23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    bertusdeleeuw

Bilbiotheek probleem

Wanneer ik bij I-Tunes nieuwe muziek wil toevoegen aan mijn bibliotheek voegt deze niks toe. Mijn I-Tunes map heb ik verwezen naar de map Muziek met daarin alle mappen. Ook heb ik I-Tunes zo ingesteld dat deze niet mijn muziek bibliotheek opnieuw indeeld omdat deze anders alle nummers in een appart mapje gaat zetten…

Bij voorbaat dank.

Bijdrager
    magic-with-mac

Op welke manier voeg jij nieuwe muziek toe aan de bibliotheek? Zet je het in de Muziek map of sleep je het nummer naar het bibliotheek icoon in iTunes?
    En heb je een Mac of gebruik je Windows?

Moderator
    unSOUND
    ”bertusdeleeuw”

Mijn I-Tunes map heb ik verwezen naar de map Muziek met daarin alle mappen.

Ik denk dat je hier de fout al in gaat. Dat kan namelijk niet. Wat je wel kunt instellen, is waar iTunes de nieuwe nummers neer gaat zetten. Hij gaat niet gelijk kijken wat er reeds in die mappen staat.

”bertusdeleeuw”

Ook heb ik I-Tunes zo ingesteld dat deze niet mijn muziek bibliotheek opnieuw indeeld omdat deze anders alle nummers in een appart mapje gaat zetten…

Deze zet gaat je in de toekomst ook alleen maar problemen geven. Ten eerste moet je je afvragen waarom je überhaupt wilt weten waar de bestanden staan. Je kunt alles doen vanuit iTunes. EN, mocht je ooit een CD importeren via iTunes, moet je deze weer opnieuw gaan verplaatsen naar een map die JIJ logisch vind, waarna iTunes de bestanden niet kan vinden, jij dus opnieuw de bestanden moet gaan toevoegen aan iTunes, kortom: Je staat het jezelf echt enorm moeilijk te maken. En dat alles omdat je de teugels niet los kan laten…

Bijdrager
    l-rs

Ik denk dat je hier de fout al in gaat. Dat kan namelijk niet. Wat je wel kunt instellen, is waar iTunes de nieuwe nummers neer gaat zetten. Hij gaat niet gelijk kijken wat er reeds in die mappen staat.

Het kan prima, want hij doet het toch? :? Ik heb zelf al m’n muziek op een externe drive staan, omdat ik geen zin heb om de interne disc in m’n iMac te laten vollopen.

Wat hij eenmalig moet doen is via File > Add To Library (appletje-o) die ene map met alles laten herkennen en importeren (zonder kopiëren) in de iTunes-bibliotheek. iTunes neust dan ook meteen alle submappen door.

Als het daar misloopt is er iets anders aan de hand (tóch een verkeerde verwijzing of de mappen zijn leeg). Het zal iTunes worst zijn waar je muziek staat, als je ‘m maar vertelt waar ie het kan vinden… :wink:

Moderator
    unSOUND
    ”l-rs”

Het kan prima, want hij doet het toch?

Goed lezen wat hij schrijft, want het gaat niet op de manier waarop hij zegt. En daar ligt ook de bron van zijn probleem. Hij heeft in de voorkeuren de locatie van de library veranderd naar de map waar hij zijn mp3’s heeft staan, en verwacht nu dat iTunes die mp3’s ook automatisch herkend. En zo werkt het dus niet.

Bijdrager
    johanstaals

Ben ik nou achterlijk of hoe zit dat? Waarom zit er in iTunes niet zo iets simpels als ‘folders op de achtergrond scannen voor nieuwe items’? Zodat je wanneer je nieuwe muziek in die folders deze automatisch in de bibliotheek wordt opgenomen als je iTunes opent. (zoals bijvoorbeeld Winamp dat doet) Dat vind ik dus echt een grote tekortkoming van iTunes.
    Of gebeurt dat dus wel als je nieuwe muziek in die iTunes muziek map zet?!?

Kan ik in dat geval dus voortaan beter al mijnnieuw gedownloade muziek in de iTunes muziek map zetten en good old ‘c:/My Documents/My Music’ vaarwel zeggen? Bummer :( , was helemaal niks mis mee.

Het punt is dus dat ik in de afgelopen maanden hier en daar een nummers aan ‘My Music’ heb toegevoegd en die nu aan de iTunes bibliotheek wil toevoegen maar ik dus echt geen zin om heel die map door te pluizen naar die nieuwe nummers om ze er 1 voor 1 naar toe te slepen. AAaargh!! :oops:

Excuseer mij voor mijn domheid indien ik iets over het hoofd zie…:roll:

Bijdrager
    Nikita

Het punt is dat iTunes met een database werkt (da’s z’n bieb) en dus niet elke keer gaat kijken wat (en óf) er wat is veranderd. Dat moet je even doorhebben om de werking van iTunes te begrijpen. Daarna is het best simpel.

