17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    dnhems

Billings of toch iBiz?

Beste allemaal,

Ik zou graag jullie mening weten over wat jullie beter/fijner vinden?
    Billings of iBiz? Wat adviseren jullie een zzp-er?
    Nu doe ik alles nog in excell, maar ik wil overstappen naar een echt programma.

Ik hoor graag van jullie!

Bijdrager
    MichMich

Alleen ervaring met Billings. Gebruik het nu twee jaar naar tevredenheid. Een paar kleine bugs/nadelen, maar overall een prima applicatie.

Bijdrager
    johnkeates

Gebruik ook een tijd Billings, zeer tevreden. iBiz nog nooit gebruikt. Klinkt als een lame-ass programma;) Maar dat is kwestie van smaak:p

Bijdrager
    dnhems

Ok, dat is mooi.
    Is het ook makkelijk te leren?
    Zoals ik al vertelde gebruik ik nu excell, maar dit kost me heel veel tijd per opdracht en ik wil graag snel m’n documenten kunnen opmaken.
    Kan ik ook mijn eigen huisstijl opnemen in Billings?

En wat ook erg belangrijk is is het feit dat ik werk met prijs per dag i.p.v. uur. Is dat mogelijk?

Bijdrager
    johnkeates

Je kan alles zelf instellen. Eigen huisstijl maken is een probleem, er zitten veel templates ingebouwd en een editor om zelf templates aan te passen of te maken.

Leren hangt van jezelf af, ik ben er na 30 minuten mee gestart voor normaal gebruik, maar misschien dat andere mensen eerste een maand schaduw draaien om te oefenen.

Je kan allerlei soorten kosten in rekening brengen. Bijvoorbeeld een Quantity die je Daily noemt met een fixed rate en BTW. (Ik gebruik alles in het engels, maar er zit ook een Nederlandse vertaling in)

Je kan ook een hourly rate maken, en dan 24 uur op schrijven, of een Expenses element nemen en zeggen dat het je een dag kostte. Je kan er alles mee doen wat je zelf wil. Uren registratie zit er in, iOS support ook, je kan alles in projecten indelen, of een project maken en daar alle losse uren e.d. steeds per maand van invoicen enz.

Een ander voordeel is dat het met Mac OS X’s adres boek werkt. Maar niet te strak, wat ook een soort veiligheid vormt; als je een klant importeert en daarna je adresboek wijzigt, kan je in Billings eerst controleren of je die wijziging wel wil, en zo ja, op accepteren drukken. Voorkomt vervelende situaties. Ook zit er een backup functie ingebouwd, vooral handig voor als je geen Time Machine gebruikt.

Ik vind het een fijn programma, het is nu ook in de AppStore voor Mac te krijgen, en kost niet veel maar levert wel een boel af. Als je behalve gewoon facturen e.d. niks voor je boekhouding hoeft te doen, kan ik me voorstellen dat je verder gewoon geen enkel programma nodig hebt voor je administratie. Er zit trouwens ook een zogeheren ‘personal project’ in, waar je bijvoorbeeld expenses oid van jezelf in kan zetten zodat je je eigen bedrijf kan betalen als je iets op rekening van de zaak voor je eigen gebruik hebt gekocht. Er handig allemaal.

Bijdrager
    MadSven

Ik gebruik ‘On the Job’… heel fijn stukje software.
    Uurtarieven per klant desgewenst, een timer of fixed price, invoices creeren en betalingen bijhouden.

Bijdrager
    johnkeates

Heb de statements ook wel eens gebruikt als een klant graag per maand informatie ontving over voortgang en kosten van projecten. Erg handig.

Bijdrager
    gipsman

Of GrandTotal.
    Doet dit allemaal ook en in goede Nederlandstalige versie.
    Kost ca. €50, na de probeerversie.
    Heeft ook iPhone app die synct met de desktop.

iBizz heb ik gebruikt, wekt goed maar nog geen Nederlands denk ik.

Heb je een iPad, kijk dan eens naar Ring It Up ( ca. €24): lijkt mij de toekomst.
    Ik ben het aan het testen, is bijzonder handig zowel voor POS
    als voor gewoon factureren. Probleempje: slechts 2 btw rates.

Bijdrager
    palermo

kan je eigenlijk eerst een offerte maken in Billings of Ibiz?

Bijdrager
    johnkeates

Ja, dat kan. Ik gebruik alles engels om dat Nederlands niet mijn favoriete taal is, maar je kan het gewoon in Billings maken. Gewoon een project starten, dan kan je daar onder kiezen voor het ‘echte’ project of een estimate (zo heet dat bij mij – zal in de Nederlandse taal gewoon als Begroting weergegeven worden). iBiz heb ik niet. (meer)

Bijdrager
    palermo

oke super, en kan je direct een offerte gebruiken voor een factuur of moet je dan alles opnieuw invoeren?

Bijdrager
    dnhems

Ja dat werkt gewoon perfect, ik gebruik het nu vanaf begin 2011 en ben zeer tevreden!

Bijdrager
    johnkeates

Ja, je kan het omzetten in factuur.

Bijdrager
    palermo

En is er een reden om voor ibiz te kiezen ipv Billings?

Bijdrager
    palermo

2 vragen waar ik zo snel geen antwoord op weet:

Wat is een ‘slip’ in billings
    En wat zijn ‘fiches’

hoop dat iemand mij kan helpen.

THX!

Bijdrager
    johnkeates

Slip = bonnetje

Fishes zijn visjes. Ben ik in Billings nog niet tegengekomen.

Bijdrager
    palermo

ja sorry ik bedoel fiches :-).

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.