30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

BIG Apple Is Watching You….!

Als ik lees wat Genius doet is er bij mij een eind gekomen aan het domweg downloaden van nieuwe updates. Ik ben helemaal niet blij met Genius. Ik zit namelijk helemaal niet te wachten op een programma dat automatisch mijn lijsten maakt. Dat kan ik zelf wel. Ik hou ervan om muziek van favoriete bands, zangers of muziekstromingen in een lijst te zetten en ik zie het nog niet gebeuren dat een automatisch programmaatje – hoe slim ook – daar iets aan kan verbeteren. Wat erger is: alle informatie over je muziek wordt naar Apple wordt doorgestuurd. Op grond daarvan kan Apple je ‘suggesties’ doen om je lijst te verbeteren, lees: continue reclame maken voor liedjes die je misschien helemaal niet wilt.
    Bovendien kan Apple (wellicht) precies zien welke muziek uit iTunes is gedownload, welke muziek van CD’s is overgenomen en wat er illegaal is gedownload. Heeft iemand daar al over nagedacht wat daar de consequenties van kunnen zijn?! Er wordt gezegd dat de informatie anoniem wordt doorgestuurd, maar het is natuurlijk altijd terug te herleiden naar de gebruiker.

Stel je voor dat Apple een keer wordt overgenomen door bijvoorbeeld Sony, de grootste muziekmaatschappij (volgens mij). Dat is helemaal niet ondenkbaar. Als dat zou gebeuren zou de nieuwe eigenaar in een keer van miljoenen mensen kunnen zien wie er welke muziek illegaal heeft gedownload en daartegen gerechtelijke stappen kunnen ondernemen….OF je er alsnog voor laten betalen.

Is er iets aan iTunes wat het downloaden verder nog interessant maakt? En wat voor mij het belangrijkste is: kan Genius ook gewoon UIT gezet worden? OF: kan in elk geval het doorsturen van informatie over je muziek naar Apple worden uitgezet. Hoewel ik een grote Apple-fan ben, ik zit niet te wachten op een Big Apple die mij gaat beloeren en controleren.

Moderator
    unSOUND
    ”MacAanZee”

Bovendien kan Apple precies zien welke muziek uit iTunes is gedownload, welke muziek van CD’s is overgenomen en wat er illegaal is gedownload.

Aangezien je in Nederland nog steeds niet illegaal kunt downloaden klopt dat deel al niet. Maar is het ook bevestigd dat Apple’s software het verschil kan zien tussen een zelf gemaakte MP3 en een gedownloadde ? Lijkt mij namelijk erg sterk.

Bijdrager
    Vai Martino Vai

denk je echt dat ze hun eigen markt kapot gaan maken door alle illegale songs aan instanties door te geven? Dat is commerciële zelfmoord.

Bijdrager
    MacAanZee

Dat verschil is volgens mij te zien aan een meegestuurde code. En dat downloaden hier niet illegaal zou zijn daar zijn de meningen over verdeeld. De fabrikanten en artiesten denken daar anders over.

Bijdrager
    pinkie

Om in ieder geval 1 vraag van de TS te beantwoorden, ja, Genius kan worden uitgezet in het “Store” menu. Natuurlijk kan dat pas nadat je eerst Genius hebt aangezet en dus je informatie naar Apple hebt gestuurd hetgeen overigens alleen lukt met een iTunes account dus hoe anoniem het nou eigenlijk is weet ik niet.

Bijdrager
    bartje

Je loopt wel erg hard van stapel.. maar ik zie die Genius ook niet zo zitten hoor. Ik ben redelijk selectief in het luisteren van muziek.

Bijdrager
    MackieII

ik denk dat Apple ook het surfgedrag van hun klanten wil weten.

Moderator
    unSOUND
    ”MacAanZee”

Dat verschil is volgens mij te zien aan een meegestuurde code.

Welke meegestuurde code ? In een MP3 staat hooguit met welke software de MP3 gecodeerd is, maar daar staat niks in over de oorsprong van het bestand. Of het bestand is gedownload of van een andere computer komt die wel van jou is, is niet te zien… Dus dat onderscheid kan men echt niet maken… Is er dus ook maar enig bewijs voor deze bewering ?

Bijdrager
    MacAanZee

Ik vraag het me af, omdat ik het allemaal een beetje Big Brother achtig vind worden. En er is heel veel na te gaan aan computergegevens. Dat blijkt als je met technici praat. Maar ik ben zelf geen technicus. En wat het surfgedrag en voorkeuren betreft: ‘normaal’ surfen op websites levert al heel veel spam op. Dus dat kan hier ook gebeuren.

