10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    guus

Bij PRAM reset, start de macpro op van andere schijf

macpro met 1 SSD 10.7.4 standaard opstartschijf
    1SSD 10.8 testschijf
    1 HHD partitie met een kloon 10.7.4 van de 1e schijf.

Als ik een herstart doe om de PRAM te recetten, start de mp niet op van de normale SSD schijf [1e], maar van de bootcopy die op de HHD staat.

wat gaat hier mis?
    gisteren veel problemen gehad, doordat ik geen inlogscherm op de 2 SSD schijven kreeg.
    nu alles opnieuw erop gezet, draait goed, behalve bovenstaand probleem.

thnx

Bijdrager
    Mr Macintosh

Hoevaak reset jij het PRAM dan? Dat is nu niet echt een gebruikelijke handeling.

Bijdrager
    bitsflew
    guus op 22 augustus 2012

macpro met 1 SSD 10.7.4 standaard opstartschijf

1SSD 10.8 testschijf

1 HHD partitie met een kloon 10.7.4 van de 1e schijf.

Als ik een herstart doe om de PRAM te recetten, start de mp niet op van de normale SSD schijf [1e], maar van de bootcopy die op de HHD staat.

wat gaat hier mis?

Aan welke sata poort hangt die SSD?

BTW Je zou na een PRAM reset ook kunnen opstarten met ingedrukte option toets.
    Vervolgens kies je de SSD
    Na het opstarten kies je de SSD middels Systeemvoorkeuren->Opstart Schijf als default bootdrive.

Bijdrager
    guus

omdat ik gisteren problemen heb gehad met inlogschermen, heb ik alles opnieuw erop gezet via klonen.

@blitsflew: heb ik zo gedaan en toch start hij van de kopie op.

Bijdrager
    guus

oh, welke poort: via sata kabel rechtstreeks aan moederbord

Bijdrager
    TRML

Misschien is dat het probleem wel, een niet goed werkend systeem waarvan je wil opstarten en waarmee je dus voorheen al problemen had !

Bijdrager
    guus

nee tot nu toe nooit geen problemen met het systeem gehad.
    werk al 1 1/2 jaar perfect eigenlijk.

Bijdrager
    TRML

Maar in je eerste post zeg je zelf dat je een probleem hebt met dat systeem, of begrijp ik het nu verkeerd ? En dat het altijd goed heeft gewerkt is natuurlijk geen garantie dat het nu nog goed zou moeten werken.

Bijdrager
    guus

klopt, ik bedoel tot voor gisteren

zie mijn topic van gisteravond
    http://www.macosx.nl/community/topic/geen-inlogscherm-ml

weet tot nu niet wat er fout is gegaan

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als de Mac geen schijf vindt met een goed systeem dan gaat de Mac ‘scannen’ op welke drive er dan wel iets goeds staat. Als je dus via voorkeuren aangeeft wat je opstart schijf moet zijn maar hij weigert daar van op te starten dan kan er iets mis zijn. Nu duurt dat scannen doorgaans vrij lang dus als het opstarten ook langer dan nu lijkt te zijn komt dat vermoedelijk door het scannen. Een PRAM reset zou er voor moeten zorgen dat de default drive wordt gekozen en dat is dan die met de BSD naam: ‘disk0’. In systeemprofiel kun je dan zien welke dat is.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.