20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    mowat

bijlage (jpg) verwijderen uit mailbericht

Ik probeer uit een mailbericht dat ik via mail (Versie 14) ( OS Big Sur) heb opgehaald een bijlage (jpg) te verwijderen.

Dat lukt niet. Het hele mailbericht verwijderen is geen probleem maar als ik het mailbericht selecteer en naar “Bericht / verwijder bijlage” ga dan staat dat altijd in grijs. Ik heb al op alle andere manieren geprobeerd , rechtsklik op de foto , rechtsklik op de foto als symbool maar nergens staat een mogelijkheid tot verwijderen.

Op mijn oude mailprogramma (was 32 bits dus werkt niet meer op Big Sur) kon ik  de bijlage(n) , die allemaal met de naam genoemd stonden , apart aanklikken en kiezen voor opslaan of verwijderen.

Dat zou toch met mail ook moeten lukken ?

Ik heb ook op het internet gezegd , bv. bij Apple zelf , maar dat geeft ook geen oplossing (https://support.apple.com/nl-be/guide/mail/mlhlp1123/mac)

Waarschijnlijk zie ik iets heel eenvoudigs over het hoofd maar wat ?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door mowat.
    Bijdrager
    GoeieDag

Er lijken (iig hier) een paar dingen stuk gemaakt in Mail in Big Sur, waaronder de zoekfunctie (🗣⚡️📌🌪💥‼️➰⚡️➰🤬 Apple!!!), maar het ‘Verwijder bijlagen’ doet het nog net zo als voorheen in de eerdere macOS-en, met verschillende soorten bestanden.

Heb je meerdere mails met bijlagen geprobeerd? Een mailtje naar jezelf gestuurd met een bijlage en dan zien of ie het goed doet?

Bijdrager
    mowat

@ Bedankt voor de reactie Goeiedag,

Ik heb inderdaad als eerste geprobeerd een mail met een jpg naar mezelf te sturen , maar ook dan lukt de verwijdering niet.

Ik heb het verder nog maar met twee inkomende mals geprobeerd en beiden geven hetzelfde resultaat ( of geen in dit geval).

Er komen niet alle dagen mails met bijlagen bij me binnen dus om meer te kunnen testen moet ik even afwachten maar ik weet nu tenminste al dat het geen algemeen mailprobleem is vermits het bij jou wel werkt.

Ik kom er later op terug als het nadien bij volgende mails ook niet blijkt te lukken.

Bijdrager
    mowat

Ik heb nog eens geprobeerd met 3 mails komende van 3 verschillende e-mailadressen en met telkens een andere foto (jpg) als bijlage maar ik kan na afhaling via “Mail” geen enkel van de bijlagen verwijderen.

Ik kan ze wel op voorhand verwijderen via de webmail maar het zou toch ook moeten kunnen via mail/bericht/verwijder bijlagen .

PS goeiedag – ik vind 🗣⚡️📌🌪💥‼️➰⚡️➰🤬 een prachtige vloek. Kan je hem er even fonetisch bijzetten , liefst Vlaams ?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door mowat.
    Bijdrager
    mowat

Ik las zojuist dat er een nieuwe Big Sur update uit is (11.1) die bv. de “zoek- en verplaats naar ..” problemen zou oplossen ( goed nieuws voor goeiedag).

Hopelijk lost deze ook mijn “verwijder bijlagen” probleem op.

Bijdrager
    mowat

Ik heb zojuist 11.1 geïnstalleerd , geen problemen en Big Sur lijkt aan snelheid gewonnen te hebben.

Maar , bericht/verwijder bijlage blijft grijs en werkt dus niet …

Bijdrager
    mowat

Ik kom nog even op mijn vraag terug.