Bijdrager
    Vai Martino Vai
    ”MacAanZee”

En dat downloaden hier niet illegaal zou zijn daar zijn de meningen over verdeeld. De fabrikanten en artiesten denken daar anders over.

ehm, even ter verduidelijking. Het maakt nu niets uit wat fabrikanten en artiesten denken. Dat is niet zo belangrijk als er een wet is die telt. De mening van fabrikanten en artiesten kan er hooguit toe leiden dat de regering downloaden gaat verbieden.

On-Topic: Maar goed, ik vind dat genius wel leuk. Erg handig voor een verjaardag of met bezoek of zo. Scheelt me een hoop werk.

Moderator
    unSOUND
    ”MacAanZee”

…Ik vraag het me af…

Ho even… In je eerste post schrijf je het nog alsof het echt zo is, en nu zeg je dus eigenlijk dat het eerder is is waar jij bang voor bent…?

Bijdrager
    mollie319

maareh,

standaard staat die Genius toch uit, dus ik snap het probleem niet van TS……..
    Zet hem gewoonweg niet aan, weg probleem… alhoewel probleem…..

Bijdrager
    MacAanZee

Het stond iets te stellig. Ik heb ervan gemaakt: ‘bovendien kan Apple (wellicht) zien etc’. Deskundigen op computergebied kunnen heel veel achterhalen over de smaak en voorkeuren van mensen. Hoeveel webstores maken al niet je eigen ‘winkel’ met producten die lijken op producten die je soms alleen maar bekeken hebt. Amazon werkt ook zo. En wat denk je als alle informatie over al je muziek wordt doorgegeven… Maar als het uitgezet kan worden of standaard uit staat heb ik niet veel problemen ermee. Dat wilde ik o.m. weten.

Moderator
    unSOUND

Enige wat wordt doorgegeven is de naam van de artiest, album en genre… Dat soort zaken. Niks dus over de herkomst van je bestanden.

Bijdrager
    MackieII
    ”MacAanZee”

Het stond iets te stellig. Ik heb ervan gemaakt: ‘bovendien kan Apple (wellicht) zien etc’. Deskundigen op computergebied kunnen heel veel achterhalen over de smaak en voorkeuren van mensen. Hoeveel webstores maken al niet je eigen ‘winkel’ met producten die lijken op producten die je soms alleen maar bekeken hebt. Amazon werkt ook zo. En wat denk je als alle informatie over al je muziek wordt doorgegeven… Maar als het uitgezet kan worden of standaard uit staat heb ik niet veel problemen ermee. Dat wilde ik o.m. weten.

goed , het is maar net hoever je de deur open zet :wink:

Bijdrager
    MacAanZee

Wie zegt dat?

Bijdrager
    MackieII
    ”unSOUND”

Enige wat wordt doorgegeven is de naam van de artiest, album en genre… Dat soort zaken. Niks dus over de herkomst van je bestanden.

Dus Apple heeft geen intresse welke soort muziek MacAanZee luistert ?, lijk me toch wel mooie
    informatie voor een derde 8)

Bijdrager
    1984
    ”unSOUND”

Ho even… In je eerste post schrijf je het nog alsof het echt zo is, en nu zeg je dus eigenlijk dat het eerder is is waar jij bang voor bent…?

George Orwell, schreef er een boek over ongeveer in 1948

De lezer zal niets meer voor waar aan kunnen nemen. Is de oorlog wel werkelijk aan de gang, of schiet de regering zelf de raketten af om de bevolking gedwee te houden? Is het boek van Goldstein wel werkelijk van Goldstein? Bestaan Big Brother en Emmanuel Goldstein wel? De hoofdpersoon leeft als in een (nare) droom.

Bijdrager
    MacAanZee

Die informatie is goud waard. Een hele verkoopstrategie kan erop gebaseerd worden. Ik gun Apple graag meer winst, maar vind het een agressieve verkoopmethode en ben bezorgd dat er misbruik van gemaakt zou kunnen worden

Moderator
    unSOUND
    ”MacAanZee”

Wie zegt dat?

Ten eerste Apple, ten tweede is dat de enige info die iTunes uberhaupt over je bestanden heeft.. Info die iTunes niet heeft, kan hij ook niet doorvertellen…

”MackieII”

Dus Apple heeft geen intresse welke soort muziek MacAanZee luistert ?

Zie hierboven… Enige wat iTunes kan doorgeven is de info uit de ID3Tag, en daar kun je dus niet aan zien of je muziek hebt gekocht, geript of gedownload… En daar was MacAanZee bang voor.