Waar je naar moet omschakelen is dat je de liedjes vanuit iTunes gaat beheren en dus niet vanuit de Finder / Verkenner. Laat iTunes maar bepalen waar ‘ie het wil hebben staan, in iTunes staat alles wel goed onder mekaar, hoe je het wilt hebben. En van daar uit moet je dus ook dingen toevoegen / bewerken / verwijderen. Dan wordt de database ( bieb ) wel gelijk bijgewerkt.

Ik kan me voorstellen dat het een hele omschakeling is vanaf het ‘domme’ Windows Media Player (dom in de zin van dat ‘ie gewoon afspeelt wat je aanwijst). Dat was het voor mij ook, maar je moet het gewoon even doorkrijgen en dan is het een eitje.
    Vooral de opties “Werk map ‘iTunes Music’ bij” en “Kopieer bestanden naar … ” zijn juist aan te bevelen om die aan te zetten. Zo voorkom je een hoop gerotzooi met bestanden die iTunes ineens niet meer kan vinden omdat ze bijvoorbeeld verplaatst zijn.

Bijdrager
    J-roen

Als je nieuwe nummers in je map hebt gezet kun je in iTunes “Voeg toe aan bibliotheek” kiezen en daar de map waar al je muziek in staat aanwijzen. Dan worden alle nieuwe muziekjes aan je bibliotheek toegevoegd.

Moderator
    unSOUND
    ”johanstaals”

Waarom zit er in iTunes niet zo iets simpels als ‘folders op de achtergrond scannen voor nieuwe items’? Zodat je wanneer je nieuwe muziek in die folders deze automatisch in de bibliotheek wordt opgenomen als je iTunes opent.

Omdat je gewoon met je tengels uit die mappen moet blijven… :|

Wil je muziek toevoegen aan iTunes ? Open iTunes, en sleep de bestanden dan gewoon naar de library. Klaar. Je moet je helemaal niet gaan bemoeien met de indeling van iTunes… deze discussie is nu echt al in 80 topics gevoerd, en is gewoon het gevolg van iets niet uit handen durven geven aan een stukje software.

Bijdrager
    Ian L

unSOUND ik ben het niet helemaal mee eens met u.

Ik zet de muziek in de laatste aangemaakte map dan dubbel klik ik er op zodat ze in iTunes staan. Ik doe dat zodat ik maar een map hoef te backuppen. Verwijderen doe ik wel via iTunes.

Moderator
    unSOUND

Maar wie heeft ooit gezegd dat als je het door iTunes laat sorteren, je niet maar 1 map hoeft te backuppen ? Sterker nog: Als je iTunes gewoon zijn gang laat gaan, is het backuppen nog veel makkelijker, want als je dan gewoon de map “iTunes” kopieert, heb je een volledige backup inclusief playlists, ratings en alles.

Deze discussie is al zo vaak gevoerd, maar IEDEREEN die tot nu toe riep dat iTunes dingen maar raar deed, riep dat omdat ze niet wisten waarom iTunes dat deed, en omdat ze geen idee hadden van wat iTunes allemaal kan. Ze onderschatten de mogelijkheden van iTunes, en lopen dus hun eigen manier van werken door te pushen terwijl dat helemaal niet nodig is. Zolang je dus juist tegen iTunes in gaat lopen werken, zal je nooit de volle kracht ervan ontdekken.

Bijdrager
    Noir
    ”johanstaals”

Ben ik nou achterlijk of hoe zit dat? Waarom zit er in iTunes niet zo iets simpels als ‘folders op de achtergrond scannen voor nieuwe items’? Zodat je wanneer je nieuwe muziek in die folders deze automatisch in de bibliotheek wordt opgenomen als je iTunes opent. (zoals bijvoorbeeld Winamp dat doet) Dat vind ik dus echt een grote tekortkoming van iTunes.
    Of gebeurt dat dus wel als je nieuwe muziek in die iTunes muziek map zet?!?

Kan ik in dat geval dus voortaan beter al mijnnieuw gedownloade muziek in de iTunes muziek map zetten en good old ‘c:/My Documents/My Music’ vaarwel zeggen? Bummer :( , was helemaal niks mis mee.

