10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Annunaki

Billings 3 tutorial beschikbaar

Voor de geinteresseerden onder ons :

Ik heb dit weekend een eerste tutorial voor Billings 3 in elkaar geknutseld en beschikbaar gesteld via mijn podcast.

Billings is een Desktop Mac applicatie die u, aan de hand van een eenvoudige GUI, toelaat om bij te houden hoeveel tijd je spendeert aan bepaalde projecten. De toepassing werd ontwikkeld door de mensen van Marketcicle, die ook Daylite hebben ontwikkeld. Met Billings kan je niet alleen uw gepresteerde uren registreren aan de hand van timers, maar je kan op basis van uw tijdsregistratie ook facturen laten genereren en doorsturen naar uw klanten. Billings beschikt ook over de mogelijkheid om uw betalingen op te volgen, en zo vanuit de toepassing ook een stand van zaken te hebben m.b.t. uw inkomende facturen. De toepassing is voorzien van een groot aantal professioneel ogende factuur sjablonen en biedt u ook een grote verzameling van rapporten. Billings richt zich niet alleen tot de eenmanszaak, maar kan ook perfect gebruikt worden binnen een kleine onderneming. Ondertussen werd Billings geupgrade naar versie 3, en deze tutorial werd dan ook op basis van de laatste versie opgemaakt. Het was onmogelijk om alles in 1 aflevering te proppen, dus heb ik beslist om de komende aflevering ook verder te gaan met de Billings 3 Tutorial.

Opmerkingen, suggesties en commentaren zijn altijd welkom via de iTutor Podcast website.

Groeten,

Stefaan

Bijdrager
    MichMich

Hoi Stefaan,

Aangezien ik vanaf 1 januari fulltime zelfstandig ondernemer ben, en mijn facturatie iets handiger wil maken, ben ik aan het overwegen om deze applicatie te gebruiken. Gezien jou liefde voor deze applicatie: Heb jij zin om een korte review te geven met wat positieve en negatieve punten van deze app? Ik ben benieuwd wat jouw ervaring is.

Alvast dank!

Michael

Bijdrager
    McShamus

Ik ben inmiddels Billings3 gebruiker, en wat mij erg stoort is de beperkte ruimte om eigen bedrijfsinfo op je facturen te zetten.

Je hebt maar 4 regeltjes beschikbaar om Bedrijfsnaam, adres, kvk nummer, btw nummer, telefoon, fax, e-mail, website, et cetera kwijt te raken. Als extraatje is er wel een mogelijkheid om een jpeg met een logo op te nemen op de factuur.

Ik zou graag willen weten hoe anderen dat hebben opgelost.

Bijdrager
    Annunaki

McShamus,

Je moet de reporting Engine eens bekijken, daarmee kan je zelf uw factuur in elkaar knutselen, en dan kan je de informatie die je hebben wil zetten waar je die hebben wil. Zo heb ik al één van die templates lichtjes aangepast in Billings 2.5, zodat ik wat bijkomende informatie er bij kan plaatsen.

MichMich

Wat positief is aan Billings 3 :

[*:2216653a71]GUI is eenvodig te gebruiken.
      [*:2216653a71]Mogelijkheid om tijdsregistratie voor meerdere personen uit te voeren. Op de factuur kan je die al dan niet samenvoegen.
      [*:2216653a71]Allerhande standaard rapporten, en voor diegenen die er niet genoeg van krijgen kan je zelf uw eigen rapporten aanmaken.
      [*:2216653a71]Opvolging van facturen en gefactureerde uren.
      [*:2216653a71]Opvolging van betalingen m.b.t. facturen. Ik kan perfect bijhouden welke klant hoeveel betaald heeft en voor welke factuur ! Ik kan ook herinneringen sturen indien facturen niet op tijd betaald werden.
      [*:2216653a71]Mogelijkheid om niet alleen tijdsregistratie te factureren, maar ook andere zaken
      [*:2216653a71]Blueprints maken een aantal zaken sneller in gebruik.
      [*:2216653a71]De prijs voor Billings 3 is ondertussen gezakt :-p[/list:u:2216653a71]

