8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    DESMEV

Bibliotheek per ongeluk verplaatst

Om snel beschikking te hebben over m’n gebruikers-bibliotheekmap, wilde ik deze map in een map in m’n dock schuiven, zodat er daar een alias zou verschijnen. Dacht dat ik dat goed had gedaan. Ik heb daarna (om een andere rede) de Mac herstart en kwam in een configuratieschema tot m’n verbazing…

Niet wetende wat er aan de hand was en ook niet wetende hoe toen verder ben ik met het configuratieschema verder gegaan. Met als gevolg een ontbreken daarna van een heleboel… Mail, contacten, voorkeuren de hele rataplan.

Na enig nadenken wat er nou gebeurt kon zijn kwam ik tot de conclusie dat ik op die manier geen alias aanmaak maar de hele bibliotheekmap heb verplaatst…

Nou heb ik die map (zichtbaar gemaakt via een ftp programma) wel gevonden maar ik kan blijkbaar niet zomaar alles weer terugschuiven., dan krijg ik een heleboel meldingen dat dat, zeker bij de apple gerelateerde bestanden, niet mogelijk is. O.a. omdat de bestanden op dit moment in gebruik zijn. Logisch natuurlijk want de mac staat aan…

Hoe nu te handelen zodat ik m’n oude bibliotheek weer werkzaam krijg?

Dank alvast
    Michel

Sleutelbeheerder
    Night

Je hebt natuurlijk een goede recente backup,zodat dit toch geen probleem hoeft te zijn…

Bijdrager
    DESMEV

Laatste systeemback-up is van een week of vier geleden. En ik wil ook graag alle mails etc van afgelopen vier weken hebben. En dan ook niet de onzekerheid van wat ik mis en allemaal nog kan tegenkomen wat ik dan niet meer heb vd laatste vier weken.
    Mijn idee is dus om bv de Mac als externe schijf te gebruiken en dan de bestanden terugslepen.Dan is de Mac in ieder geval niet in gebruik. En krijg ik een hoop meldingen minder. Lijkt me

Sleutelbeheerder
    Night

Dat is inderdaad het risico ja. Maar met een paar klikken heb je dan wel vast 99% van al je bestanden terug.

Sleutelbeheerder
    Night

De vraag blijft wel wáár je je thuismap hebt heen gesleept. Want met een heel klein beetje geluk kun je hem op de juiste plaats terugzetten als je vanaf je backup disk opstart.

Bijdrager
    DESMEV

Opgelost.

Wat heb ik gedaan om het op te lossen:

De originele bibliotheek was dus op een andere plek terecht gekomen door een foute handeling van mijn kant. Voordat ik dat doorhad heb ik de computer ge-herstart. Met een deels verse mac als gevolg. alle instellingen van het systeem weg. Geen mailaccounts meer etc etc. Mobilemeaccount onbekend. afijn de hele mikmak

Zoals gezegd de bibliotheekmap (zichtbaar via een ftp programma Transit) terugslepen naar de plek waar de nu verse bieb stond gaf een boel meldingen dat dat niet kon. Dat liep dus dood.

Ik heb via Transit de goeie bieb naar een externe schijf gekopieerd. Dar kreeg ik geen enkele melding bij dat dat niet kon. Daarna heb ik zowel die externe HD als de Mac in T-modus aangesloten op m’n laptop. Daar kon ik ook weer via Transit ivm het zichtbaar zijn, de “oude” bieb terugzetten zonder ook maar een melding dat dat niet kon of dat er geen privileges voor waren. Nadat dat klaar was alles weer losgekoppeld en de Mac herstart.
    Na een grondig rondje checken, lijkt alles met grote zekerheid weer oké.

Als ik nog iets tegenkom zal ik het melden.

Succes aan ieder die ook zoals ik dezelfde fout gaat maken of een keer pech heeft:-)

Michel

Inactief
    Anoniem

Fijn.:)

En nu hup, een recente backup maken;)

Bijdrager
    DESMEV

Ja gelijk gedaan en vanaf opgestart om te testen en dat ging goed.

En dan blijft het altijd de keuze tussen Timemachine of via een back-up programma (intego Personal Backup).

Via een apart programma maak ik dan een bootable back-up schijf waar vanaf ik eigenlijk dan bij problemen binnen 5 minuten weer verder kan met werken. Nou ja als ik een recente heb dan:-)
    En via Time Machine (waar zo’n beetje iedereen bijna lyrisch over is) duurt het wel een langere tijd voor je weer aan t werk kan. Of heb ik dat mis?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.