16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    2observe

Bijwerken status apps App Store OS X Mountain Lion

Hoi,

Ik heb sinds de installatie van OS X 10.8 problemen met de status van geinstalleerde apps vanuit de App Store. Hij zegt dat er updates beschikbaar zijn terwijl op hetzelfde scherm getoond wordt dat de updates geinstalleerd zijn.
    Gisteren heb ik een clean install van 10.8 gedaan en toen lukte het me zelfs niet om de eerder gekochte apps te installeren omdat bij elke app stond dat ie al geïnstalleerd was. Via via ben ik erachter gekomen dat door het loskoppelen van de externe drives met o.a. Timemachine- en CCC-backup ik wel de apps kan installeren dus op een of de andere manier lijkt het erop dat de App Store zijn statusinformatie ook baseert op externe drives. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
    Heeft iemand vergelijkbare ervaringen en wellicht een oplossing?

PS. Bijgaand een schermprint

Bijdrager
    Hansi2124

Dit zijn denk ik programma’s die geinstalleerd zijn en waarvoor nu een update is. Wat gebeurt er als je op “Update alles” klikt?
    Overigens heeft dit niets te maken met je systeem OS X, maar met de Apps in de App Store, vandaar topic verplaatst.

Bijdrager
    2observe

Hoi Hans,

Dat is nu juist het mooie! Een deel van deze apps heb ik helemaal niet meer geïnstalleerd na de clean install maar toch ziet hij deze als geïnstalleerd. En van de apps die wel geinstalleerd zijn betreft het de laatste versie dus de update is helemaal niet nodig.
    Als ik op update alles klik dan download en installeert hij de betreffende apps opnieuw echter vervolgens blijft ie zeggen dat er 4 nieuwe updates zijn.
    Overigens is de App Store een onderdeel van OS X en ik heb deze problemen na installatie van ML dus ik zie het wel als een mogelijke bug in OS X 10.8:-)

Bijdrager
    cids

Heb je niet op verschillen Apple ID’s apps gekocht/ge├»nstalleerd?

Bijdrager
    2observe

Nee, apps zijn met 1 apple id gekocht. Overigens zijn er meer mensen die een vergelijkbaar probleem hebben. Zie Melding Bug App Store

Bijdrager
    SanderTreur

Ik lees ergens dat het resetten van Spotlight misschien kan helpen, als dat al niet gebeurt is door een clean install.

Bijdrager
    Stirf

Misschien, heel misschien zijn je aankopen gekoppeld aan je account en heeft een clean install hier niets mee te maken. Ik zie het dan ook niet als een bug, maar als een doordacht iets voor als je een nieuwe Mac koopt. Hierdoor hoef je geen twee keer te betalen voor een app.

Bijdrager
    SanderTreur

@Stirf

Hij slaat het op als je iets koopt, maar dat zegt niet gelijk dat ie zegt dat het is ge├»nstalleerd. Ik vind ’t vreemd. Blijkbaar vind ie een bestandje waarin staat dat het programma ge├»nstalleerd is. Dit zou wel eens de _MASReceipt kunnen zijn, maar dat is een wilde gok, heb er wel eens over gelezen.

Bijdrager
    Stirf

En misschien werkt het niet met een lokaal bestandje, maar is het een status in de app. store, die ergens op een server bij Apple wordt bij gehouden.

Bijdrager
    2observe

Juist bij een clean install verwacht ik dat je apps opnieuw kunt installeren die je gekocht heb. Dat gaat dus nu niet omdat je in de App Store bijna alle apps al ziet staan als geïnstalleerd terwijl ze dus niet zijn geïnstalleerd en dus niet op de Macintosh HD staan. Koppel ik mijn externe schijven los dan laat hij ze wel zien als te installeren. Wellicht heeft het zoals Sander suggereert met de _MASReceipt die hij wellicht op mijn Time Machine-backups ziet. Ik zal in ieder geval even de spotlight resetten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Lees dit even. Mogelijk heeft het er mee te maken…

Bijdrager
    Stirf

Dat maakt een hoop duidelijk. Weer wat geleerd.

Bijdrager
    2observe

Tja, ik hoop niet dat hiermee de suggestie wordt gewekt dat ik illegale apps heb geïnstalleerd.:sad:
    Dat is dus niet zo.

Wat ik me wel afvraag is of het zo kan zijn dat als je eerder een app buiten de App Store hebt gekocht (Sparrow bijvoorbeeld) en later deze beschikbaar komt in de App Store vergelijkbare problemen zou kunnen krijgen. Dat is het geval geweest met Sparrow en volgens mij heb ik Xcode (als volwaardig Apple Developer) initieel van de developer-site. Wellicht geldt dat voor meer apps….

Bijdrager
    2observe

Ik denk dat het gaat goedkomen. Vond deze en het lijkt erop dat door de indexering van Spotlight ook de externe schijven bekeken wordt of de app geinstalleerd is. Dat verklaart ook waarom ik wel de apps kan installeren als ik de schijven loskoppel. Op zich vindt ik dat een vreemde situatie omdat je natuurlijk op een recente Time Machine back-up de apps zult vinden. Overigens heb ik net een nieuwe app geïnstalleerd via de App Store, vervolgens verwijderd en deze kan ik wel opnieuw installeren. Dat lijkt me ook logisch omdat deze nog niet gebackupped en door Spotlight geïndexeerd is.
    Ik zal in ieder geval Apple nog benaderen want ik blijf dit een vreemde situatie vinden.
    Voorlopig de Time-machine-schijf uit de Spotlight-indexering gehaald. En volgens Spotlight zijn we nog 26 uur aan het indexeren….:-(

Bijdrager
    Hansi2124

Ik denk ook dat het te maken heeft met een externe schijf waar TM op staat. Externe schijf loskoppelen lost het probleem op dus.
    Ik had hetzelfde eigenlijk, maar dan met een clone van SuperDuper! Nadat ik deze schijf had losgekoppeld, kon ik inderdaad gewoon weer apps installeren.

Bijdrager
    2observe

Hans & anderen,

Bij het opnieuw indexeren van Spotlight heb ik de externe schijf met de CCC-backups uitgesloten. Nu kan ik alle apps gewoon netjes installeren. Zit hem dus niet in de TM-backup (die staat op een andere externe schijf). Probleem opgelost en dus weer wat wijzer geworden:-)
    Thx allemaal!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.