7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    avanti

Big Sur ondersteunt nog steeds MacOS Uitgebreid (journaled) externe schijven?

Met de komst van Big Sur, worden externe hard disks die geformatteerd zijn als “MacOS Uitgebreid (journaled)” nog steeds ondersteund? Dit omdat APFS alsmaar meer standaard wordt? Voor mij is dit belangrijk om te weten omdat mijn Qnap NAS bij externe HD’s voor Mac alleen MacOS Uitgebreid (journaled) geformatteerd kan worden en (nog) niet APFS.

Ik gebruik een externe HD voor backup van mn NAS, als deze uit zou vallen hoef ik alleen maar de externe HD van mn NAS af te halen en deze rechtstreeks te koppelen aan mn iMac die nu Catalina en waarschijnlijk straks Big Sur als OS heeft.

Is dit bekend?

Bijdrager
    Tegenwind

Ik heb zelf de bèta nog niet kunnen testen, maar aangezien APFS nog relatief jong is en Apple’s eigen back-up pakket Time Machine in Catalina nog niet eens overweg kan met APFS, lijkt het mij zéér onwaarschijnlijk dat ze 1 release later hier plots de ondersteuning voor zouden laten vallen.

Bijdrager
    TheBigZ

Ja.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Tot en met 10.14 kan macOS nog altijd HFS-schijven lezen; 10.15 kan dat niet meer. Let wel: dat is dus standaard HFS, niet het latere HFS Plus dat tegenwoordig bekend staat als Mac OS Uitgebreid. HFS is het bestandssysteem dat geïntroduceerd werd met System 2.1 in 1985, HFS Plus is van 1998.

M.a.w.: het lijkt me sterk dat Apple nu al de stekker uit Mac OS Uitgebreid gaat trekken, als ze dat pas vorig jaar gedaan hebben met de onmiddelijke voorganger ervan.

Bijdrager
    GoeieDag

Is dit echt een vraag, of gewoon een beetje trollen?

En wat bedoel je in godsnaam met:

”mijn Qnap NAS bij externe HD’s voor Mac alleen MacOS Uitgebreid (journaled) geformatteerd kan worden”

Bijdrager
    avanti

Bedankt allemaal voor de reacties!

Bijdrager
    RW076

Je kunt je nas formatteren zoals je wilt.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.