6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    VdeZeeuw

Big Sur update: “Macintosh HD – Data kan niet worden ontgrendeld”

Ik heb zojuist de BigSur update uitgevoerd om mijn iMac Pro. Echter bij opstarten krijg ik iedere keer de foutmelding “Kan Macintosh HD Data niet ontgrendelen”. Iemand adviseerde om mijn Filevault uit te schakelen. Ik heb dit gedaan, maar krijg alsnog de melding. Kan iemand mij verder helpen?

Bijdrager
    Matador

Start es opnieuw op in Recovery Mode (houdt Command R ingedrukt tot je het Apple logo ziet verschijnen). Open daarna Schijfjulpprogramma in het menu Hulpprogramma’s en kijk es hoeveel Data volumes je hebt op interne harde schijf. En als je daar toch bent: laat Schijf-EHBO es over de data volume lopen.

Bijdrager
    VdeZeeuw

Ik heb de aktie uitgevoerd, maar ook in het schrijfhulpprogramma via Recovery Mode krijg ik dezelfde melding. Ik heb een dubbele screenshot toegevoegd wat er precies gebeurt. Ik ben een beginneling in dit soort (software)zaken, dus ik ben terughoudend om meteen volumes te gaan wissen of iets dergelijks.

Bijdrager
    Matador

Je hebt twee Data volumes op je interne harde schijf, dat is het probleem. Wellicht staat bij die andere, wanneer je die selecteert, bij Activeringspunt iets van Big Sur of macOS 11. Verwijder het volume dat niet geactiveerd is (staat geselecteerd in je screenshot). Doe dot wel door opnieuw in Recovery Mode op te starten.

Bijdrager
    VdeZeeuw

Gelukt! Dank voor het advies.

Bijdrager
    sykkelhus

schijven geprobeerd te wissen.Nu krijg ik nog alleen de melding.    support.apple/mac/startup

verder kan ik niets meer met het macbook

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.