30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:
    Bijdrager
    Roosje

Bij welk bedrijf kan ik een upgrade laten doen?

Beste OMT-ers,

In april 2019 kocht ik een nieuwe iMac. Deze werkt tot volle tevredenheid. Het is iMac Retina 4K, 21,5 inch, 2017, 8 GB geheugen. Als er twee Affinity programma’s open staan en een derde ga openen verschijnen de strandballen.

Mijn vraag is deze uitbreiden naar 16 GB? Of kan ik beter er een SSD in laten zetten? Welke type SSD? Is 500 GB voldoende?

Welk bedrijf laten uitvoeren?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Roosje

penseel en TheBigZ,

Dank voor jullie reacties. Vraag is geheugen uitbreiden of een SSD? Bij een SSD welk type en hoeveel GB?

Bijdrager
    Brombeer

Dat kan die upgrader je haarfijn vertellen.

De vuistregel is: traag opstarten: harddisk vervangen door SSD; traag werken: meer RAM.

Je kunt een tijdje de activiteitenweergave laten meedraaien en zo kijken of het geheugengebruik in het groen blijft of krap wordt. Kon vroeger ook met het dock-icoontje, maar apple heeft liever dat je een nieuwe machine koopt dan dat je de bestaande opwaardeert.

Bijdrager
    fixar

Hoeveel opslagruimte jij nodig hebt kun alleen JIJ bepalen… Kijk vooral data je nu op je systeem hebt staan (en hoeveel je verwacht dat daar de komende tijd nog bij zou kunnen komen. … meer opslagruimte IN je iMac is ook een beetje een luxe/gemaks oplossing… Als je immers veel bestanden hebt hoeven die lang niet altijd allemaal intern in de mac te worden bewaard. Grote Bulk data kan ook prima extern op een grote HDD worden geplaatst. … Dat gezegd hebbende, het prijsverschil tussen 500GB en 1000GB is niet enorm..

Of je ook het geheugen laat uitbreiden? Lastig. Ik zie dat dat nog een flinke meerprijs heeft om van 8 naar 16GB te gaan. (Dit is ook één van de redenen dat ik vaak bij twijfel adviseer om voor de grotere 27″ versie te gaan, omdat daarin zelf later eenvoudig het geheugen kan worden uitgebreid)

Bijdrager
    Roosje

Brombeer,

Dank voor je reactie. Het is traag opstarten van een programma dan komt de strandbal. De activiteitenweergave volg ik al twee dagen. Virusscanner en de drie Affinity pakketen gebruiken het meeste geheugen. Fysiek geheugen 8,00 GB, Gebruik geheugen 6,51 GB.

pixar,

Ook dank voor je reactie. Gebruik My Passport voor externe opslag. Zal niet meer programma’s gaan gebruiken dan ik nu doe. Ik wil niet naar een 27″. Gebruik de iMac voornamelijk om concepten te maken. Mijn iMac kan ik uitbreiden naar 16 GB. Mijn voorkeur gaat nu uit om een SSD in de iMac te laten zetten. De vraag is hoeveel GB?

Moderator
    Night

Ja, 512 is meer dan zat voor jou. Je zou zelfs (aangezien je een externe data-disk hebt) met 256 GB kunnen volstaan. Het prijsverschil is echter zó klein, dat een 512 te prefereren is. Een tweede reden om voor een 512 te gaan, is dat je voldoende ruimte hebt voor de scratch-disks voor je Affinity apps.

16 GB geheugen is heden ten dage zeker geen sinecure. 8 GB is voor normaal huis, tuin en keukengebruik voldoende. Als je met Affinity aan de slag gaat, lukt dat met 8GB ook nog wel, maar met 16 GB zit alles net wat lekkerder in zijn jasje en zouden die strandballen ook moeten verdwijnen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zo te zien heb je de zelfde iMac als ik. Ik had er echter gelijk 16 GB in laten zetten toen ik hem bestelde. Opstarten doe ik echter vanaf een externe SSD (de Samsung X5 van 1TB via de Thunderbolt aansluiting) Gaat een stuk sneller dan de HDD. Opstarten van het OS gemeten vanaf het Apple logo tot het moment dat de desktop verschijnt duurt 20 sec.) en een programma als Photoshop ‘staat’ er in amper 6 sec.

Als je bij openen van een programma de strandbal ziet verschijnen kan dit betekenen dat het OS eerst geheugen moet vrij maken door data naar de drive te verhuizen. (Het z.g.n. virtuele geheugen). Dit kan ook gebeuren bij switchen van programma’s. Open het programma activiteitenweergave om te kijken hoe hoog de geheugendruk is. Is dat meer dan ±50% dan zou ook de schijfactiviteit aanzienlijk moeten zijn als je tussen programma’s switcht.

