26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bezondigt Apple zich nog steeds aan geplande veroudering van de Time Capsule?

Ik had gedacht van een time capsule aan te schaffen maar als ik dit lees vind ik dat er toch echt over!
    http://www.theguardian.com/technology/blog/2009/nov/04/apple-time-capsule-failures-early
    Moedwillig de machine defect maken na 18 maanden.:(

Bijdrager
    Shmoo

Ik weet niet of dat moedwillig gebeurde maar een het is wel een feit dat heel erg veel van de aller eerste generaties stuk gingen tussen maandje 14 en 22 ( ongeveer ).

Er was in die tijd zelfs een speciale site waar mensen zich konden registeren.
    http://timecapsuledead.org

Volgens mij zijn alle generaties die daarna kwamen gewoon van solide kwaliteit. Ik weet niet hoe het kan ( afkloppen op hout ) maar ik heb ook nog steeds zo’n aller eerste generatie hier op de vensterbank staan. Die heb ik ooit ingestoken toen deze op de markt kwam en die doet het nog steeds.

¯¯\ ? /¯¯

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geplande_veroudering
    Het was moedwillig.

“Geplande veroudering (ook wel geprogrammeerde veroudering, geplande slijtage, of planned obsolescence in het Engels) is een methode van industrieel design die inhoudt dat producten bewust ontworpen worden met een beperkte levensduur. Het doel is een snellere veroudering zodat de consument sneller genoodzaakt wordt om het product opnieuw aan te schaffen, ofwel omdat het uit de mode is, ofwel omdat het niet meer werkt.”

Bekende voorbeelden zijn Apple’s time capsules, die het massaal laten afweten ongeveer 18 maanden na aankoop,[2] en het industriële design van de iPhone 5S.[1]”

Nu goed te vernemen dat de nieuwe versies betrouwbaarder zijn. Zijn er nog andere gebruikers die dit kunnen bevestigen?

Bijdrager
    makoe

Hier een 3e generatie in gebruik vanaf 2010 zonder problemen. (afkloppen)
    Heel veel plezier van.

Bijdrager
    SunKeeper

Wat is er mis met het design van de iPhone 5S?

Volgens mij was het de iPhone 5 die met bosjes uitviel…

Bijdrager
    Franky Mac

@Mac Hammer Fan
    Heb je daar ook bewijs van? Één bericht in de Guardian lijkt me niet voldoende en een artikel in Wikipedia schrijven kan iedereen. Mijn iMac is al vijf jaar oud en draait nu prima onder El Capitan. Dat is langer dan ik ooit met een PC gedaan heb. Mijn MacBook Air is bijna 4 jaar, ook niks mis mee.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb mijn Time Capsule ergens eind 2009 of begin 2010 gekocht:

Time Capsule of Airport Extreme; wel of geen dual-band

En die draait nog steeds 24/7 probleemloos.

Inactief
    Anoniem
    Mac op 09 januari 2016

Bekende voorbeelden zijn Apple’s time capsules, die het massaal laten afweten ongeveer 18 maanden na aankoop, en het industriële design van de iPhone 5S.

Sorry; ik zal de eerste zijn die Apple de grond in boort als ze de boel belazeren, maar dit is gewoon het prototype van een waardeloos artikel op Wikipedia. Enkel in de Nederlandse versie wordt Apple bij naam genoemd, dat maakt je quote al ongeloofwaardig.

Die harde schijven in de rev. a van de Time Capsule waren inderdaad niet super, maar ik heb nog nooit klachten gehoord over het “industriële design van de iPhone 5S”. What the fuck bedoelen ze daar in godsnaam mee?

Vroeger kreeg je wel meer waar voor je geld. Ik heb een stereoset die een vermogen heeft gekost, en die krengen gaan gewoon nooit kapot. En mocht er iets niet goed meer werken, dan schroef je het ding gewoon open en los je het probleem zelf op.

Bijdrager
    Brombeer

Het zou zomaar kunnen dat Apple anno 2015/2016 andere Time Capsules maakt dan in 2008.
    En anders koop je een Synology.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    Franky op 09 januari 2016

@Mac Hammer Fan
    Heb je daar ook bewijs van? Één bericht in de Guardian lijkt me niet voldoende en een artikel in Wikipedia schrijven kan iedereen. Mijn iMac is al vijf jaar oud en draait nu prima onder El Capitan. Dat is langer dan ik ooit met een PC gedaan heb. Mijn MacBook Air is bijna 4 jaar, ook niks mis mee.

