12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    starlette

Bios settings macbookpro i7

Switcher:

Ik heb een macbookpro 17inch i7, moet er nog wat in de bios geset worden voor max performance?
    ( in Dell kun je een en ander tweaken voor virtuel processing etc)

Thanks
    Starlette

Bijdrager
    hansiedejong

Nee, Mac OS X heeft dat niet nodig. Niks klooien, gewoon lekker gebruiken!

Bijdrager
    coppess

en dan erbij, Macs hebben geen BIOS, Macs hebben EFI;)

Bijdrager
    KingAchille

i7 is krachtig genoeg op zich. Hij zal draaien als een zonnetje!
    BIOS is inderdaad Windhoos brol:)

Bijdrager
    starlette

Hum, jullie zijn niet echt tweakers huh,,,ff verder gegoogled uiteraard) elke systeem heeft een bios/firmware of whatever, op een mac heet dit dus schijnbaar EFI (Extensible Firmware Interface)

Command-Option-O-F en je zit erin,,,,

Dus disk in performance / acoustic mode, intel chipsetsetting (virtual processing etc)

maarja schijnbaar rocketscience voor de react-posters….

Moderator
    unSOUND

Er zijn hier zat mensen die in het systeem graven, myself included. Maar juist de ervaren Mac gebruikers weten inmiddels dat het systeem ideaal werkt met de door Apple gekozen instellingen.

Bijdrager
    starlette

Hi Unsound,

Yeah ik bedoel er niets mee, maar gaat alleen ff om de feitjes,,,,loopt indd perfect,,,was alleen ff confused door bios config op een dell voor de i7, daar moet je default off wat twaeken om max virtual (VM) te draaien, althans om de burst mode optimaal te gebruiken..

Cheers

Bijdrager
    stijn23

Er is software om je processor van je macbook pro te undervolten, ik ken er het fijne niet van, maar het komt erop neer dat je de spanning op je processor kan verlagen, waardoor hij minder warm wordt, dus minder energie verbruikt en zelfs sneller zou kunnen werken. Een nadeel is dat je processor onstabiel kan worden (kernel panics) als de spanning te laag is.
    Bovendien weet ik niet of dit mogelijk is met de i7…

Ik zou er gewoon af blijven, alles wordt goed afgesteld door apple:)

Bijdrager
    starlette

Klopt,,,ben er nu naar wat bench tooltjes achter dat ie optimaal performt,,heerlijk systeem,,,,nu nog de rest van mn pc’s vervangen;-)

Moderator
    unSOUND
    starlette op 08 januari 2011

Hi Unsound,
    Yeah ik bedoel er niets mee, maar gaat alleen ff om de feitjes.

Ik snap het wel hoor… no hard feelings.:smile: Maar laat ik je dan gelijk wat stof tot nadenken geven vanuit het oogpunt van een oude rot uit het Apple vak. In jouw eerste post schreef je:

( in Dell kun je een en ander tweaken voor virtuel processing etc)

Maar wat daar eigenlijk hoort te staan is:

( in Dell moet je een en ander tweaken voor virtuel processing etc)

Wat ik daar mee bedoel te zeggen is dat omdat Apple zelf alles levert, zowel de hardware als het OS, als de software, weten zij als geen ander hoe alles optimaal werkt, en die instellingen staan dan ook in de EFI. En ik zeg hier dus optimaal, niet maximaal. Heel hard rennen is op de lange termijn maar zelden sneller dan gewoon doorlopen. Een enkele crash levert meer achterstand op dan werken met een CPU die misschien een paar mhz underclocked is.

Bijdrager
    iep
    starlette op 08 januari 2011

Hum, jullie zijn niet echt tweakers huh,,,ff verder gegoogled uiteraard) elke systeem heeft een bios/firmware of whatever, op een mac heet dit dus schijnbaar EFI (Extensible Firmware Interface)

Command-Option-O-F en je zit erin,,,,

Dus disk in performance / acoustic mode, intel chipsetsetting (virtual processing etc)

maarja schijnbaar rocketscience voor de react-posters….
    Dan heb je duidelijk niet goed gezocht want er zijn verschillende soorten EFI (EFI, UEFI, fabrikanten die hun eigen EFI implementatie hebben bedacht) waarbij EFI ruwweg uit twee delen bestaat: de kern en een UI eromheen. Apple heeft alleen de kern geïmplementeerd en niet de UI. Daardoor kun je op geen enkele wijze instellingen maken in de EFI via de EFI (lees: UI) zelf dus je toetscombinatie zal niet werken. Dat EFI is er pas ingekomen sinds het gebruik van Intel cpu’s. In het PowerPC tijdperk gebruikt Apple een vinding van Sun. Bij Sun stond het bekend als OpenBoot maar Apple noemde het Open Firmware. Met de toetscombinatie cmd-option-o-f kwam je in de Open Firmware prompt terecht (nog een reden waarom je toetscombinatie niet zal werken bij hedendaagse Macs). Dat OpenBoot van Sun gaf je heel erg veel leuke en handige instel- en diagnose mogelijkheden. Had je unsupported hardware dan kon je in OpenBoot je eigen driver programmeren en in laten laden waardoor het ineens wel supported was. Voor systeembeheerders is dit dan ook een heel erg prettig systeem maar voor de gemiddelde gebruiker veel te moeilijk en bovenal nutteloos. Aangezien Apple nogal erg inzet op makkelijk te gebruiken apparaten voor gebruikers is het ook niet zo verwonderlijk dat ze de mogelijkheid om dit soort dingen met EFI te doen eruit hebben gelaten. De meeste dingen die je als gebruiker wil doen kun je al via system preferences of via de verschillende toetscombinaties (denk aan die voor target disk mode, opstarten in single user mode, opstarten in verbose mode, opstarten vanaf cd/dvd, etc.).

Overigens hoef je niet de EFI in om iets als VT-x en VT-d aan te zetten zoals je dat bij de normale pc’s wel vaak moet doen. Bij een Apple systeem staat het gewoon aan, zelfs in de MacBook die cpu’s gebruikt die het volgens de Intel specs (waarin vaak foutjes zitten!) geen VT-x zouden ondersteunen (en toch doen ze het). De enige tweaking op dit gebied dien je vanuit VMware Fusion, Parallels Desktop of VirtualBox te doen. Daarbij kan ik opmerken dat dit voor Fusion volledig overbodig is. Uit eigen ervaring en dat van diverse anderen (zoek maar op het Fusion forum) kan ik melden dat Fusion automatisch al de juiste settings voor virtualisering kiest wat cpu en i/o betreft.

Btw, niet ieder forum gebruikt de React software (zelfs tweakers.net niet);)

Bijdrager
    starlette

Hi Lep,

Top reactie,,,superbedankt!

Groetjes

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.