Tot nu toe , een maand later, blijft de lijn in het menu “Bericht / verwijder bijlage ” nog steeds grijs. Ik kan wel een bijlage verwijderen vanaf de webmail maar het zou toch ook in mail zelf moeten werken. In mijn oud mailprogramma (Entourage) stonden ook de bijlagen afzonderlijk genoemd en kon men kiezen tussen opslaan en verwijderen. Via het menu van mail vrees ik ook dat men zonder keuzemogelijkheid alles verwijdert. Heeft iemand hier ervaring mee ? Is er nog iemand bij wie die opdracht “grijs” blijft ? Kan mail afzonderlijk ergens gedownload worden bv. als .dmg en over het bestaande progje geïnstalleerd worden ?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

mowat op 14 januari 2021 om 15:52
    Kan mail afzonderlijk ergens gedownload worden bv. als .dmg en over het bestaande progje geïnstalleerd worden ?

Nee, Mail is onderdeel van het systeem. Je kunt wel macOS opnieuw installeren met behoud van gegevens, dan wordt Mail ook ververst. Of wachten op de volgende update, die zal niet lang op zich laten wachten.

Bijdrager
    mowat

Dan maar even wachten op de volgende update en anders op de daarnavolgende want gewoonlijk komen er toch wel een 6 -tal ( of meer) per nieuw systeem. Er is toevallig ook geen enkele instelling of zoiets in een plist die alles weer reset ?

Of ik moet gewoon eens ander betrouwbaar mailprogramma proberen dus als iemand goede ervaringen met zoiets heeft dan wil ik best een reserveprogje gebruiken.

Bijdrager
    Matador

Ook hier geen enkel probleem. Big Sur 11.1

Bijdrager
    Antwoordapparaat

mowat op 14 januari 2021 om 19:09
    Of ik moet gewoon eens ander betrouwbaar mailprogramma proberen dus als iemand goede ervaringen met zoiets heeft dan wil ik best een reserveprogje gebruiken.

Webmail werkte toch zei je? En hoe vaak wil je nou een e-mail bijlage verwijderen, ik zie het probleem niet zo.. Of krijg je elke dag filmpjes van je vrienden van meerdere gigabytes 😛?

Bijdrager
    GoeieDag

Toch blijft het vreemd dat jij, Mowat, dit probleem hebt, en anderen niet.

Het is dus blijkbaar geen Big Sur probleem, maar wat het wel is?

Staan de bijlagen wel lokaal op de Mac? Over welk mail domein heb je het eigenlijk?

Bijdrager
    mowat

Bedankt voor jullie reacties.

@ Matador – goed dat het bij jou wel lukt. Dus bij mij is er iets mis.

@ Antwoordapparaat – ik probeer inderdaad niet te vergeten de bijlagen die ik nodig heb rechtstreeks vanop de webmail van Telenet op te slaan en de anderen te verwijderen. Ik ontvang wel dagelijks berichten met één of meerdere bijlagen (meestal jpg, rtf, doc, pps, xls). Ik spreek niet over gigabytes maar soms toch tientallen megabytes. Gezien ik een tussenoplossing heb is het natuurlijk geen gigaprobleem maar ik verwacht wel dat mail werkt zoals het moet en ben benieuwd waarom dat bij mij niet zo is.

@ GoeieDag – Dat gebeurt natuurlijk dikwijls met problemen , de ene heeft het en bij de andere doet zich dat niet voor. Het forum staat er vol van.

Ik denk ook dat het eerder een mail dan een Big Sur probleem is.

Hierbij even een overzicht van een mail met bijlage zpjuist aan mezelf gestuurd

1. model van de bijlage (rtf)

2. Mijn mailbericjt bij verzending

3. Het mailbericht gezien op de webmail ( waarbij ik dus de bijlage kan verwijderen of downloaden)

4. Het mailbericht nadat ik het met mail opgehaald heb. Je ziet dat ik het bericht geselecteerd heb , maar “verwijder bijlage” blijft grijs.Ook de bijlage zelf selecteren helpt niet.

(Ik heb de 4 bijlagen naar OMT gestuurd maar ik zie nu dat enkel nr 4 op OMT komt , of mag men maar 1 bijlage doorgeven ?)

• Deze reactie is gewijzigd 1 dag, 6 uren geleden door mowat.
    Bijdrager
    GoeieDag

Het gaat dus om een Telenet account. Nou valt het me wel op dat er met Belgische providers dingen nog wel eens anders gaan dan in de rest vd wereld.