Bijdrager
    fatboysmart

Heb je al eens geprobeerd die virus scanner uit te zetten? Sommige scanners vertragen het systeem enorm. En echt nodig heb je hem ook niet als je het mij vraagt.

Bijdrager
    GoeieDag

Night op 19 mei 2020 om 20:37
    …maar met 16 GB zit alles net wat lekkerder in zijn jasje en zouden die strandballen ook moeten verdwijnen.

Vaak gedane aanname, ook door anderen hier in dit draadje, maar meestal niet correct.

Strandballen kunnen velerlei oorzaken hebben, en mij komt het voor dat bij 8 GB er geen strandballen ontstaan vanwege gebrek aan RAM. Iets wat trouwens vrij makkelijk te checken is in Activiteitenweergave>Geheugen.

Een HDD vervangen door een SSD levert eigenlijk altijd wel winst op.

Je zou ‘m eens helemaal schoon kunnen installeren, en dan weer enkel de essentiële data erop zetten en dan eens kijken hoe ie dan presteert.

Bijdrager
    Roosje

TheBigZ, dank voor het advies.

Night, kan me vinden in je uitleg.

Hendrik ijzerbroot, Hoeveel kost het om hem naar 16 GB te brengen?

fatboysmart, je tip ga ik uitvoeren.

GoeieDag, dank voor het meedenken. Ben het me je eens dat 8 GB voor huis tuin en keuken gebruik voldoende moet zijn. Hangt van de kosten af of ik hem ook naar 16 GB laat brengen.

Bijdrager
    wouter57

macOS heeft toch al een ingebouwde virusscanner dus heeft u geen ander meer nodig. Vaak zijn die ook heel groot. Bitdefender is al 1 Gig groot en blijft ook op de achtergrond draaien.

Bijdrager
    Roosje

wouter57,

Ik wist niet dat er in macOS een ingebouwde virusscanner zit. Hoe kan ik deze herkennen? fatboysmart gaf ook al de tip om hem uit te zetten. Ik ben geen systeembeheerder wil wel alles leren en weten over het systeem. Dank voor de tip. Wacht op je antwoord.

Bijdrager
    wouter57
    Bijdrager
    Roosje

wouter57,

Hartelijk dank voor het toesturen van de url. Heb het artikel snel doorgelezen. Ga het straks op mijn gemak lezen. Daarna Bitdefender uitzetten.

Bijdrager
    Roosje

OMT-ers,

Bitdefender uitgezet. Systeem uitgezet. Opnieuw opgestart. Publisher start nu heel snel op, zonder strandbal. Daarna Designer opgestart, vervolgens Photo. Ook die gingen vlot open zonder strandballen. Kortom, nu al meer werkplezier. Dank voor het meedenken en gegeven tips.

Bijdrager
    penseel

Nu nog Bitdefender verwijderen.

Bijdrager
    henrybu

Op youtube staan een aantal filmpjes met vergelijkingen iMac met SSD en fusion drive, het verschil is minimaal, ik zou voor 16 GB ram gaan.

Als dat niet afdoende is kun je de HDD altijd nog doen.

Bijdrager
    GoeieDag

Henry, hoe kunnen je dat weten? Misschien gebruikt Roosje al nooit de 8GB.

Ze moet gewoon even een tijdje de geheugendruk in de gaten houden; als die in het groen blijft, ook tijdens strandballen, dan is elke cent die ze aan RAM uitgeeft vooralsnog weggegooid geld.

Bijdrager
    Roosje

Penseel. Dank voor je reactie. Heb Bitdefender weggegooid.

henrybu, Dank voor de tip. Zoals ik al schreef zijn de strandballen verdwenen. Starten de programma’s snel op. Kijk regelmatig naar de geheugendruk. Deze staat ver in het groen. Je zou bijna denken dat ik nu een luxe probleem heb. Moet ik wel over naar een SSD en/of geheugen uitbreiden? Of dit zelfs nog even uitstellen en later een definitieve keuze maken.

GoeieDag. Ook hartelijk dank voor je reactie. Je hebt gelijk. De Activiteitenmeter geeft aan dat ik tijdens het werken nooit aan de 8GB kom. Gemiddeld rond 5 GB. Blijf nog even regelmatig meten.

Bijdrager
    RW076

Het zelf doen vergt slechts 1 testikel, en een avondje Googlen.
    SSD en geheugen via de pricewatch van Tweakers.
    Gereedschap en tools via ifixit.

Bedank me maar later.

