14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Geedee

Bijlage in Mail meteen open

Een uitnodiging (210 x 105 mm) in pdf en als bijlage verstuurd met Mail gaat niet bij iedere ontvanger meteen open als hij/zij het mailtje opent. Velen (vooral pc-gebruikers) moeten dan ook nog eens de bijlage openklikken.
    Hoe verstuur ik een uitnodiging via Mail die wel meteen voor iedereen zichtbaar is?
    Alvast bedankt voor de tips/hulp.

Bijdrager
    Hansi2124

Dat is afhankelijk van de instellingen in de software van de ontvangers. Jij kan voor hun niet regelen dat zij de bijlage gelijk openen.

Bijdrager
    Geedee

Misschien was mijn vraag niet helemaal duidelijk geformuleerd. Wat ik bedoel is dat de uitnodiging (opgmaakt in ID en daarna bewaard als pdf of jpg) ook de mail zou moeten zijn. De ontvanger krijgt dus een mail, die als hij hem opent, meteen een uitnodiging laat zien.

Bijdrager
    Blieper

Bewaar hem is als .png

Bijdrager
    Hansi2124

In jouw voorbeeld in je beginpost heb je het over een bijlage…..
    Je zou het beter kunnen proberen door gebruik te maken van sjablonen in een nieuwe e-mail:

Rechts in het venster:

Bijdrager
    1984
    Blieper op 30 augustus 2012

Bewaar hem is als .png

Dat lijkt mij ook het beste een PDF word niet door elk mail programma geopend. sjablone worden meestal als een kleine jpg weergegeven

Bijdrager
    Geedee

Die png werkt. Tnx Blieper. Alleen is de kwaliteit minder goed. Is een res. van 300 mss beter dan?
    Alvast bedankt iedereen vor de hulp tot nu toe.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Luister naar Hansi: dit is iets wat jij niet kúnt regelen omdat het afhankelijk is van de mailer die de ontvanger gebruikt, en de instellingen daarvan. Het beste dat je kunt doen is een methode kiezen die bij veel mensen zal werken, zoals bijvoorbeeld een HTML-mailtje sturen met een JPEG- of PNG-afbeelding erin.

Bijdrager
    langbeest

uitnodiging als jpeg opslaan en als standaard achtergrond instellen in je mail bericht.

Bijdrager
    iep
    Geedee op 30 augustus 2012

Een uitnodiging (210 x 105 mm) in pdf en als bijlage verstuurd met Mail gaat niet bij iedere ontvanger meteen open als hij/zij het mailtje opent. Velen (vooral pc-gebruikers) moeten dan ook nog eens de bijlage openklikken.

Hoe verstuur ik een uitnodiging via Mail die wel meteen voor iedereen zichtbaar is?

Niet. Het is gewoonweg niet mogelijk om dit te doen omdat je sterk afhankelijk bent van de gebruikte mailclient bij de ontvanger en diens instellingen. Mail kan een file in de e-mail laten zien maar met een tool als Attachment Tamer is dat ook weer ongedaan te maken (gelukkig want het is irritant imo). Een client als Outlook of Thunderbird kunnen dit niet en zullen het als losse bijlagen laten zien die een gebruiker zelf moet openen. Je zou ook de e-mail in html kunnen maken en daar het plaatje invoegen. Helaas gaat dat ook vaak niet goed omdat heel veel mailclients vandaag de dag zijn ingesteld om het e.e.a. te blokkeren ivm veiligheid.

Het zijn dan ook allemaal van dit soort mechanismes waardoor het absoluut onmogelijk is om een e-mail te sturen waarin de bijlage voor iedereen zichtbaar is zonder dat ze hoeven te klikken. Via de gewone post werkt dat gewoon beter. Dit zal in de toekomst ook zeer zeker niet veranderen.

Er is wel een middenweg. Wat je vaak ziet is dat men een e-mail in html maakt met daarin de afbeeldingen e.d. en een plain text alternatief bijsluiten met een link naar de uitnodiging. Dit dekt vrijwel iedereen af. Wie het kan zien ziet de uitnodiging en voor wie het niet kan zien is er de link (die naar een website met de uitnodiging linkt natuurlijk) waarop ze de uitnodiging in z’n geheel kunnen zien (webbrowsers hebben dit probleem namelijk niet). Het is niet de mooiste oplossing en ook niet echt wat je zoekt maar wel de beste oplossing die er is. Op deze manier sluit je iemand niet uit, ook al werkt het niet helemaal naar behoren.

Bijdrager
    1984
    iep op 30 augustus 2012

Een client als Outlook of Thunderbird kunnen dit niet en zullen het als losse bijlagen laten zien die een gebruiker zelf moet openen.

Dit is een screenshot van Thunderbird , (standaard instellingen) afkomstig van Apple “Mail” en daar ziet het er hetzelfde uit

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    langbeest op 30 augustus 2012

uitnodiging als jpeg opslaan en als standaard achtergrond instellen in je mail bericht.

Ik kan je garanderen dat ik die afbeelding niet automatisch te zien zou krijgen, als je een mailtje met dat “trucje” naar mij zou sturen.

Bijdrager
    iep
    1984 op 30 augustus 2012

Dit is een screenshot van Thunderbird , (standaard instellingen) afkomstig van Apple “Mail” en daar ziet het er hetzelfde uit

In dit geval wellicht maar dit is de meest gehoorde klacht wat Thunderbird betreft. Hoe vaak ik het mensen inmiddels al wel niet uit heb moeten leggen waarom hun mailing niet goed bij Thunderbird gebruikers eruit ziet (Thunderbird doet HTML nogal anders als Outlook waardoor de mailing die in Outlook er mooi uit ziet, er in Thunderbird nogal scrambled eruit ziet). Soms gaat het wel goed. Het is vaak opmaak die anders is.

Dan hebben we het maar niet over settings van de mailclient en de tussenliggende systemen zoals spamfilters. Dit soort systemen zijn ook vrij vaak de oorzaak dat plaatjes er niet in staan. Als je plaatjes gebruikt die op een server staan is het al helemaal huilen met de pet op, dat is namelijk vrijwel een garantie dat je de plaatjes niet ziet (remote images worden uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd). Kijken we naar Outlook WebAccess (de webmail van Exchange) dan heb je als beheerder de mogelijkheid om de nodige zaken van de e-mail weergave uit te zetten uit veiligheidsoverwegingen…zoals plaatjes:)

Dat was mijn punt ook: het zal bij het merendeel wel goed gaan als je HTML gebruikt maar bij een deel gaat het alsnog mis. Voor die groep gebruik je het plain text alternatief waarin je linkt naar de uitnodiging. Daarmee dek je heel het verhaal af en maak je jezelf niet afhankelijk van een mailclient met een specifieke set instellingen zoals hier nu gebeurd.

Bijdrager
    Geedee

Dank voor jullie reacties!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.