Bijdrager
    Joid

<Onzinnige post, verwijderd door moderator>

Bijdrager
    mollie319

als mensen bang zijn voor hun privacy, om wat voor reden dan ook, is DIE strijd al lang gestreden.
    Je kunt dan beter per direct stoppen met bellen (wordt opgeslagen)
    SMS-en, die worden ook opgeslagen.
    ze kunnen GSMs peilen waar die zich bevindt
    op fora schrijven, dat is sowieso publiek

dan te denken wat die amerikanen allemaal doen, met hun ‘Echelon’ project
    stoppen met Gmail, hotmail etc.etc.
    Stoppen uit USEnet te downloaden, want volgens mij kunnen ze dat ook goed in de gaten houden wat daar gebeurt,
    en door wie….
    Droom lekker verder als je een annonieme proxy gebruikt etc……

Als je bedenkt dat bijvoorbeeld Cisco samenwerkt met de Amerikaanse regering en zij genoodzaakt zijn
    ‘mindere’ encryptie toe te passen, zodat de regering altijd in een router kan of er doorheen, kun je beter op een hutje op de hei gaan wonen, en met rooksignalen communiceren.
    Alhoewel, misschien is er nog een oude indiaan die ook dat weer kan ontcijferen…:-)

Ik gebruik gewoon alles wat ik nodig heb, heb niets te verbergen.
    Die Genius ben ik aan het proberen, zal wel grappig zijn denk ik. Ik heb betaalde, maar ook onbetaalde muziek, so what. Wie niet….
    denk je nou echt dat ze achter Jan modaal aangaan, om daar iets mee te doen. Denk het niet.
    De grote jongens, die ALLES downloaden en distribueren lopen vanzelf wel tegen de lamp, en terecht.

Bijdrager
    Joid

Nou ja zeg, humor is ook ver te zoeken bij de moderator. Daarbij was het niet onzinnig, maar volkomen on-topic.

MacAanZee maakt zich ergens zorgen over. Je maakt je alleen zorgen over iets wanneer je iets heimelijk uitvoert. En dat heimelijke heeft waarschijnlijk niets met zijn muziekvoorkeur te maken. Maar meer met hoe hij aan zijn muziekbibliotheek gekomen is.

En daar mag je dus op OMT geen grapjes over maken…

Bijdrager
    garenor

Koop een Zune en ga met Media Player aan de slag!

Bijdrager
    1984
    ”Joid”

[size=9:99f3311396]Nou ja zeg, humor is ook ver te zoeken bij de moderator. Daarbij was het niet onzinnig, maar volkomen on-topic.

MacAanZee maakt zich ergens zorgen over. Je maakt je alleen zorgen over iets wanneer je iets heimelijk uitvoert. En dat heimelijke heeft waarschijnlijk niets met zijn muziekvoorkeur te maken. Maar meer met hoe hij aan zijn muziekbibliotheek gekomen is.

En daar mag je dus op OMT geen grapjes over maken..[/size:99f3311396].

Grappig of onzinnig, die beslissing is genomen, daarnaast , Schrijf niet je volledige bericht in hoofdletters.

Inactief
    Anoniem

Daarbij heeft Jobs ook gezegd dat alle info die naar Apple gestuurd wordt volledig anoniem is.

edit:
    en btw, je hoeft het niet te gebruiken hoor;) Het staat standaard uit

Bijdrager
    MrJvG
    ”MackieII”

Dus Apple heeft geen intresse welke soort muziek MacAanZee luistert ?

Zie hierboven… Enige wat iTunes kan doorgeven is de info uit de ID3Tag, en daar kun je dus niet aan zien of je muziek hebt gekocht, geript of gedownload… En daar was MacAanZee bang voor.[/quote]

JUIST! Zo is het!

Ik snap verder heel deze discussie niet. Je KAN Genius een playlist laten maken (hoeft niet). De Genius sidebar (die dus de ID van het nummer naar de iTunes Store verstuurd geeft aan welke muziek je KAN (is ook uit te schakelen!) aanschaffen (eigen keus), gebaseerd op het huidige nummer wat je afspeelt. Het inderdaad niet meer dan reclame. Net als de Mini Store die je ook KAN uitschakelen / inklappen.

Wat hebben al deze dingen te maken met je privacy?

Bijdrager
    MacAanZee

Ik heb qua muziekvoorkeur helemaal niets te verbergen , waarom zou ik – er staat zelfs iets over in mijn profiel, maar ik vind het niet nodig om al mijn informatie over wat ik doe of leuk vind of hoe vaak ik een nummer draai aan de grote klok te hangen. Genius is en blijft toch een soort spyware, al is het dan wel duidelijk aangekondigd en werk je er vrijwillig aan mee. Of niet. En natuurlijk heeft het te maken met privacy. Het gaat om persoonlijke dingen – of niet soms.

Bijdrager
    Hansfree

teveel ludlum gelezen….?
    Dat je nou para van Google wordt kan ik me nog voorstellen maar dit is toch redelijk onschuldig.

Bijdrager
    LEXY

Volgens mij kreeg Apple die info over je muziek allang als je “Download ontbrekende albumillustraties automatisch’ aan had staan.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.