12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Dr. Maddox

Bibliotheek schrijfrechten conflict OSX 10.6

Hallo!

Hier een probleem waar ik al het hele weekend mijn hoofd op heb gebroken. Ik heb zo’n beetje al het gangbare geprobeerd maar niets komt tot een oplossing. Ik hoop dan ook dat er iemand hier een soortgelijk probleem heeft gehad mij de oplossing kan geven.

Nadat ik een back-up via FTP van mijn host naar de HD maakte, stonden ineens alle rechten voor mij als admin uit. Dat wil zeggen:

Bij elk programma dat ik afsluit krijg ik de melding dat ik niet bevoegd ben om wijzigingen in de bibliotheek te maken. Keychain werkt ook voor geen meter meer. Het lijkt er op dat alle rechten mbt mijn Bibliotheek bestanden op slot staan.

Ik heb alles al geprobeerd:

– Schijfhulp programma – herstel schijfbevoegdheden
    – De rechten van de mappen incl. onderliggende bestanden helemaal open gezet (incl. everyone)
    – Via Terminal een aantal resets gedaan van de admin rechten (gevonden via google)
    – Test account aangemaakt en hiermee uitgesloten dat het een systeem conflict is maar gebruiker gerelateerd

Niks werkt! Help me! Met alle pop-ups en errors heeft mijn vetrouwde mac meer weg van een Windows systeem!

Bijdrager
    Pieterr

Sedikit had onlangs een vergelijkbaar akkefietje met zijn /Applications map.
    http://www.onemorething.nl/community/topic/veranderen-in-terminal
    Er is overigens niet echt een oplossing uit dat topic gekomen.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Dat las ik zojuist ook;) Toch bedankt!

Bijdrager
    Pieterr

Heb je al geprobeerd specifieke bestanden terug te zetten vanaf je backup? Bijvoorbeeld de keychain bestanden. En wellicht zijn er andere systeembestanden terug te zetten waarin gebruikersinfo staat. (Ik weet niet welke, maar denk nu hardop…)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bedankt voor het meedenken Pieterr!

Nu komt het meest pijnlijke… Mijn laatste Timemachine back-up is van mijn vorige account die samen met mijn HD verloren is gegaan. Ik heb dus niks aan back-ups als het gaat om systeem bestanden van dit account.

Bijdrager
    chatsmit

He maddox, helemaal klote zo te horen:-P Ik heb lang geleden iets soortgelijks gehad met een mapje op mijn hd door een FTP transfer. Het shitte is, ik heb er al even bij stilgestaan, ik niet meer weet hoe ik dit had opgelost. Ik had het niet met mijn systeemmappen, maar met maar 1 mapje..

Maar wat ik nog niet begrijp uit jouw verhaal, heb je een backup vanaf FTP terug gezet naar je hdd, of een backup van je hdd naar de FTP gemaakt?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ja het sucks!:x

Nee,
    ik heb default, de OSX HD als directe download locatie in FileZilla staan. Dus alles van mijn server/host naar de HD gedownload. Ik ben van host verhuist en heb zodoende een kopie gemaakt/gedownload naar mijn HD om vervolgens weer te kunnen uploaden naar de nieuwe host.

Sindsdien klopt er niks meer van. Het lijkt wel alsof FileZilla aan de rechten heeft gezeten om een transfer mogelijk te maken (of iets dergelijks).

En ja inderdaad, op de Mac HD wil zeggen rechtstreeks naar de hoofddir. tussen alle gebruikersmappen.:(

Bijdrager
    chatsmit

Ja en ik had inderdaad een keer door een FTP download dat de schrijfrechten van een mapje op mijn harddisk niet meer goed te krijgen was. Klinkt enigszins gelijkwaardig, met het verschil dat bij het bij jou meerdere mappen incl. systeemmappen zijn gewijzigd.

Maar schat je in dat er in de backup van je host, mappen en bestanden staan die dezelfde benamingen hebben als je standaard OSX HD schijf? Ofwel, zouden er (systeem)bestanden overschreven zijn, of zijn het alleen maar nieuwe bestanden die je er nu bij gekregen hebt?

Toevoeging: Zelf GEEN ervaring mee, en gebruik op eigen risico: BatCHmod

Toevoeging2:

– Test account aangemaakt en hiermee uitgesloten dat het een systeem conflict is maar gebruiker gerelateerd

Bedoel je hiermee dat het wel werkt op een nieuwe (test) gebruiker? Zo ja dan lijkt het me niet zo’n groot probleem en met bovenstaand programaatje wel op te lossen?

