21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    akkie

Hoe het beste iPhoto bibliotheek gebruiken

De vraag die me al een tijdje bezig houd, is hoe ik het beste mijn iPhoto bibliotheek kan gebruiken. Ik heb nu mappen op mn iMac staan, welke ik weer importeer in iPhoto. In mijn instellingen heb ik niet aangevinkt dat een kopie wil maken, aangezien ik heel veel GB’s aan foto’s heb staan.

Probleem is nu natuurlijk dat wanneer ik wat foto’s verwijder vanuit iPhoto, dat deze dan niet echt verwijderd worden. Maar als ik wel een kopie zou maken (en vervolgens de originele mappen verwijder), ik dan kwaliteitsverlies heb in mijn “originals”.

Hoe doen jullie dit?

Moderator
    unSOUND

Gewoon iPhoto de boel laten beheren, dat is het makkelijkste. Dat jij dat niet ziet zitten komt voornamelijk door een aantal foute conclusies van jouw kant… Zullen we die eerst maar eens één voor één bespreken ? Here we go:

akkie op 10 augustus 2010

In mijn instellingen heb ik niet aangevinkt dat een kopie wil maken, aangezien ik heel veel GB’s aan foto’s heb staan.

iPhoto is JUIST om bestanden te beheren. Op het moment dat je ze in iPhoto zet, kun je de mappen zelf wissen van je harde schijf. Vanaf dat moment bewaart iPhoto de bestanden voor je. Je hoeft niet te onthouden in welke map welke foto staat… Dat is iets uit de jaren ’90.

Probleem is nu natuurlijk dat wanneer ik wat foto’s verwijder vanuit iPhoto, dat deze dan niet echt verwijderd worden.

En dat probleem heb je dus niet als je iPhoto de bestanden laat beheren.

Maar als ik wel een kopie zou maken (en vervolgens de originele mappen verwijder), ik dan kwaliteitsverlies heb in mijn “originals”.

Regelrechte onzin. iPhoto noemt het niet voor niets de originals, er wordt niks aan die bestanden veranderd, dus van verlies in kwaliteit is helemaal geen sprake.

Ikzelf gebruik overigens Aperture, maar op deze vlakken zijn die 2 identiek. Gewoon de bestanden laten beheren door de software, en er gaat een wereld van gemak voor je open.

Bijdrager

Wil ik toch even op inhaken unsound, Zelf gebruik ik nu ook ongeveer twee jaar iPhoto en sinds een maand of zes, Aperture. Toch vind ik het af en toe niet helemaal overzichtelijk..”Vroeger” (pc tijd) plaatste ik foto’s in een map met jaartal “2002” en oplopend, met daarin de de mappen per maand, zodoende had ik dus per jaar maximaal 12 mappen met daarin weer mappen met de gebeurtenissen zoals vakanties, weekendjes weg, feestjes etc.

Nu ziet mijn iPhoto/Aperture bibliotheek er nogal rommelig uit omdat in het start venster alle gebeurtenissen staan van de afgelopen jaren… Ik heb nog niet mijn complete backup van de pc overgezet omdat ik bang ben dat het dan helemaal rommelig gaat worden… Heb je hier nog tips voor om het zo overzichtelijk mogelijk per jaar in te delen?

Bijdrager
    bonoman

Wat doet iPhoto eigenlijk met de bestanden als je ze op de iPad zet? verkleint hij ze dan naar de resolutie van het scherm, anders raakt de iPad wel heel snel vol;-)

Bijdrager
    Ir.Bob

Je kan in Aperture de gebeurtenissen of projects gewoon laten sorteren op jaar hoor. Evenzogoed kan je in Aperture mapjes aanmaken per jaar en daarin weer de verschillende projects.

Moderator
    unSOUND
    [email protected] op 11 augustus 2010

Heb je hier nog tips voor om het zo overzichtelijk mogelijk per jaar in te delen?

Je kunt zowel in iPhoto als in Aperture mappen en albums aanmaken. Je zou op die manier mappen kunnen maken voor de jaartallen, daarin mappen voor de maanden, en dan albums met de diverse gebeurtenissen in die maanden.

