18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    kobekes

bijscholen naar web-developer

Hallo,

Ik ben Kobe, ben 31 jaar en wil web-developer worden:-)

Ik ben in 1999 begonnen in de prepress, nadien opgeschoven naar DTP’er en de laatste twee jaar doe ik echt grafische vormgeving. self-made man, dus niet grafisch geschoold;-)

In 2003 heb ik op mezelf wel Dreamweaver geleerd, maar dat was nog puur HTML en sindsdien heb ik webgewijs niets meer gedaan.

Nu zou ik me toch willen heroriënteren naar web-development. Maar waar begin ik om de draad weer op te nemen? Met server-side scripting als PHP, of bij Javascript? Databases of XML? Coldfusion of Flash?

In België organiseert de VDAB (arbeidsbemiddeling) een cursus PHP-developper die 7 maanden voltijds duurt en de hele handel doorneemt: zie de modules in deze popup
    Maar zolang wil ik niet werkloos blijven, dus ik zou het voor en na willen leren.

Iemand tips over wat een web-2.0 (of 3.0)-developer zeker niet mag ontbreken?

Alvast bedankt

Bijdrager
    Lesliedec

naar mijn mening moet je eerst en vooral een goed inzicht krijgen in databases en hoe je zo een database schema opstelt. Cruciaal punt is immers steeds de opslag van je data die getoond wordt in de website, en hiermee omgaan op een correcte manier kan de website enkel maar ten goede komen. Misschien eerst even een theoretisch boek lezen en vervolgens wat meer praktijkgericht gaan spelen in mySQL.

Naar de front-end toe, aangezien lay-outs waarschijnlijk geen probleem vormen voor jou, is programmeren de bottleneck.

Nu zou je kunnen beginnen met allerlei tutorials, maar wederom is een goed inzicht in programmatie, met name algoritmisch denken, essentieel om leuke/goede dingen te doen. Vandaar ook hier mijn raad om je er eerst theoretisch in te verdiepen en vervolgens aan de slag te gaan met PHP. Dit laat je toe eenvoudig te beginnen daar een bestaande HTML pagine te voorzien van enkele PHP stukjes alvorens je hele website gaat genereren puur vanuit PHP code.

succes!

Bijdrager
    palahala

Of misschien verdiepen in gangbare CMS-en of Social Network software? Als jouw keuze dan in PHP geschreven is, dan zou je PHP kunnen gaan leren, maar kennis van PHP alléén helpt je echt niet om websites op te zetten. Ik zou eerder willen begrijpen hoe een CMS werkt en dat naar mijn eigen hand kunnen zetten (daar is dan vaak wel PHP voor nodig, maar meer nog: kennis van de API van dat CMS), zonder zélf zo’n CMS te kunnen bouwen.

Ik zal nooit opdrachten geven aan bedrijven die met eigengemaakte, closed source, oplossingen komen.

Bijdrager
    palahala
    ”kobekes”

In België organiseert de VDAB (arbeidsbemiddeling) een cursus PHP-developper die 7 maanden voltijds duurt en de hele handel doorneemt: zie de modules in deze popup

Die link laat bij mij een lege pagina zien.

Bijdrager
    kobekes

Probeer deze link dan eens

Moderator
    Poezenbeest

Ik ben zelf ook oud-DTP’er en heb nu de schone plicht om Flash te gaan leren (voor familie).

Ik heb een boek van Peter Kassenaar gekocht voor FLash en als je een beetje thuis bent in Illustrator 5 of hoger en InDesign of XPress, dan leer je erg snel…

Ik heb gekozen om vanuit Flash MX2004 te beginnen, zodat ik ook de basis nog een beetje meepak, daarna ga ik Flash CS4 eens aanschaffen… Ik studeer wel in CS4 en dan moet je even een paar dingen uitproberen, maar met een beetje handigheid kom je er wel…

De boeken gaan in een redelijk tempo en dus hou je je interesse… De oefeningen zijn duidelijk en als je gewoon een beetje losgaat na de oefeningen, kan je heel veel leren uit de boeken… Ik raad je aan om eens een zo een boek te bestellen en te kijken of het wat is… mij bevalt het in ieder geval…

Bijdrager
    prullenbak

Het lijkt me niet handig om als je actionscript wil leren flash mx2004 te gebruiken. Je loopt dan zo ver achter nadat je uberhaupt klaar bent met leren…

Maar ook denk ik dat als je actionscript/flash onder de knie hebt, dat je dan nog lang geen webdeveloper bent.