Maar ik denk dat je bevoegheden van bijvoorbeeld Bibliotheek map niet klopt. Als ik met apple-i de bevoegdheden van mijn Bibliotheek map (niet van gebruiker) kijk dan zie ik onderin bij Delen en bevoegdheden staan:
    systeem: lezen en schrijven
    admin: lezen en schrijven
    everyone: alleen lezen

Heb jij daar ook ‘systeem: lezen en schrijven’ staan?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bedankt voor het meedenken Chatsmit!:)

chatsmit

Bedoel je hiermee dat het wel werkt op een nieuwe (test) gebruiker?

Klopt inderdaad. Daar kan ik gewoon mijn wachtwoorden en instellingen opslaan. Voor alle Mac HD mappen staat systeem op lezen en schrijven. Om je een idee te geven:

Dat zijn alle mappen op mijn Mac HD. “wheel” staat bij systeem alleen op lezen maar ik heb al begrepen uit het vorig topic dat dit geen probleem is. En dat zou ook niet mogen want de problemen ontstaan bij het schrijven naar Bibliotheek bestanden.

chatsmit

zouden er (systeem)bestanden overschreven zijn

Ik weet zeker van niet! Dat was ook mijn grootste zorg en dat heb ik gecheckt voordat ik ging downloaden.

Ik wacht nog even met BatCHmod hoewel me dat wel een goede oplossing lijkt. Ik ben alleen bang dat ik de hele logica rondom de beveiliging van de OS er onderuit schop.:confused:

Bijdrager
    chatsmit

Die BatCHmod zou ik ook echt als laatste redmiddel in zetten als ik jou was (wel eerst ff Time Machinen weer he).

Ja mijn opties houden ook een beetje op, ik zit nog te denken aan ‘migratieassistent’ omdat je het probleem niet hebt met een nieuwe gebruiker, en ik begrijp dat je ‘Sleutelhangertoegang’ nog wel vol zit met vanalles. Probeer je mac eens te foppen door je huidige gebruiker (niet de hele rambam) tijdelijk ergens naartoe te migreren, en daarna weer terug te zetten.

En verder misschien op fora van FileZilla kijken? En in FileZilla rondspeuren of er iets te vinden is over chmod instellingen en gebruikersrechten van je lokale instellingen?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Dank je! De migratieassistent is een goed idee. Ik ga er komend weekend mee aan de slag! Tot die tijd maar even nagels bijten…;)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Opgelost!

Heel wat pogingen en zoekopdrachten verder…

Ik was het gisteravond meer dan zat en ben op de gok wat rigoreus gaan sleutelen aan de HDD rechten. Voorheen zocht ik de oplossing in de gebruikersmappen maar dat bracht niks. Ik heb het nu als volgt opgelost:

Voor wie hetzelfde wil doen, het is behoorlijk riskant en je eigen verantwoordelijkheid!

Eerst heb ik mijn volledige HD (inclusief systeem) open gezet voor iedereen. Lezen en schrijven dus. Je krijgt de melding dat dit niet ongedaan kan worden gemaakt. Dat heb ik genegeerd en dat kreeg een hoop pop-ups als resultaat. De .kext bestanden in de map systeem/bibliotheek/Extensions zijn hierdoor onbruikbaar geworden. Na een restart kwam ik erachter dat het inderdaad voor problemen zorgde want ik kwam mijn systeem niet meer in…

Opstarten vanaf de installatie DVD leek eerst niet te lukken maar ik was te ongeduldig. De Mac had minstens vijf minuten nodig om de installatie DVD te vinden.

Vervolgens een installatie gedaan (Snow Leopard) en drie kwartier later kon ik mijn systeem weer in. De bestanden bleven automatisch staan op een enkele driver na.

Het resultaat was dat ik wel weer de juiste toegang tot bestanden had en alle rechten naar systeembestanden normaal stonden. Voorkeuren worden nu opgeslagen en ik kan weer vanuit account A bestanden wijzigen in account B.

Vervolgens de update voor OSX gedownload en geïnstalleerd. Gecontroleerd of de rechten hierna alsnog goed stonden en dat was gelukkig ook zo.

Opgelost dus!:)

Met dank aan unSOUND die mij er op wees dat de complete HDD ook van rechten voorzien kon worden en niet enkel een account. Bovenstaande is absoluut niet de methode die unSOUND me adviseerde maar het begon wel met de gedachte dat de HDD in zijn geheel rechtenvrij moest functioneren.

Wie mij kan aanvullen of kan verklaren waarom dit nu wel gewerkt heeft, heel graag!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.