Ik heb het uiteraard niet over de computers. Ikzelf heb ook een MacPro die nu al zeven jaar oud is en waar ik nog veel plezier hoop aan te beleven. Ik heb nog een werkende G3 333 Beige met G4 500 upgrade uit 1999 en een Macbook uit 2007 en een PowerMac G5 2.3 Ghz DualCore uit 2005 en een Imac G4 1.4 Ghz uit 2004.
    De enige die gesneuveld zijn waren mijn PowerMac G5 Dual 1.8Ghz uit 2004 (processor) en mijn iMac G3 350 uit 2000 (scherm).

Maar het is wel een feit dat Apple er de laatste jaren op achteruit gaat, zo zijn de nieuwe Macs en systemen veel minder compatibel met oudere zaken dan vroeger.
    Misschien moet ik toch mijn mening herzien dat het moedwillig gebeurde.
    Waarom zouden ze anders twee jaar garantie geven als die timecapsules maar achttien maanden meegaan?

Bijdrager
    TheBigZ
    Mac op 10 januari 2016

Maar het is wel een feit dat Apple er de laatste jaren op achteruit gaat, zo zijn de nieuwe Macs en systemen veel minder compatibel met oudere zaken dan vroeger.

Oude Macs meer compatible? Met wat, ándere (oude) Apple specifieke standaarden?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Onzin die geplande veroudering.

Wat er werkelijk aan de hand was dat er in die eerste generatie condensatoren werden gebruikt die naar verloop van tijd kapot gingen (te zien aan het bol staan).
    Zijn gewoon te vervangen, de TC gaat weer jaren mee, kosten condensatoren totaal nog geen euro.
    Er waren in die tijd veel meer apparaten die de dupe werden van die condensatoren, waren namaak condensatoren met gebruik van een verkeerd ‘recept’.

Wat natuurlijk wel zeer kwalijk is dat Apple haar verantwoordelijkheid niet neemt en de eindgebruikers opzadeld met het probleem.

Uiteraard zijn er talloze klachten geweest, Apple laat de kopers maar gewoon kletsen en deed niets….

Bijdrager
    Shmoo

Dat is ook helemaal niet waar.. Het is allemaal gevoelsmatig wat je daar zegt. Je moet software + hardware niet door elkaar halen.

Volgens mij kun je El Capitan nog steeds installeren op een 2007 – 2008 machine. Welk computerbedrijf heeft dat? Ik zou je wel eens een DELL van die leeftijd uit de kast willen zien halen en er Windows 10 op zien installeren kijken hoe lekker dat functioneert.

Wat jij merkt is dat software dat Apple bundelt met OS X zoals Safari, Agenda, iTunes en Mail steeds minder goed gaan werken en dat zijn feiten.. alleen heeft dat niets met OS X te maken.
    En qua hardware, volgens mij is het nog steeds dezelfde kwaliteit als vroeger alleen omdat we nu niet meer zelf onze RAM kunnen upgraden gaan de computers zogenaamd ineens minder lang mee ( gevoelsmatig ) maar dat is ook niet waar want OS X blijft veel langer compatible dan vroeger en ik zie toch dagelijks mensen hier voorbij komen die op een 2010 – 2011 Mac werken. Natuurlijk zal er altijd links of rechts een Mac in de line-up tussendoor schieten die een uitzondering is zoals de instapper iMac en Mac mini van een/twee jaar geelden. Dat 1.6GHz modelletje. Dat model is niet Mac waardig en daar zul je geen 5 jaar op kunnen computeren op de manier zoals je erop begonnen bent maar elke andere Mac die je de afgelopen 4 jaar hebt gekocht daar kun je gewoon makkelijk 5 jaar meer computeren zolang de specs het volhouden.
    Sommige mensen doen net alsof de Macs van vroeger geen problemen hadden, volgens mij heeft geen DVD-speler het langer dan 3 jaar uitgehouden in de eerste generaties aluminum iMacs.

Het is niet allemaal zo slecht als we denken… Gebundelde software dat Apple ontwikkelt om op OS X te draaien dat is inderdaad een ramp geworden de afgelopen jaren maar OS X is op een aantal irritaties na gewoon heel erg stabiel en een perfecte basis.