Bijdrager
    palahala

Ik ken geen Flash, maar hoe zit dat als je na je cursus iets met je kennis wilt doen zonder veel geld uit te geven? Voor hobbygebruik zou je (ik niet) misschien nog illegale versies kunnen gebruiken, maar voor betaalde opdrachten vind ik dat echt niet kunnen. Of hoef je niet per se Adobe spul te gebruiken om Flash dingen te maken?

Bijdrager
    kobekes

bedankt alvast voor de reacties.

Ik dacht ook eerst aan Flash hoor, maar ik twijfel of het op middellange termijn dit nog zo hot gaat blijven. Zo is er op de website van Apple geen lijntje flash gebruikt en ook op de iPhone draait het niet. Ik vermoed nu niet dat Flash hierdoor snel gaat verdwijnen, zeker niet. Maar ik twijfel toch wat aan de houdbaarheid van deze code.

Ik zou me precies meer willen focussen op de basis achter nieuwe technologie als de laatste animaties van webkit met CSS e.d. Of media support in HTML5…

eerst leren stappen en dan pas fietsen, ik weet het, maar het liefst leer ik dan toch stappen in een mooie fietsenwinkel;-)

Bijdrager
    palahala

Inderdaad, ik zie op je eigen website geen flash, niks mis mee. Zelf gemaakt? Erg leuk die Shiva! Moet je je nieuwe kennis ook vanaf een eiland in de zon kunnen toepassen, op plekken zonder 24/7 internet?;-)

Ook met zo’n statische website kun je inderdaad wel aan de slag met de technieken die je noemt; daar hoef je niet per se op de server te programmeren, toch?

(trouwens, je avartar zie ik daar niet terugkomen — een beroemdheid?)

Aan de andere kant: stel dat je wél 7 maanden geen werk hebt, dan kun je wel een certificaat halen met bijvoorbeeld dat PHP, en dan in je eigen tijd de dingen doen die je hierboven noemt. Dan ligt het er misschien meer aan: wie betaalt wat, en kun je ermee stoppen als je ander werk vindt?

Bijdrager
    prullenbak

dat er op de site van apple geen flash gebruikt wordt, wil niet zeggen dat t niet populair is.
    Flash wordt veel gebruikt om dynamische onderdelen van websites te maken. Natuurlijk kan er ook veel (steeds meer) met ajax, maar flash wordt ook veel gebruikt,

Daarnaast: Actionscript 3 wordt ook gebruikt in flex, en om adobe air applicaties te schrijven, en ik denk dat we pas aan t begin van die ontwikkeling staan.

Toch denk ik, om webdeveloper te worden zou ik me verdiepen in html, javascript, php, mySQL.. Dan komt flash vanzelf wel mocht je dat eens nodig hebben.

Bijdrager
    rikf
    ”kobekes”

Ik dacht ook eerst aan Flash hoor, maar ik twijfel of het op middellange termijn dit nog zo hot gaat blijven. Zo is er op de website van Apple geen lijntje flash gebruikt en ook op de iPhone draait het niet. Ik vermoed nu niet dat Flash hierdoor snel gaat verdwijnen, zeker niet. Maar ik twijfel toch wat aan de houdbaarheid van deze code.

Ik zou me precies meer willen focussen op de basis achter nieuwe technologie als de laatste animaties van webkit met CSS e.d. Of media support in HTML5…

eerst leren stappen en dan pas fietsen, ik weet het, maar het liefst leer ik dan toch stappen in een mooie fietsenwinkel;-)

Ik denk dat Flash nog wel een tijdje in zwang blijft. Daarnaast is het een platform dat je als dtp’er/ontwerper veel mogelijkheden biedt omdat het erg grafisch is.
    Nieuwe technologien zou ik me eerst nog niet aan wagen. Misschien niet eens omdat het ingewikkeld is en je beter bij de basis kunt beginnen, maar meer omdat voorlopig niet al je gebruikers je site kunnen gebruiken. En voorlopig kan nog wel eens lang gaan duren…. voordat iedereen van IE6 af is :(

