9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    dborneman

Bibliotheek delen in Itunes! maar hoe?

Ik heb zojuist een ander recent topic doorgelezen waar deze vraag ook wordt gesteld maar in een andere samenstelling van hardeware ect. (http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=138669)

Ik heb sinds een tijdje de nieuwe macbook pro maar ook ik hou hem liever schoon dan hem volledig vol te gooien met muziek. Heb er nu enkele albums op staan, maar meer ook niet.

Ik beschik nu op het moment
    Windows PC => Itunes + Losse muziek
    Macbook Pro => Itunes
    Windows Laptop => Losse muziek
    Imac => Itunes
    Macbook Air => Itunes

Nu ben ik op het moment bezig om de muziek op 1 locatie te krijgen en het dan vanaf elke PC te kunnen afspelen. Ik heb daarom een externe hardeschijf gekocht maar geen netwerk hardeschijf. Het is een gewone USB hardeschijf en lekker klein zodat ik hem overal mee naartoe kan nemen en zo aan mn laptop kan aansluiten. Nu is mijn vraag kan ik deze gebruiken om een soort gedeelde bibliotheek aan te maken voor al mijn computers.

Ik beschik ook over de Time Capsule en mocht de eerste oplossing niet werken ben ik ook wel nieuwschierig of hoe ik het hierop zou kunnen instellen. Wel is dan jammer dat ik mijn muziek niet op mijn Macbook Pro kan meenemen.

Wat ik dus wil:

Mijn muziek van meerdere PC’s op 1 externe hardeschijf zetten zodat ik mijn muziek van elke computer kan benaderen zonder dat dit mijn computers hardeschijf ruimte kost. Kan dit door bij Voorkeuren => Geavanceerd als doel locatie van mijn muziek de externe hardeschijf op te geven of geeft dit problemen? (mijn losse muziek zou ik dan alsnog even in itunes moeten zetten).

Het zou helemaal mooi zijn als ik op het moment dat de hardeschijf is aangesloten ook nog mijn iphone op deze manier kan synchroniseren.

Bijdrager
    Nietzman

Gewoon van een van je computers een ‘server’ met iTunes bouwen, en die gewoon de muziek via de ingebouwde sharingfunctie van iTunes laten delen. Syncen doe je dan ook op die computer. Moeilijk doen met meerdere instanties van iTunes die dezelfde iTunes database gebruiken is gewoon vragen om problemen.

Bijdrager
    Nietzman

Precies wat de eerste reactie in dat andere topic je zegt dus.

Bijdrager
    Pieterr

Er zijn twee mogelijke oplossingen die vaak gebruikt worden:
    (1) een gewone externe schijf aan een Mac/PC die als iTunes Server fungeert (zie Nietzman)
    (2) een netwerk schijf met ingebouwde iTunes Server in je netwerk. Bepaalde NAS systemen bieden deze optie.
    Aangezien je al een gewone externe schijf aangeschaft hebt, en in huis over één of meer desktop Mac/PCs beschikt, ligt optie (1) in jouw situatie het meest voor de hand.

Bijdrager
    dborneman

Volgensmij bedoeld nietsman dat ik niet een externe hardeschijf maar een computer als itunes server moet instellen

Nadelen hiervan vind ik dat ik onderweg niet bij mijn muziek kan en dat ik een bepaalde computer continue aan moet houden.

Een externe hardeschijf (met usb) instellen gaat dan ook mijn voorkeur naar uit maar ik vraag me af of dit soepel werkt en hoe ik dit het best kan configureren.

Ik weet niet exact wat nu de beste optie is om mijn muziek van itunes op een centraal punt op te slaan. Films ect zet ik gewoon op de externe hardeschijf dat kan toch op elke computer zo geopend worden, maar hoe doen jullie dit met je muziek. Wellicht dat jullie een andere methode gebruiken als die ik reeds heb genoemd en graag hoor ik dan ook wat voorbeelden van hoe jullie thuis de muziek database op jullie computers beheren alles op elke computer los opslaan?;-)

Bijdrager
    Pieterr
    ”dborneman”

Volgensmij bedoeld nietsman dat ik niet een externe hardeschijf maar een computer als itunes server moet instellen

De schijf is voor de opslag (kan natuurlijk ook gewoon een interne schijf zijn); de Mac/PC draait de iTunes Server.