Wat minder is aan Billings 3 :

[*:2216653a71]Hier en daar nog een visueel bugje. Ik weet niet meer hoe ik het voor had, maar ik voegde ergens een categorie voor iets toe, en ze verscheen als ‘Untitled’ op het scherm. Het werd pas gecorrigeerd toen ik het preferences scherm opnieuw opende en de focus op een andere categorie in de lijst plaatste.
        [*:2216653a71]Opnieuw visueel, maar het Timers venster kan niet geresized worden. Als je echt Slips hebt met lange namen, kan het soms moeilijk om ze te zien in het lijstje.
        [*:2216653a71]Report Engine is krachtig, maar jammergenoeg is er weinig documentatie over. Als software ontwikkelaar heb ik reeds ervaring met andere reporting engines, maar ik denk dat het voor een gewone gebruiker misschien niet zo eenvoudig is.
        [*:2216653a71]Iets wat ik nog niet nodig heb, maar ik denk niet dat je momenteel in meerdere Valuta kan werken binnen één factuur / Project.
        [/list:u:2216653a71]

Er zijn misschien nog een aantal andere zaken die mij momenteel nog niet opgevallen zijn. Voor wat ik het wil gebruiken is het zeker MEER dan voldoende.

Met vriendelijke groeten,

Stefaan.

Bijdrager
        MichMich

Bedankt voor je verhaal…. Ik ga even wat verder duiken in het zelf vormgeven van facturen….

Verder nog de vraag, weet je of het mogelijk is om zelf een fuctuurnummer volgorde op te geven? Ik gebruik namelijk de volgende notering: JJJJMMXX (J = Jaar, M = Maand, X = Factuurnummer die maand.)

Als dit niet mogelijk is moet ik namelijk mijn nummering gaan aanpassen.

Dank.
        Michael.

Bijdrager
        Annunaki

Beste,

Je moet eens kijken naar de tutorial, in het eerste hoofdstuk worden de Preferences aangehaald. Daarin zit een onderdeel m.b.t. numbering, en daar zou je zo’n zaken in kunnen oplossen. Ik denk wel dat je dan maandelijks de teller opnieuw op 1 zal moeten zetten, maar de rest is eenvoudig te doen. Ikzelf gebruik momenteel YYYY-XXXX (waar YYYY Jaar is en XXXX het factuur nummer). De YYYY wordt nu dynamisch opgevuld met het jaartal zelf (dus niet hard gecodeerd) en zal dus volgend jaar automatisch aangepast worden. Wil ik echter dat volgend jaar mijn facturen opnieuw vanaf 0 beginnen te nummeren, dan zal ik op 1 januari het factuur nummer terug op 1 moeten zetten.

Er zijn ook andere mogelijkheden zoals bv de naam van de klant, of het project toevoegen aan uw nummering. Je kan trouwens altijd de 21 day trial even downloaden en zelf eens experimenteren.

Met vriendelijke groeten,

Stefaan

Bijdrager
        McShamus

Hi Stefaan,

Dank voor de tip!. Die had ik nog niet ontdekt. Zit dit er al lang in?

Bijdrager
        Annunaki

Beste McShamus,

Wat bedoel je ? Die nummering ? Ik kan mij niet herinneren dat die in versie 2.5 zat. Volgens mij is dat dus compleet nieuw in de laatste upgrade.

De reporting Engine waar ik het eerder over had zit er al in sinds versie 2.5.

Groeten,

Stefaan

Bijdrager
        feek

Hoi,
        ik haak even in met een vraagje over de reporting Engine.

Weet iemand hoe je term “downpayement” op een rekening (als je het voorschot verwerkt) kunt vertalen of customizen?

ik weet dat het wordt verwerkt in:
        downpayement is gedifineerd in parent.reportData.object.tax.name (Tax Name)
        de hoeveelheid voorschot in parent.reportData.object.total (Tax Amount)

Maar waar kan je nou de lay-out en naam wijzigen?

Bijdrager
        conradzoo

Mooie software maar zolang je niet met meerdere valutas kan werken, helaas.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.