Bijdrager
    kobekes

Ik heb alvast twee boeken besteld om te beginnen:

1. Dreamweaver CS4: Ontwerp van statische websites met XHTML, CSS en Spry
    2. Dreamweaver CS4 – PHP5: Ontwerpen van webapplicaties met PHP en MySQL

Beide van Patrick Verhaert: http://www.mediatafel.com/boeken/

Hiermee moet ik zeker de basis achter de kiezen hebben, niet? Als ik daarna nog goesting heb, waag ik me aan Flash…:-)

P.S. Deze boeken gebruiken duidelijk screenshots van Mac, dus het is zeker bruikbaar voor mij. Een kritiek die ik lees op het forum van de boeken van Peter Kassenaar is dat deze duidelijk vanuit PC oogpunt geschreven zijn)

Bijdrager
    palahala
    ”kobekes”

Deze boeken gebruiken duidelijk screenshots van Mac

Niet zomaar alles geloven dat je ziet;-)

Bijdrager
    dev10
    ”prullenbak”

Toch denk ik, om webdeveloper te worden zou ik me verdiepen in html, javascript, php, mySQL.. Dan komt flash vanzelf wel mocht je dat eens nodig hebben.

Of stap gelijk in het diepe met Ruby on Rails. Nouja, in het diepe. RoR houdt je heel stevig aan een lijntje, maar geeft je genoeg ruimte om te leren zwemmen.

Bijdrager
    chilli dude

Lijkt me nuttiger om eerst html/css/php aan te leren dan te beginnen met RoR

Bijdrager
    kobekes
    ”kobekes”

P.S. Deze boeken gebruiken duidelijk screenshots van Mac, dus het is zeker bruikbaar voor mij. Een kritiek die ik lees op het forum van de boeken van Peter Kassenaar is dat deze duidelijk vanuit PC oogpunt geschreven zijn)

voor de volledigheid: het eerste boek is aangekomen en blijkbaar zijn de helft van de schermafbeeldingen Mac, de andere helft PC.

Bijdrager
    dev10
    ”chilli

Lijkt me nuttiger om eerst html/css/php aan te leren dan te beginnen met RoR

Het lijkt mij nuttiger om eerst HTML en CSS te leren en daarna verder te gaan met Ruby on Rails. Het is niet geheel onverstandig om PHP te skippen.

PHP is een hele leuke taal om mee te werken, maar je moet goed weten wat de glitches zijn om er goede en veilige websites mee te maken. Met Ruby on Rails hoef je je niet al te druk te maken over bijvoorbeeld het escapen van data en omdat Ruby strong typed is leer je meer en beter over verschillende variabelen en hoe je ze moet benaderen. Verder is de syntax van Ruby behoorlijk wat duidelijker dan PHP.

Vergelijk te volgende twee code-blokken, lees ze hardop voor en concludeer dat de cleane syntax van Ruby duidelijker is.
    [code:1:46056984de]5.times do
    puts ‘Hello’
    end[/code:1:46056984de]

[code:1:46056984de]for ($i = 0; $i < 5; $i++) {
    echo ‘Hello’;
    }[/code:1:46056984de]

Zelf ben ik begonnen met PHP en heb daarin hele ranzige code geschreven. Zo ranzig dat van scratch opnieuw beginnen met bepaalde projecten nodig was. Omdat PHP de drempel zo laag houdt, heb je veel mensen die denken dat ze kunnen programmeren in PHP. Dit lijkt heel leuk, totdat je ziet wat voor bagger sommige PHP-ers kunnen maken.

Toen ik Ruby on Rails ontdekte vond ik het zo jammer dat ik dat niet eerder gezien had. Ruby is strikter en houd je daarom meer bij het handje. Ander voordeel is dat Ruby volledig object georienteerd is, en niet zoals PHP OOP er in gehackt is. (Niet dat OOP de heilige graal is, maar voor webapplicaties val je zo snel terug op MVC dat je OOP hard nodig hebt.)

Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met PHP. Mijn haat komt door bijzonder vage dingen die besloten zijn tijdens de ontwikkeling van PHP (Bijvoorbeeld de inconsistentie in needle en haystack in in_array() of strstr()) De liefde voor de taal komt toch wel dat ik er zo vreselijk veel mee kan en omdat ik er nog steeds mijn brood mee verdien.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.