”dborneman”

Nadelen hiervan vind ik dat ik onderweg niet bij mijn muziek kan en dat ik een bepaalde computer continue aan moet houden.

Als je dat niet wil, moet je een NAS kopen (en die aan laten staan…)

”dborneman”

Een externe hardeschijf (met usb) instellen gaat dan ook mijn voorkeur naar uit maar ik vraag me af of dit soepel werkt en hoe ik dit het best kan configureren.

Valt weinig aan te configureren. Hier zet je gewoon je hele iTunes Library op.

”dborneman”

Ik weet niet exact wat nu de beste optie is om mijn muziek van itunes op een centraal punt op te slaan. Films ect zet ik gewoon op de externe hardeschijf dat kan toch op elke computer zo geopend worden, maar hoe doen jullie dit met je muziek. Wellicht dat jullie een andere methode gebruiken als die ik reeds heb genoemd en graag hoor ik dan ook wat voorbeelden van hoe jullie thuis de muziek database op jullie computers beheren alles op elke computer los opslaan?;-)

Zie de eerdere postings in dit topic.

Geblokkeerd
    Breuf

Even inhakend. Mijn situatie is als volgt:

-Macbook
    -iMac
    -Windows Notebook
    -Airport Extreme met een harddisk er aan met daarop mijn iTunes bibliotheek.

Op de Macbook en de iMac heb ik de harddisk aangegeven als lokatie van de iTunes bibliotheek. Dat werkt prima. Als ik echter vanaf de Windows notebook de iTunes bibliotheek wil aangeven lukt dit niet omdat de bibliotheek op de harddisk niet de extensie heeft die de Windows versie van iTunes vereist. Windows heeft een .itl bestand nodig, het bestand op de harddisk iTunes library heeft geen (zichtbare) extensie.

Is het nu zo dat ik de muziek op de Windows notebook niet vanaf de harddisk kan afspelen en ik dit alleen kan oplossen door een bibliotheek op de iMac te delen en dan dus de iMac altijd aan moet hebben staan om muziek op de Windows notebook te kunnen spelen of is er een andere mogelijkheid uitgaande van de hardware die ik heb?

Edit 1: ik had beter moeten zoeken. Ik vond dit. Iemand hier ervaring mee?

Edit 2: Even getest en ik krijg de volgende melding:

Het iTunes-bibliotheek bestand kan niet worden bewaard. U bent niet bevoegd om wijzigingen aan te brengen.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Breuf”

ik had beter moeten zoeken. Ik vond dit. Iemand hier ervaring mee?

Ik zou hier niet aan beginnen. Het artikel suggereert om de iTunes bestanden te hernoemen. Dat is wachten op problemen.
    Verder is de informatie in het artikel mbt de .xml bestanden onjuist. De .xml bestanden worden namelijk niet door iTunes zelf gebruikt (alleen gegenereerd), maar zijn bedoeld om andere programma’s gebruik te kunnen laten maken van de informatie die iTunes beheert in de niet-.xml iTunes Library bestanden.

Als je één iTunes Library wilt gebruiken op meerdere computers is het (mijns inziens) aan te raden om slechts één computer het beheer van de iTunes Library te laten doen, en de rest slechts als “client” te laten luisteren. Dit kan door een iTunes Server te draaien. Dat is hetzij een Mac (of PC) die aanstaat en iTunes draait, of een NAS met iTunes Server support. Helaas heeft de AirPort Extreme geen iTunes Server aan boord.

Bijdrager
    Nietzman
    ”Breuf”

Is het nu zo dat ik de muziek op de Windows notebook niet vanaf de harddisk kan afspelen en ik dit alleen kan oplossen door een bibliotheek op de iMac te delen en dan dus de iMac altijd aan moet hebben staan om muziek op de Windows notebook te kunnen spelen of is er een andere mogelijkheid uitgaande van de hardware die ik heb?

Moeilijk doen met meerdere instanties van iTunes die dezelfde iTunes database gebruiken is gewoon vragen om problemen.

Nee, er is geen andere mogelijkheid. Het kan tijden goed gaan, maar one way or another, you are gonna fuck it up. Ik lift verder mee op het antwoord van Pieter.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.