Maar eerlijk gezegd werk ik niet zo. Chronologisch werken is nogal beperkend, dus heb ik alles op onderwerp, en kun je er eventueel voor kiezen om die foto’s vervolgens chronologisch weer te geven. Een voorbeeld: Ik maak ik 2003 een paar foto’s van meeuwen, in 2005 nog een keer en in 2010 weer. Als ik dan alle foto’s van meeuwen wil hebben moet ik me rot zoeken. Dus heb ik een map met Natuur, en daarin een Album Vogels. En het mooie van de albums is dat je het zelfs beide kunt doen. Je kunt dus EN albums maken voor de maanden/jaren, EN een onderverdeling voor het onderwerp. Albums werken immers met snelkoppelingen, en kunnen dus meerdere keren de foto bevatten terwijl het bestand maar één keer opgeslagen wordt.

Bijdrager

Thanks, ga ik binnenkort eens naar kijken. Ik wil namelijk mijn muziek en foto bibliotheek eens goed cleanen en opgeruimd indelen voor de komende jaren;)

Bijdrager
    Matthijn
    bonoman op 11 augustus 2010

Wat doet iPhoto eigenlijk met de bestanden als je ze op de iPad zet? verkleint hij ze dan naar de resolutie van het scherm, anders raakt de iPad wel heel snel vol;-)

Dat gebeurt bij de iPhone iig wel, dus zou ook kunnen dat dat bij de iPad gebeurt.

Bijdrager
    akkie

Bedankt unSound, voor je uitgebreide reactie. Paar opmerkingen retour:

iPhoto is JUIST om bestanden te beheren. Op het moment dat je ze in iPhoto zet, kun je de mappen zelf wissen van je harde schijf. Vanaf dat moment bewaart iPhoto de bestanden voor je. Je hoeft niet te onthouden in welke map welke foto staat… Dat is iets uit de jaren ’90.

Begrijp ik, maar wat nu als ik even makkelijk een bepaalde map wil kopieren voor iemand, even snel? Dan moet dat dus eigenlijk ook altijd vanuit iPhoto, of je moet willen gaan zoeken vanuit de pakketinhoud van de library file.

Regelrechte onzin. iPhoto noemt het niet voor niets de originals, er wordt niks aan die bestanden veranderd, dus van verlies in kwaliteit is helemaal geen sprake.

Dit heeft betrekking op mijn eerder opmerking over kwaliteitsverlies. Waarschijnlijk heb je gelijk als het gaat over JPG-bestanden. Maar met RAW-bestandne werkt dit echt anders. Als ik een RAW-foto vanuit iPhoto even sleep naar Photoshop en ik vergelijk dat met het echte RAW-bestand, dan zie je verschillen. Ik kan me voorstellen dat dit komt omdat iPhoto eigenlijk niet met RAW om kan gaan. Als ik een thumbnail sleep vanuit iPhoto naar Photoshop, dat is dit ook een JPG-bestand geworden. Dat wil ik niet.

Het zou inderdaad mooi zijn om wel vanuit iPhoto te werken, vanwege de mogelijkheid om met albums te werken. Maar ik vraag me af en je hiermee altijd uit de voeten komt. Wat nu als je bijvoorbeeld een foto wilt uploaden vanuit een webapp? Normaal moet je dan bladeren naar je map, maar dat gaat niet vanuit iPhoto. Verder heb ik mijn foto’s op een NAS staan wat ook meteen een webservertje is. Dit soort dingen kun je dan niet meer doen.

Bijdrager
    akkie

Check de verschillen…

img]/uploads/community/366f54d7d65a418e0644a33c441c8ff9288d80b5_0.png[/img]
    /uploads/community/ee78051a8c37242e12a28a88cdc0129f7f80df36_0.png

Bijdrager
    akkie

Bijdrager
    akkie

En dit is het origineel (in RAW):

Voor alle duidelijkheid:

1. .MRW is het geimporteerde bestand in Photoshop, vanuit mijn map op mn HD
    2. .JPG is het bestand gesleept vanuit iPhoto naar Photoshop
    3. .JPE is het bestand wat mijn camera gemaakt heeft tegelijk met het RAW-bestand
    Moderator
    unSOUND
    akkie op 11 augustus 2010

Maar wat nu als ik even makkelijk een bepaalde map wil kopieren voor iemand, even snel? Dan moet dat dus eigenlijk ook altijd vanuit iPhoto, of je moet willen gaan zoeken vanuit de pakketinhoud van de library file.

