5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    macwolt

Binnen draadloos netwerk voorkeur voor verbinding met bepaalde base station?

Op de begaande grond – waar de kabel binnenkomt – heb ik een nieuwe time capsule staan. Aangezien mijn kantoor met iMac op de tweede verdieping staat, heb ik op de eerste verdieping een airport extreme staan om het netwerk signaal in huis te versterken. (het is een hoog huis)

Op deze iMac zie ik twee keer mijn lokale netwerknaam (1 sterke en 1 zwakkere verbinding ). Ik wil natuurlijk de snellere verbinding. Nu is het vervelende dat de iMac regelmatig het zwakkere signaal van de begaande grond pakt ipv het versterkte signaal. Dit kan ik zien met de Airport Utility. Ik merk direct een langzame en minder stabiele data stroom waarbij de time machine dan ook telkens vast loopt. Ik weet niet waarom de iMac het zwakkeer signaal pakt. De 5gh verbinding heb ik uitgeschakeld, dus dat kan het niet zijn.

Het lukt mij maar niet om de iMac te ‘forceren’ om te verbinden (en verbonden te blijven met de Airport Extreme op de eerste verdieping (ipv de Time Capsule op de begaande grond). Is er een manier om dit te regelen, met behoud van 1 netwerk in het gehele huis?

Bijdrager
    SunKeeper

Het hoort ook 1 netwerk te zijn, met twee apparaten.

Dat je 2 netwerken tegelijk ziet, geeft aan dat er iets stevig verkeerd staat ingesteld.

Als je AirPort-configuratieprogramma opent, kun je ze dan wel tegelijkertijd zien?

Bijdrager
    macwolt

Beste Sunkeeper, dank voor jouw reactie.

Inderdaad, ik zie gewoon netjes in Airport configuratieprogramma: Internet -> Time Capsule -> Airport Extreme.

Ik zie trouwens nu ook mijn netwerkverbinding maar een keer staan in netwerk voorkeuren.

Bijdrager
    SunKeeper

De AirPort Extreme staat dus in brugmodus ingesteld?

In dat geval zal altijd de AirPort Extreme worden gekozen door de iMac (achter de schermen), omdat die het sterkste signaal biedt.

Dan hoort er ook maar één netwerk zichtbaar te zijn door het hele huis, aangezien de AirPort Extreme de instellingen overneemt van de Time Capsule, als ze identiek zijn ingevuld in de instellingen.

Test alles nog maar een tijdje, mochten er opnieuw vage problemen opduiken, kun je hieronder weer reageren.:thumbsup:

Bijdrager
    iep

Zorg dat zowel de Airport Extreme als de Time Capsule wat wifi betreft dezelfde instellingen hebben op het kanaal na. Die moet op beiden anders zijn om storingen te voorkomen. Op deze wijze creëer je 1 wifi netwerk waarbij de computers e.d. zelf het sterkste signaal oppakken. Als alternatief kun je er ook voor zorgen dat je juist 2 compleet aparte netwerken creeert: eentje op de Airport Extreme en eentje op de Time Capsule. De iMac laat je dan met 1 van de 2 verbinden. Daardoor zal hij nooit contact zoeken met de andere. Niet de meest ideale setup trouwens.

Het beste is het gebruik van een kabel, kun je zelfs een verbinding van 1 Gbps mee maken. Moet je wel de kabel ergens weg kunnen werken zoals onder de vloer of langs/onder een plint.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.