Bijdrager
    Franky Mac
    Mac op 10 januari 2016

Ik heb het uiteraard niet over de computers.

In het Wikipedia artikel dat je als “bewijs” aanvoerde wordt behalve telefoons en time capsules ook gesproken over desktopcomputers.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    Franky op 10 januari 2016
    Mac op 10 januari 2016

Ik heb het uiteraard niet over de computers.

In het Wikipedia artikel dat je als “bewijs” aanvoerde wordt behalve telefoons en time capsules ook gesproken over desktopcomputers.

Ja, maar hiermee worden geen Apple computers bedoeld, maar PC’s. Er wordt ook gesproken van inktjetprinters en dat maakt Apple al heel lang niet meer.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    TheBigZ op 10 januari 2016
    Mac op 10 januari 2016

Oude Macs meer compatible? Met wat, ándere (oude) Apple specifieke standaarden?

Voorbeelden zijn Vectorworks 2008 dat niet meer werkt sinds Mavericks en Caldigit USB3 card waarvan de drivers meer werken sinds El Capitan en mijn iPad die niet kan upgedate worden naar iOS 9 en de gplande afschaffing van de minijack in de iPhone7, enz…

Bijdrager
    TheBigZ

Oudere versies werken doorgaans uitstekend op (even) oude versies van het OS.

Veel programma’s kun je upgraden naar een nieuwere versie als je de behoefte hebt om je OS te upgraden.

Jouw voorbeeld: http://www.vectorworks.net/2016/

Etc.

Kortom, mij heb je nog niet overtuigd van je stelling.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Je kunt inderdaad gaan upgraden, maar wat kost dat plaatje je niet? Vroeger ging een versie van Vectorworks/MiniCad meer dan tien jaar mee met de nieuwe besturingssystemen. En bvb de iPhone, ik heb dit jaar nog maar een dure nieuwe koptelefoon gekocht van B&O, als ik die bij mijn volgende iPhone door de geplande afschaffing van de minijack niet meer kan gebruiken om te gaan wandelen is dat een ramp, oordopjes vind ik niet handig.
    Nog een minpunt is dat Apple mijn MacPro 2009 (upgegraded naar een 6c 3,33 Ghz) onlangs “obsolete” verklaarde…

Bijdrager
    SunKeeper

Dat bepaalde software niet meer werkt op oudere hardware is vaak ook omdat je er niet meer mee wil werken. Ter weinig functies worden dan ondersteund of het wordt traag en grafisch schokkerig.

De Mac Pro is daar een uitzondering op, Apple gooit daar hetzelfde beleid op als andere Macs, terwijl ze vergeten zijn dat 70% van de mensen al eens e.e.a. aan upgrades qua hardware heeft gedaan waardoor dezelfde machine makkelijk 4-5 jaar langer meegaat.

Gelukkig bestaat er die firmware-hack voor die iets nieuwere software toch laat werken.

Ondanks dat je de eerste generatie Time Capsules wel kon repareren moest je dan enorm voorzichtig zijn met de behuizing omdat het zo dicht gelijmd zit dat het vrijwel altijd beschadigt of dat je het niet meer krijgt zoals het in elkaar zat.
    Nu is dat voor een apparaat wat je achterin een kastje stopt misschien niet zo belangrijk, maar toch geeft het aan dat reparatie niet makkelijk wordt gemaakt.

Mede door de ietwat rare keuze de voeding in het kastje te bouwen voor een ‘premium’ prijs, terwijl de iets goedkopere AirPort Extreme een losse voeding had. (de huidige ‘blokkentoren’ AE heeft voor het eerst een ingebouwde voeding)

Was de voeding een los doosje geweest, had het hitteprobleem waarschijnlijk nooit bestaan en gingen de harde schijven ook nog wat langer mee.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

TC uit 2008 heeft hier altijd feilloos gewerkt.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

TC uit 2008 heeft hier altijd feilloos gewerkt.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

dank u voor de info

Bijdrager
    SunKeeper

– Dat Apple ook hardware biedt voor Time Machine (software) en dat goed samenwerkt.
    – Dat het ook een AC-router is. (niet alle NASsen zijn ook router, en een aantal Ethernet-poorten op de Time Capsule)
    – Design, als je dat belangrijk en mooi vindt

Verder niet zoveel verschil. De keus zal per persoon verschillen.