Klopt. Op het moment dat je gaat werken vanuit iPhoto, werk je ook echt vanuit iPhoto. Maar het is niet zo’n gedoe als je zou denken. Je kunt immers gewoon alle foto’s uit een album selecteren en naar een map slepen, of exporteren. En het andere grote voordeel van iPhoto de boel laten beheren is dat heel veel software samenwerkt met iPhoto, en je dus direct bestanden kunt kiezen vanuit de iPhoto browser.

akkie op 11 augustus 2010

Dit heeft betrekking op mijn eerder opmerking over kwaliteitsverlies. Waarschijnlijk heb je gelijk als het gaat over JPG-bestanden. Maar met RAW-bestandne werkt dit echt anders. Als ik een RAW-foto vanuit iPhoto even sleep naar Photoshop en ik vergelijk dat met het echte RAW-bestand, dan zie je verschillen.

Dat klopt. iPhoto maakt previews aan, en die worden gebruikt op het moment dat je een RAW foto versleept. Maar je kunt ook de originele RAW foto naar Photoshop sturen, door de foto in iPhoto met de rechter muisknop te selecteren en te kiezen voor “toon bestand”, en dat bestand naar Photoshop te sturen.

Bijdrager
    akkie

@unsound: Je hebt me overtuigd! Ik heb de afgelopen dagen een beetje gespeeld (ook met het bekijken van de pakketinhoud van de library), en dit gaat inderdaad erg goed. Ik heb het nu zo bedacht dat ik mijn zelfgemaakte mappen met foto’s op mn NAS-schijf ga zetten, en dan vervolgens een nwe iPhoto bibliotheek op mn iMac ga zetten, waarbij ik foto’s kopieer. Zo heb ik altijd een extra backup van de originele mappen (los van mn Time Capsule).

Nog even een vraag over de libraries: Ik heb op vakantie ook meteen een fotoboek gemaakt vanuit mn MBP. Ik kan met het programma “iPhoto library manager” de libraries mergen, maar hij kopieert dan niet de fotoalbums mee. Is er nog een manier om deze albums over te zetten van de ene naar de andere library?

Moderator
    unSOUND

Als het goed is kun je de library van de MBP op een CD of DVD branden. Als je die CD of DVD dan in de andere Mac doet waar iPhoto draait, kun je als het goed is alles overslepen naar die library…

Bijdrager
    akkie

Gebeurtenissen zijn wel over te zetten, maar fotoboeken, kaarten en calenders niet voor zover ik zie.

Moderator
    unSOUND

Ikzelf gebruik maar één iPhoto library, dus heb niet veel ervaring met het overzetten… Maar ik duik hier nog wat verder in, zodra ik meer weet hoor je het direct.

Bijdrager
    akkie

Zou super zijn. Ik heb ook wat huiswerk gedaan, mr voorlopig lijkt het niet te kunnen.

Moderator
    unSOUND

Nou, de methode die ik eerder noemde ( branden op een CD ) lijkt gewoon te werken hier… Voor de zekerheid even de door mij gebruikte methode:

• Open de iPhoto library waar het fotoboek in staat.
    • Selecteer bovenin de linker kolom de Gebeurtenissen
    • Kies in de menubalk van iPhoto voor: Deel > Brand
    • Nu wordt de library op een CD of DVD gebrand, afhankelijk van hoe groot hij is.

Vervolgens sluit je iPhoto af, en start je het, maar nu de nieuwe library. Doe de CD of DVD in de Mac, en hij verschijnt in iPhoto bij het rijtje onder “Gedeeld”. Klik op het driehoekje bij de CD / DVD, dan zie je de hele onderverdeling van mappen, albums, en fotoboeken. Selecteer het fotoboek, en sleep het naar de kolom bij jouw albums, iPhoto gaat dan het boek en de benodigde foto’s importeren.

Bijdrager

Beste

wat als je met externe harde schijven werkt ??
    Ik mer dat Iphoto bij het heraansluiten geen raad weet waar de bestanden zijn ??…

Bijdrager
    Afroman

Gewoon je library naar je externe disk zetten en vanuit daar openen. Maat hij moet altijd aangesloten zijm als je met iPhoto wilt werken.
    Liefst minimaal USB 3.0 dan werkt het vloeiend zonder lags.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.