8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Furbz

bidirectioneel sync

Hoi OMT!

Ik ben op zoek naar een structurele manier om bidirectioneel te syncen op mijn Macs.

Idee:
    iMac met een externe RAID (hier staat nu mijn catalogus op). Deze catalogus wil ik eigenlijk
    permanent syncen met de Samsung externe SSD die aan de iMac hangt. Mocht ik dan
    verder willen werken op mijn MBP dan heb ik al mijn meest recente materiaal ook daarop staan. Omdat alleen
    een versie op de SSD niet voldoende is wat betreft backup wil ik dus dat op het moment van
    inpluggen op de iMac die Samsung SSD meteen gaat syncen met mijn RAID schijf en vice versa.

Zijn er mensen met goede ervaringen met apps of scripts om dit voor elkaar te krijgen?
    Heb op de Carbon Copy Cloner website gekeken, maar heb daar geen informatie over
    bidirectioneel backuppen gevonden. Ik hoor graag jullie ervaringen en bedankt vast!

ps: geniet van mijn geniale tekening;)

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Rsync is een goede tip, maar aan een Google-link heb je niet zo heel veel … Het zit standaard in macOS, dus om je op pad te helpen is hier de documentatie ervan bij Apple, en hier een artikel over hoe het te gebruiken is op een Mac.

Bijdrager
    Furbz

Dankjewel!!! Ik ga pluizen of het two way werkt!

Bijdrager
    nnsa

Uiteraard staat het iedereen vrij om zijn ‘eigen’ manier van werken te kiezen. Ik geef alleen de overweging om aftevragen of dit wel de meest ‘handige’ en ‘efficiënte’ is.

Maar terug naar de vraag: ik zou eens naar dit programma kijken > ChronoSync.

https://www.econtechnologies.com/chronosync/what-is-chronosync.html

Daarnaast: ik weet niet of je geniale tekening de live-situatie weergeeft: is je externe opslag een NAS ?
    Zo ja, dan kan je deze verbinden met internet, zodat je ook extern bij je bestanden kan. Dan hoef je ook niets bi-directioneel te syncen, maar alleen voor een goede backup te zorgen. Zo’n backup kan volledig automatisch. Bij het syncen moet je altijd nadenken.

En verder zou een cloud-opslag het overwegen waard zijn en dan de externe opslag als backup gebruiken.

Bijvoorbeeld met Amazon S3.

Bijdrager
    Furbz

Thanks nnsa!
    Ik heb de trial even van internet geplukt.

Nee het is geen NAS. Mijn externe backup is een RAID 1 apparaat.
    Die wordt gebackupt (elke maand) op een andere schijf en die ligt bij mijn ouders.
    Alle JPG exports staan ook nog in een beveiligde dmg in de cloud mocht ik ooit een penibele situatie hebben.

Maar, welke overweging zou jij doen?
    Een nas is leuk, maar gewoon te langzaam. Ik wil vliegen als het om bewerken gaat.
    Dus: Lightroomcatalogus met Smartpreview op mijn SSD werkt heerlijk.
    Tips zijn altijd welkom! Misschien zie ik iets over het hoofd?!

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 3 weken geleden door  Furbz.

Bijdrager
    nnsa

Nee het is geen NAS. Mijn externe backup is een RAID 1 apparaat.
    Die wordt gebackupt (elke maand) op een andere schijf en die ligt bij mijn ouders.
    Alle JPG exports staan ook nog in een beveiligde dmg in de cloud mocht ik ooit een penibele situatie hebben.

Je backups zijn prima geregeld, zelfs extern.

Als je deze werkwijze nodig hebt om de snelheid erin te houden is dit misschien nog iets:

https://itunes.apple.com/nl/app/sync-folders-pro/id522706442?mt=12

Bijdrager
    Furbz

yes! Die doet wat ik wil tegen een zeer schappelijke prijs.
    Thanks nnsa!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.