13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    klonic

Bier over Macbook, wat nu?

Een vriend van mij heeft bier over zijn Witte mid 2007 Macbook 2,0GHZ Intel C2D. De laptop viel twee weken erna steeds na een paar minuten uit. Nu gebeurt het volgende:
    -Nieuwe accu laad niet meer op (accu is leeg, stekker geeft groen lampje, accu raakt niet voller)
    -Wanneer de laptop wordt aangezet gaat het witte lampje aan de voorkant branden, flitst het scherm en blijft dan zwart
    -HDD draait
    verder niets.

Ik heb deze hier nu liggen en opgeschroefd. Buiten de enorme bierstank was er ook een soort schimmel (wit/groene harde aanslag) rond de ic-pootjes te zien. Ook zat er een witte troep op een van de connectoren van de ramstrips. Ik heb dit met een in alcohol gedrenkt wattenstaafje weggehaald (droog ging niet). Vervolgens heb ik het toetsenbord weer aangesloten en de Macbook aangezet, mijn schoonmaak heeft niets uitgehaald.

Ik denk dat ik kan constateren dat het logicboard kapot is. Een vervangend logicboard kost €400 dus deze kan volgens mij op marktplaats als Macbook met defect logicboard/in onderdelen. Heeft iemand suggesties?

Moderator
    unSOUND

Veel meer dan een paar levenslessen kun je er niet uit halen…

• Geen drinken in de buurt van een computer.
    • Echt geen drinken in de buurt van een computer.
    • Mocht er zoiets gebeuren, GELIJK uit zetten, batterij eruit,
    open maken en zoveel mogelijk schoon maken.
    • Na schoonmaken meerdere dagen uit laten staan, eventueel verder drogen met ongekookte rijst.

Bijdrager
    1984
    1984 op 10 april 2010

Stroom af – batterij verwijderen.

Uit mekaar halen als je dat zelf durft.

Overvloedig spoelen met gedestilleerd of gedemineralisserd water. Uitblazen met haardroger. 24 uur of weekje laten drogen op CV die niet te heet wordt…

Dan terug stroom aanleggen, maar nog geen batterij. Proberen en hopen…

Koffie is gelukkig veel minder erg dan cola. \’t is ook niet te voorspellen wat er eventueel kapot gaat. vooral zoetigheid is kwalijk ,

http://www.youtube.com/watch?v=TfgdrBIS0-Y

Bijdrager
    App69

Uit ervaring, na een tijdje is ie er toch aan door aanraking met wat voor vloeistof dan ook.
    Jammer.

Bijdrager
    Ezri Dax

Als je hem aan hebt gehad voordat je hem goed schoon hebt gemaakt dan kan dat gebeuren.

Bijdrager
    Lauwrence

Rietje erin en snel opdrinken voordat het opdroogt?

Serieus, dat is mooi ***. Er bestaan bedrijven die dit soort gevallen kunnen reinigen, maar ik vrees dat de schade al gedaan is plus dat de kosten ervan het waarschijnlijk de moeite niet waard maken.

Volgende keer idd eerst schoonmaken en lang LANG laten drogen voordat je überhaupt de batterij er weer inzet. Dat is eigenlijk het enige wat je na zo’n ongelukje doen kunt met electronica.

Bijdrager
    TBITW

mmm, Over dit onderwerp zal al vaker topics geweest. //
    Volgende keer eerst zoeken of dat wat oplost?

Bijdrager
    Hasoweh

Gewoon keer filmpje renderen. Word die lekker warm van:grin:

Bijdrager
    Odyssey

inderdaad, nu kan je er weinig meer aan doen.

bij vocht schade is het belangrijk eerst onderscheid te maken tussen water en alle andere vloeistoffen.

gewoon water droogt in principe, andere vloeistoffen (bvb cola, bier) laten een residu achter die zelf
    nadat het volledig is opgedroogd elektrische contacten kan aantasten.

het is daarom uiterst belangrijk om in dergelijk geval zo snel mogelijk schoon te maken, bvb met ontsmettings alcohol.

Daarna enkele dagen bewaren in een droge en warme plaats en hopen dat hij het nog doet.

Als er bij het initieel contact met de vloeistof een kortsluiting geweest is die permanent een component
    heeft beschadigt zit herstel er ook al niet meer in, dus het ergens nog een factor geluk ook.

enfin, gezien de computer 4j oud is zou ik inderdaad proberen verkopen op ebay ofzo voor de nog bruikbare onderdelen, en gewoon een nieuwe kopen:)

Bijdrager
    klonic

Ik heb inderdaad op Marktplaatz een bod van 50, 75, 80 euro voor de laptop exclusief hdd. De adapter is net 20 op geboden. Ik heb die vriend zojuist aangeraden om de laptop dus voor 80+20=100 euro ofzo weg te doen of om hem in delen weg te doen, dat levert misschien 150 op ofzo.

Het logicboard afspoelen met gedemineraliseerd water kan ik idd wel proberen, probleem is alleen dan demiwater direct zouten laat oplossen waardoor het alsnog geleidend word, daarna dus met alcohol of aceton naspoelen en snel droogblazen. Echter moet dan wel het logicboard eruit om schade aan de nog goede onderdelen te voorkomen.

Bedankt voor de reacties.

@ Elpe, dan moet hij wel starten. :sarcastic: Ik doe hem anders wel in de magnetron!

Bijdrager
    Lauwrence

Ow, schiet dan wel ff een filmpje:)

Bijdrager
    Emielgroendijk

Had hetzelfde gewoon terugbrengen en schade voor rekening nemen of zeggen dat je vriend het heeft gedaan en zijn verzekering ervoor laten dokken. Nadat je alles wat hierboven is vermeld geprobeerd hebt natuurlijk!

Bijdrager
    klonic

Ok, hij wordt binnenkort opgehaald voor €100. Heb het demiwaterplan maar laten zitten, het magnetronplan ook;) Ik maak er iemand met een kapotte bovenplaat (waar het toetsenbord in zit) blij. Het exemplaar in deze Macbook was namelijk na het ‘ongelukje’ vernieuwd door Apple.

De eigenaar gaat opzoek naar een zelfde model op voor ongeveer €300-€350 van tweedehandsmac.nl.

Thanks iedereen!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.