4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    gipsman

B/g Airport Express in n-netwerk

Ik heb een nieuw netwerk aangemaakt met n-AExpress (3 stuks) en
    een snellere provider (telenet-België, maar valt toch wat
    tegen).
    Wat gebeurt er met de (globale) n-snelheid als ik
    de oude b/g AExpressen er in hang voor nog
    verdere uitbreiding? (Zolderkamer,tuinhuis,…)
    Of wordt enkel ‘vanaf’ de b/g’s de snelheid
    lager?

Bijdrager
    mark-a-mac

Zo lang je binnen het bereik van de -n bent en niet teveel storing hebt (packet loss) moet je toch wel rond de 50-60Mb/s kunnen halen. Een WDS-netwerk maken (door Expressen toe te voegen) zou ik niet doen: alleen met een slimme kanaalkeuze voorkom je dat die dingen elkaar gaan storen en WDS is, zeker met 802.11g, nou niet bepaald vlot te noemen.

Als je al meerdere WAP’s wil opnemen in je thuisnetwerk, zorg dan in elk geval voor een bekabelde hoofdstructuur, ofwel zorg dat alle Expressen via goede UTP-kabels verbonden zijn met een router als de Extreme (ander merk mag ook, een Linksys of Netgear of zo). En stel de kanalen van de Expressen vast in met minimaal vier kanalen verschil (gebruik 1, 6 en 11).

Bijdrager
    gipsman

Beste mark-a-mac,
    dank voor je reactie.
    Ik heb een nieuw n-netwerk gemaakt met 3 AExpressen waarvan 1 uiteraard de router is.
    Het is een Belgische telenet-aansluiting, zgn.TURBONET
    De 2 andere breiden het netwerk uit (‘Extend a wireless network’)
    Het staat voorlopig in b/g compatible mode voor de wat oudere macbook en de iPhone en iPad.

Kan ik het oude airport-b/g netwerk (1 extreme + 2 expressen, alles b/g) of 1 element daarvan eventueel draadloos aan het n-netwerk koppelen zonder de snelheid van dat n-netwerk omlaag te halen ?
    Ik denk dat een iPhone en iPad niet gaan werken met een n-only netwerk, zeker niet via radio mode 5Ghz.

Het moet natuurlijk softwarematig want de express heeft geen LAN-poort voor ethernet, of
    heb ik het mis ? Ik heb voor Express gekozen wgs. Airtunes.

Bijdrager
    mark-a-mac

Als je de mogelijkheid hebt zou je de extreme kunnen gebruiken als basis voor je draadloze netwerk. Telenet-modem aan Extreme (WAN), LAN-kabels van Extreme naar alle n-Expressen. Ik weet het even niet uit mijn hoofd, maar de Extremes zijn toch allemaal Gigabit-routers? Zo bouw je het allersnelste netwerk (zo een factor tien sneller dan een WDS-oplossing), met b/g (is g/n niet voldoende?) WAP’s waar nodig en -n only waar dat kan. Indien nodig kan je met een switch álle expressen aansluiten, beter echter kun je de oude expressen enkel gebruiken als draadloze ontvangers voor AirTunes.

WDS is traag, erg traag zelfs wanneer je in de g-modus moet werken. Met de hoeveelheid apparaten die jij wilt installeren raad ik je dat af.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.