Waarom doe ik dit? (Heb je de prijzen gezien?)

Bijdrager
    Roosje

RW076,

Dank voor de tip. Ken mijn beperkingen.

Bijdrager
    GoeieDag

Roosje op 21 mei 2020 om 11:00
    De Activiteitenmeter geeft aan dat ik tijdens het werken nooit aan de 8GB kom. Gemiddeld rond 5 GB.

Terwijl geheugengebruik niet zoveel zegt. Want het OS zal op een goed moment al het RAM gaan gebruiken, gewoon omdat het er is, en ongebruikt RAM sowieso zonde is. Daarom is de geheugendruk van groter belang. En die is dus goed bij jou.

Dus vooralsnog is het zonde om er geld/moeite in te stoppen. Beter kun je kritisch zijn op welke software je gebruikt, wat je allemaal download en installeert en dat soort zaken. Daar is vaak de echte winst te pakken, zoals je zelf ook nu merkt.

Bijdrager
    GoeieDag

Roosje op 21 mei 2020 om 11:00
    Heb Bitdefender weggegooid.

Toch wel op deze manier?

https://www.bitdefender.nl/consumer/support/answer/14707/

Bijdrager
    Roosje

GoeieDag,

Dank voor je analyse. Ben het met je eens. Geheugendruk zit nu op 5,90 GB. Open staan drie keer Affinity, Safari, Email en Activiteitenweergave. Je url bekeken. Zo heb ik niet gedaan. De app staat niet meer in de map Apps. In de AppStore staat hij wel met een blauw wolkje en een pijl. Ik kan hem zo weer activeren. Nogmaals dank.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Roosje op 20 mei 2020 om 10:49</p>
    Hendrik ijzerbroot, Hoeveel kost het om hem naar 16 GB te brengen?

Het lijkt er op dat er geen sprake is van een tekort aan RAM. Als je geheugendruk in het groen blijft is alles op dat punt OK. Die geheugendruk is zoals Goeiedag al zegt een betere indicator dan het aantal GB’s. De berekening van die geheugendruk is best complex maar het komt er op neer dat het OS met behulp van jou activiteiten en de openstaande programma’s kijkt hoeveel RAM er nodig is om alles soepel te laten lopen en hoeveel er (nog) beschikbaar is. Daarom zal bij een bepaalde activiteit van jou kant (b.v. Affinity) de druk kunnen oplopen maar stop je daarmee en doe je iets met Mail dan zal de druk weer dalen ook al gebruiken beide programma’s op dat moment evenveel geheugen als vóór de activiteit. Zodra er dus continu beduidend meer RAM nodig is passeert de druk de 50% grens en neemt de kans toe dat er data ‘geswapt’ moet worden tussen RAM en de swapfiles op de opstartdrive om fysiek geheugen vrij te kunnen maken wat dus vertragend werkt.

Het is bekend dat een virusscanner de Mac ook vertraagt en/of onstabiel maakt. Nu is de ingebouwde scanner van het OS ‘simpel’ in vergelijking met al dan niet betaalde virusscanners van derden maar dat komt omdat de virusscanner van Apple uiteraard puur op de Mac is gericht terwijl al die andere scanners vaak ook naar Windows virussen zoeken wat erg veel tijd kost. Maar de ingebouwde scanner is voldoende als je zelf niet naar vage sites gaat en daar klakkeloos op alles klikt wat ineens tevoorschijn komt.

Het is aan te bevelen om de uninstaller te gebruiken voor het verwijderen van Bitdefender. Want alleen de app verwijderen helpt niet omdat de feitelijke scanner een achtergrondproces is dat de app niet nodig heeft om te blijven werken. Dus er is vast nog wat ‘troep’ achtergebleven.

Bijdrager
    Roosje

hendrik ijzerbroot,

Nogmaals dank voor je toelichting. Ga zoeken naar de  Bitdefender uninstaller.

Bijdrager
    Roosje

GoeiDag en hendrik ijzerbroot,

Mijn zoektocht gestart naar de map uninstaller. Niet kunnen vinden. Ik denk dat de aangegeven route in de url een oudere versie is. Op mijn iMac met macOs Catalina, versie 10.15.4, staat in de map Apps alleen de Virus Scanner Plus.app. Met de zoekfunctie niets kunnen vinden op mijn iMac. Heb toen in de AppStore de Virus Scanner Plus weer geactiveerd in de hoop dat ik dan de map uninstaller kan vinden. Helaas. Kan nu ook de App niet in de prullenmand gooien. Krijg dan de melding dat deze nog actief is. Hoe krijg ik de app van van iMac af?

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door Roosje.
30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.