10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    reposte

“Bibberende” letters in FCP

Lieden,

Ik heb gezocht, doch niet gevonden, dus dan maar een nieuw draadje…

Ik heb ik een filmpje in FCP (5 nog, helaas:wink: ) een aantal titels die ik laat uitvergroten. Ik heb font-size gewoon wat gekeyed (voorkomt brokkelig beeld). Probleem is echter dat als deze letters wat langzamer bewegen zij heen-en-weer schieten. Je zou bijna denken dat het iets zou zijn met de interlacing. Dat is vreemd, want ik heb dit wel eens eerder gedaan, dit beeld op een tv afgespeeld en toen bleven die letters vrolijk doorbibberen…

Iemand enig idee waar het aan kan liggen? Thanks in advance!

Bijdrager
    1234

Heb je al volledig gerendert??

Meestal bewegen ze dan een beetje op en neer. Soms ook nog na render, maar na export is alles in orde.

En anders checken of een shaking-effect op zit??

Bijdrager
    reposte

Alles gecheckt, en staat goed…:|

Bijdrager
    huinkroese

Wat voor font is het?
    Ik heb wel eens een aftiteling in een vrolijk pixelfont gemaakt, en die hele lap tekst ging toen bij de test aan-uit-aan-uit-aan-uit dus snel veranderd in een ander font. Heb je dat al geprobeerd? Niet dat het een echte oplossing is, maar het zou het probleem misschien wat duidelijker kunnen maken.

Bijdrager
    reposte

Heb ik ook al geprobeerd. Ik heb een stuk of 6 geprobeerd…

Naja, zo erg is het. Wellicht moet ik er mee leren leven?

Bijdrager
    Thijs van Tol

De-interlace, misschien?

Bijdrager
    reposte

Eh, het moet op een teevee :D

Bijdrager
    Thijs van Tol

Sorry, niet goed gelezen.

Ik weet wel dat bibberingen te voorkomen zijn door een vervaging (gausian) van 0,3 a 0,4 erop los te laten in Photoshop.

Bijdrager
    reposte

Hm, dat zal ik eens proberen! Zou inderdaad wel eens kunnen helpen…

UPDATE:
    Heb ik geprobeerd en het helpt wel iets, maar nog steeds is er een lichte bibbering. Ik zal morgen even verder kijken.

Welterusten allemaal, ik ga naar bed…

Bijdrager
    menu

Font size keyen is niet de goeie manier om een tekst geanimeerd te vergroten in FCP. Je kan beter met een heel groot font beginnen en deze dan met motion-> scale verkleinen dan met font size te gaan prutsen, aan de fontsize hangen ook automatisch de letterafstand en regelafstand vast, de programmatuur achter font scaling is niet berekend op animatie, in After effects kan je zo ook fonts beter niet geanimeerd vergroten of verkleinen.

Een andere truk is een timeline aanmaken die groter is dan pal, en daarop inzoomen of een plaatje in bijvoorbeeld photoshop maken en daat op inzoomen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.