Het punt is dus dat ik in de afgelopen maanden hier en daar een nummers aan ‘My Music’ heb toegevoegd en die nu aan de iTunes bibliotheek wil toevoegen maar ik dus echt geen zin om heel die map door te pluizen naar die nieuwe nummers om ze er 1 voor 1 naar toe te slepen. AAaargh!! :oops:

Excuseer mij voor mijn domheid indien ik iets over het hoofd zie…:roll:

Ik zet mijn muziek vanaf de download- en ripmappen gewoon in: “Mijn Muziek”, hierna selecteer ik ze en voeg ik ze handmatig toe aan iTunes en bewerk ze daar (artiest, etc). Werkt perfect dacht ik zo…

EDIT: Met toevoegen aan iTunes bedoel ik selecteren, kopieren en plakken (CTRL+V) in iTunes.

Inactief
    Anoniem
    ”Noir”

EDIT: Met toevoegen aan iTunes bedoel ik selecteren, kopieren en plakken (CTRL+V) in iTunes.

Slepen lijkt me nog iets gemakkelijker… het is geen Windows.:wink:

Moderator
    unSOUND
    ”Noir”

kopiëren en plakken hoeft niet eens.

Je kunt iTunes starten, en de nummers vanuit de verkenner zo naar het venster van de bibliotheek slepen. Als je de kopieer optie uit hebt staan, zal iTunes de nieuwe bestanden toevoegen.

Inactief
    Anoniem

Cool… sneller dan unSOUND!:)

Moderator
    unSOUND

* noteert dit moment * :D

Bijdrager
    Ian L
    ”unSOUND”

Maar wie heeft ooit gezegd dat als je het door iTunes laat sorteren, je niet maar 1 map hoeft te backuppen ? Sterker nog: Als je iTunes gewoon zijn gang laat gaan, is het backuppen nog veel makkelijker, want als je dan gewoon de map “iTunes” kopieert, heb je een volledige backup inclusief playlists, ratings en alles.

Elke keer een map van 50 gig kopieeren voor 10 mp3jes is niet echt handig als je niet de heledag de tijd heb en nee ik laat mijn pb niet snachts aan. Slechte ervaring mee gehad. Osx vind het fijn om eerste alles te verwijderen en daarna alles weer te kopieren hij vraagt niet of hij alleen de nieuwe bestanden erbij moet zetten. Dit probleem heb ik dus met video’s die ik keurig gesorteert heb in mappen. Ik moet dan alles opnieuw kopieeren om zeker te zijn dat alles is gebackup.

Moderator
    unSOUND
    ”Coca

Elke keer een map van 50 gig kopieeren voor 10 mp3jes is niet echt handig als je niet de heledag de tijd heb.

Nee, dat kost je zeker een uurtje tijdens het eten…

Dan kun je inderdaad beter alles elke dag
    met de hand gaan lopen indelen en cotroleren….

:roll:

Bijdrager
    Ian L

Het is niet alleen de muziek he het is met alles. en hoezo elke dag alles indelen?
    1 keer per week een map van 100 tot 200 mb overzetten en dan hoef ik niets te controleren.

Volgens mij begrijp u mij niet helemaal.

Moderator
    unSOUND

Met enkel een map van 100 a 200 mb overzetten backup je enkel de muziekbestanden zelf, niet de playlists en de library zelf. Die zal je de volgende keer opnieuw moeten aanmaken. Tevens zijn je ratings en alles dus weg.

Met mijn methode maak je een backup van ALLES. Dus een clean install ? Geen probleem. Achteraf die ene map terug zetten, en je iTunes staat in 1 keer klaar zoals je hem had, inclusief playlists en alles.

Bijdrager
    Ian L

De bestanden iTunes Library en iTunes Music Library.xml bevatten toch die gegevens? anders heb je gelijk.

Bijdrager
    Nikita

Geloof van wel, maar zonder de andere mappen heb je natuurlijk niks aan je bieb.xml. En visa versa :wink:

Moderator
    unSOUND

Maar de totale hiarchie moet excact hetzelfde zijn. Iedere map moet hetzelfde heten, en moet dezelfde locatie en inhoud hebben. Als je maar 1 ding verkeerd zet werkt het niet. Ook als je dus bijvoorbeeld de ID-tag ( naam, artiest, jaartal, iets van die aard ) veranderd moet je die bestanden afzonderlijk opzoeken en backuppen, anders herkend iTunes ze niet meer.

Daarom zeg ik dus: Ik heb geen zin in dergelijke werkverschaffing. Eens in de week sleep ik dus gewoon de hele Bibliotheek over tijdens het eten, klaar.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.