Ik neem aan dat je ook nog wel een Gmail account hebt? En natuurlijk een iCloud account. Hoe werkt het daar? Al geprobeerd?

En nogmaals: staan de bijlagen wel in Mail? Als je in webmail ermee bezig bent, komen ze misschien niet meer aan in Mail. Wel het icon, niet het bestand. Kun je ‘m in Mail wel gewoon openen, zo’n bijlage.

Je ziet: ik denk met je mee en roep wat dingen in de hoop raak te schieten. Want alhoewel niet zo belangrijk, schreeuwt zo’n probleem naar mijn idee om een verklaring en oplossing.

Bijdrager
    mowat

@ Goeiedag

Nee , ik heb geen g-mail of icloud account.

Ik heb wel 2 gratis e-mailaccounts bij (myonline = financieel dagblad De Tijd) en scarlet ( = onderdeel proximus) maar het versturen van berichten met bijlage ( naar mezelf) heb ik ook langs die 2 kanalen getest . Met hetzelfde resultaat.( of dus zonder resultaat)

Ik heb trouwens nooit problemen gehad met telenet .

Aanvulling :

@ Goeiedag

Ja , als ik op het icoontje dubbelklik gaat het bestand netjes open. Ik kan de bijlage ook met een rechtsklik kopieren , openen, bewaren … enz., maar dus niet verwijderen.

Ik doe er trouwens in webmail normaal niets mee , enkel nu als noodoplossing om een bijlage te verwijderen omdat dat via mail niet meer lukt. Vroeger liet ik alles volledig met bijlagen binnenkomen  in entourage en maakte daar dan de keuze om de bijlagen op te slaan of te verwijderen.

En , bedankt voor het meedenken.

• Deze reactie is gewijzigd 1 dag, 3 uren geleden door mowat.
    Bijdrager
    GoeieDag

Als je een Apple ID/iCloud account hebt, heb je ook een iCloud mail adres. Kan me niet voorstellen dat je géén Apple ID hebt.

Andere optie: Maak eens een nieuwe gebruiker aan op je Mac, en configureer daar ingelogd in Mail je mail account, en zie hoe het daar gaat.

Bijdrager
    GoeieDag

Trouwens: je hebt toch wel in Mail voorkeuren>Accounts>Telenet account>Acountinformatie>Download bijlagen Alle of Recente, en niet Geen?!

Bijdrager
    mowat

Tot mijn spijt staat staat die keuze er niet bij .

Bijdrager
    GoeieDag

Ik zie het; jij heb een POP account (heb je maar één apparaat?), en geen IMAP. Bij POP staat genoemde instelling er niet, bij IMAP wel.

Dan maar terug naar de vraag en optie in mijn reactie boven de reactie over deze instelling.

Bijdrager
    mowat

Goeienavond Goeiedag ,

Ik heb nog eerst even iets anders geprobeerd. Ik heb ook nog een tweede iMac met El Capitan . De voorkeuren van “mail” staan identiek ingesteld als in “mail” op de andere iMac.

Als ik daar een mailtje verstuur naar mezelf dan kan ik de bijlagen ( png+jpg+rtf) wel verwijderen want daar staat “bericht/verwijder bijlagen” wel gewoon aanklikbaar.

Het enige wat niet kan zoals in mijn vorige e-mailprogramma is kiezen welke van de bijlagen ik wil verwijderen. Het is alles of niets, wat ik ook selecteer bericht of een bijlage  maar dat zal wel normaal zijn.

Maar het is wel eigenaardig dat het op de ene iMac kan en op de andere niet.

Wat een nieuw account maken en vandaaruit testen daar ga ik even mee wachten tot Superduper een Big Sur versie heeft want nu heb ik geen enkele back-up voor het geval ik toch iets zou verknoeien. En dan kan ik testen op die image.

• Deze reactie is gewijzigd 22 uren, 41 minuten geleden door mowat.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.