8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Paulkwee

Bij op starten die ik een mapje met een vraagteken erin

Vanmorgen heb ik een 27 inch iMac willen schoonmaken en opnieuw willen installeren. Ik heb CMD+R gedaan om de schijf daar te wissen.

Toen wilde ik macOS installeren, maar hij bleef hangen op 8 minuten. De foutlog gaf aan “No native mechanism to verify basesystem.chunklist”. Na even Googlen leek een herstel via internet de oplossing ALT+CMD+R. Dit werkte helaas ook niet en wilde ik weer de reguliere CMD+r doen.

Alleen nu zie ik alleen nog maar een mapje met een vraagteken knipperen, ook als ik CMD+R probeer.

Wat moet ik nu doen?!

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door  Paulkwee.

Bijdrager
    Shmoo

https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Volgens mij moet dit verder helpen.

Bijdrager
    Paulkwee

<p class=”cite”>Shmoo op 27 maart 2018 om 12:14</p>
    https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Volgens mij moet dit verder helpen.

Ik heb macOS Recovery geprobeerd inderdaad met die toetscombinaties. Maar t mapje met vraagteken erin blijft maar komen. Ook heb ik probeer met Alt de opstartschijf te kiezen. Maar kreeg alleen maar het mapje met vraagteken te zien.

Bijdrager
    Brombeer

Dan vindt de computer geen station om van op te starten. In dit geval is de HDD stuk, de weg naar de HDD stuk of onderbroken of op de HDD zit niets dat op het begin van een opstartbaar OS lijkt. Je zou eens kunnen opstarten in Target disk modus (T ingedrukt), dan gedraagt de computer zich als een externe schijf die je aan een andere computer (die HSF etc kan lezen) kunt hangen. Eventueel vanaf daar (of vanaf een usb-station) met een disk-tool aan de slag, vooropgesteld dat de computer aan de interne HDD komt.

De AHT (ingebouwde Apple Hardware Test) helpt je helaas niet verder omdat die de harde schijf niet test.

Bijdrager
    Paulkwee

Ik heb Apple gebeld en ik heb de oplossing. Ik voel mij nu heel stom. Maar het bleek dat mijn draadloze toetsenbord in de tussentijd had besloten om zichzelf uit te schakelen. Dit heb ik niet doorgehad (normaal blijft die namelijk ook gewoon aan) en daardoor werken de toetscombinaties dus niet doorgegeven aan de iMac.

In ieder geval hartstikke bedankt voor jullie tijd en informatie!

Bijdrager
    imathijs

Mazzelaar!:D In veel gevallen is het wat Brombeer al zei, een kapotte HDD.

Bijdrager
    Brombeer

Maar als je opstart zonder toetscombinaties gaat hij gewoon naar je inlogscherm. En dan merk je bij het wachtwoord wel dat je letterplank niet wil.

Aan de andere kant zal een mac wel zeuren om een toetsenbord en/of muis als hij die niet vind bij het opstarten of installeren. Om te garanderen dat het daar in elk geval niet spaak kan lopen, doe ik dat doorgaans met bedrade spullen en wel met zo’n vanzelfsprekendheid dat ik er eigenlijk al niet meer over nadenk. Wat weer het risico met zich meebrengt dat ik mijn eigen aanpassing als standaard Applegedrag ga beschouwen.

Dus @paulkwee: bedankt voor het wakker schudden.

Moderator
    Night

Is het probleem met het niet kunnen vinden van een boot-volume (mapje met vraagteken) nu ook opgelost?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.