Een NAS kan iets goedkoper zijn, al is Synology niet de goedkoopste. Echter werkt Time Machine er wel stabiel op en is de support uitmuntend. Ook qua klantenservice, garantie en updates; Apple wordt op de voet gevolgd. Van andere merken NAS kun je dat niet altijd zeggen.

Bijdrager
    Shmoo

De beleving..

Time Capsule
    – je loopt trots en zelfverzekerd een fancy winkel binnen.
    – legt een pak geld op de toonbank alsof het je allemaal niets kan schelen, je bent een man met een banksaldo dus…
    – dan loop je de winkel uit en ga je op de parkeerplaats in de auto stiekem zitten huilen dat je zoveel geld voor een heel mooi draadloos modem + HD intergratie hebt betaald.
    – als je thuiskomt, pak je het uit, glimlach je even, steek je de Time Capsule in en daarna heb je er nooit meer omkijken naar.

Een NAS optie
    – je gaat eerst online research doen omtrent wat je nodig hebt, hoe het werkt en wat andere allemaal hebben.
    – meestal ben je zelf geen IT’er dus je komt allerlei termen tegen die voor veel mensen de normaalste zaak van de wereld zijn maar jij denkt, wat?
    – na 6.000 spam reacties te hebben gefilterd over wat je nodig hebt ga je dan eindelijk he aankoop doen.
    – je product komt thuis aan en dan mag je het netwerk gaan opbouwen, koppelen en installeren zodat het werkt met al je devices.
    – mogelijk moet je HD’s bijprikken, want zo’n NAS wordt al snel meer dan alleen een plekkie waar je TM-backups maakt van je computers. Je gaat het gebruiken als persoonlijke hosting/cloud dienst en weet ik veel wat nog meer allemaal dus drivers updaten en weet ik veel wat nog meer van toeters en bellen.

Dat is ongeveer het verschil.
    Plus, op verjaardagen kun je tegen de nieuwe vriend van je zus/broer zeggen. Hij kom eens kijken naar wat ik heb.. Dan laat je hem de NAS zien met 12 HD’s gekoppeld en leg je hem precies uit wat je daar allemaal mee doet en wat het kan.
    Kans is wel groot dat als je 8 maanden later op zijn verjaardag komt dat hij dan zegt, kom jij eens bij mij kijken… en dan zie je dat hij 24 HD’s gekoppeld heeft en een NAS met LED lampjes erop.

Kortom het zijn echte mannen dingetjes. ?

Ik kan mij nog heel goed herinneren dat er vroeger iemand op MacFreak was met de volgende signature op het forum.

“Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!”

Dit is mij altijd bijgebleven omdat het zo’n mooie uitspraak was die perfect bij Apple paste in de dat de Time Capsule uitkwam, hoe eenvoudig was dit ding wel niet.. insteken en klaar. Een kind kan de was doen.
    Ik moet daar altijd aan terugdenken als ik nu mensen met NAS systemen en netwerken aan de gang zie gaan op een Mac. Ik begrijp ook wel dat het andere tijden waren en dat al dit soort systemen nu veel toegankelijker zijn geworden maar toch blijft het altijd een soort IT -achtige smaakje houden.

Bijdrager
    TheBigZ
    SusanUSA op 11 januari 2016

PS Ik wil de TC niet voor TM gaan gebruiken maar als dataopslag.

Dan is een Time Capsule helemaal overkill.
    Een Time Capsule is alleen een goede keuze als:
    – je Time Machine backups op een netwerkschijf wilt maken,
    – én verder niks anders met die netwerkschijf wilt doen,
    – en/of als je nog geen goede Wifi router hebt.

In alle andere gevallen ben je veel beter uit met een NAS van Synology. Die kastjes zijn tegenwoordig ook heel noob-vriendelijk. (Je stopt de schijven erin, zet het kastje aan, initialiseert de boel en hebt er verder geen omkijken naar.)

Bijdrager
    SunKeeper
    SusanUSA op 11 januari 2016

De harddisk in een TC kan je toch niet zelf vervangen?

Jahoor, bij iFixit kun je alles vervangen. Het blijft niet altijd werken, maar in het geval van de Time Capsule wel.

https://www.ifixit.com/Teardown/AirPort+Extreme+A1521+Teardown/15044#s49085

Je ziet hier de AirPort Extreme, maar behalve de schijf is die verder identiek. Één handleiding voor beide.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.