12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Jack4ya

Bewerken: iMovie, Premiere, Final Cut?

Ik heb nu een leuk camcordertje gekocht en wil nu gaan editen.

In het verleden heb ik al eens met Premiere gewerkt/gestoeid en dat was best intu├»tief. Ging redelijk vlotjes, maar is nu alweer zo’n 4 jaar terug. Dus dat is vast alweer gedateerd.

Nu begin ik met iMovie, maar vind het niet handig. Het begint lekker vlot, maar zodra je audio niveau’s wil bewerken en meerdere sporen wil gebruiken word het onhandig. Het zal best mogelijkheen hebben, maar ik vind het niet intu├»tief en sommige zaken ronduit vreemd.

Ook heb ik gehoord van Final Cut… heb ook een demo gezien. Leek veel mogelijkheden te hebben, maar is misschien een beetje overkill. Ik kreeg wel heel veel schermpjes te zien, maar misschien stond alles op “default palettes” ofzo. Ook kan ik niet inschatten hoe veel CPU het vraagt.

Ik heb een 17″ Imac G4 1.25 Ghz en 768 MB geheugen.

Wat ik graag wil is op “middelbaar niveau” editen. Gewoon clips/audio bewerken, clips/audio trimmen zonder dat ik gelijk stukken wegpleur of niet meer kan bewerken en wat nette transities zonder die kinderlijke twirls ofzo.
    Ik krijg vooralsnog de indruk dat iMovie niet mijn ding is, ondanks dat ik redelijk snel programma’s onder de knie krijg, doet iMovie vaak net niet datgene wat ik verwacht. (Misschien schat ik mezelf te hoog in :evil: )

Wat zouden jullie in mijn geval aanraden? Me toch vastbijten in iMovie (i’ll get the hang of it) of een ander programma kiezen.

Bijdrager
    patjo

Final Cut Express zou ik zeggen. Premiere wordt niet meer voor de mac gemaakt, en Final Cut Pro is geweldig, maar kan allerlei (film)truuks die voor editen op middelbaar niveau met dv-materiaal totaal niet nodig zijn. Feitelijk is FCE hetzelfde programma, maar dan zonder de professionele foefjes. Het is niet het allermakkelijkste programma, maar na even leren kun je er prachtige dingen mee doen. En nog betaalbaar ook, dus aanrader!

Bijdrager
    patjo

Oh ja, en je iMac is er snel genoeg voor. Ik draai FCE en FCP op een PowerBook G4 1 ghz met 1 gb RAM en dat gaat uitstekend!

Bijdrager
    Jack4ya

Ow kijk, dan had ik de demo met Final Cut Pro gezien.
    Ik weet nl dat ik “een gevoel” voor software heb en ben erg leergierig, maar FCP is waarschijnlijk overkill omdat ik redelijk minimalistisch ben. Ik houd nou eenmal niet van enorme transities, swirls, swipes and what ever. Te veel poespas.
    Maar toch merk ik dat iMovie weer te weinig kan. Beetje tegenstrijdig verhaal dus.

Suf dat ik me niet gerealiseerd had dat Premiere voor win is… maarja dat was al zolang geleden dat ik dat vergeten was :sealed:

Bijdrager
    patjo

Het mooie van FCE is dat je er net zo professioneel mee kunt werken als met FCP, maar dan vooral zonder extra bewerkingsmogelijkheden voor op film gedraaid materiaal (24 fps in plaats van 25). Dat is namelijk alleen leuk voor echte regisseurs die eerst hun hele montage in FCP willen doen voor ze de schaar in hun negatieven zetten, maar als dv-gebruiker kun je er niets mee.

En de overgangen en effecten in FCE zijn verder net zo professioneel. Dus geen gespeel en getwirl zoals in consumentenprogjes, maar ruime keus uit ‘echte’ mogeljkheden. Ook zit er vrijwel geen beperking aan het aantal video- en geluidssporen dat je kunt gebruiken, dus En als jij makkelijk software leert, dan heb je hier ook geen problemen mee.

Succes!

Bijdrager
    Jack4ya

Thnx!! Je hebt me overtuigd.

(…en daar doet men over het algemeen toch een stuk langer over 8) )

Nog wel even licentie checken natuurlijk.

Bijdrager
    patjo

Graag gedaan! Nooit geweten dat ik zo overtuigend was… :wink:

Bijdrager
    Pink Grapefruit

Check dit nog even voor de gein:

http://www.apple.com/finalcut/

Oh en Premiere was vroeger ook op de Mac verkrijgbaar…

Bijdrager
    Zweefvliegerke

Premiere bestaat alleen maar onder OS9, toch?

Bijdrager
    Jack4ya

Haha, nou ga ik op m’n geintenaangezicht:

Ik krijg het niet gecaptured… Het blijft op preview disabled staan. Als ik spoel met de knopjes dan hoor ik ook mijn camera spoelen, maar beeld ho maar…

Wat doet ik fout?

-edit-
    Ik heb een beetje gezocht en het lijkt er op dat de time code kapot is ofzo. Kan ik dit omzeilen? In iMovie doet ie het wel!
    -edit2-
    1- gewoon afspelen (ook al heb ik geen beeld in het 1e scherm) en op capture now drukken.
    2- Groot scherm met het gecapturede beeld
    3- escape om te stoppen
    4- VOILA ineens wel beeld in het eerste scherm!
    5- :sealed:

Bijdrager
    patjo

Even snel, want moet zo weer weg: timecodes mogen voor FCE/FCP niet worden ‘gebroken’, dus als de takes van je originele materiaal niet naadloos op elkaar aansluiten (blauw beeld tussen twee shots dus) heeft het programma er moeite mee. Verder klopt het dat je in het tweede geval wel beeld in je linkervenster krijgt: je ziet dan je gecapturede materiaal in de viewer. Maar de capture-functie heeft zijn eigen preview-schermpje. Ik denk dat je je voorkeuren even moet langslopen. De capture- en device control-presets moeten exact hetzelfde zijn, en dat luistert heel nauw. Opnieuw, succes!

Bijdrager
    patjo

En nog een snelle tip: je kunt je materiaal voor het gemak ook in iMovie capturen en dan in een FCE-project gebruiken. Gewoon een kwestie van de clips opzoeken in je iMovie-project en ze dan inporteren in FCE (file menu, import en dan files kiezen). Alleen moet je dan wel even het geluid renderen ivm met verschil in bitrates: 32 khz in iMovie en 48 khz in FCE.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.