5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    karmijn

Bewaren in Illustrator 9.0 vanuit CS2

Moet regelmatig Illustratorbestanden die gemaakt zijn in CS2 bewaren in 9.0.
    Later dienen die terug aangepast te worden in CS2. Helaas is de tekst dan omgezet in lettercontouren of in kleine tekstregeltjes.
    Bestaat er zo’n plugin of een middel om dat te vermijden zonder het werk 2x op te slaan in de oude en nieuwe versie.

Geblokkeerd
    Anoniem

Naar mijn weten is daar geen plugin voor. Dat komt volgens mij doordat Illustrator
    CS2 heel erg PDF-gebaseerd is, en v.9 niet.

Maar kun je niet beter de bestanden die je opstuurt gewoon opsturen als 9,
    en de bestanden die je zelf bewaart als CS2 bewaren? Dan kun je eventuele
    correcties doen in de versie waar je gewoon zonder problemen mee kunt werken.
    Da’s de enige werkwijze die ik ken (wij moeten het wel eens als Illustrator 10
    versturen, maar hebben ook via onze Lithograaf niets kunnen vinden toendertijd).

Je zou ook degene die in Illustrator 9 werkt eens kunnen aanraden naar OSX te gaan
    natuurlijk;) OS9 begint nu toch wel een beetje stenen tijdperk te worden hoor.
    Met alle beperkingen die je in Illustrator 9 hebt vergeleken met CS2 is het geeneens
    een slechte stap ook denk ik:)

Bijdrager
    salvatore

In Illustrator kun je een bestand exporteren naar een “verouderde EPS” of “verouderde ai”. Ikzelf werk altijd vanuit een laatste versie ai, waarin de lettertypes gewoon gebruikt worden.

Zodra ik het aan moet leveren, open ik het ai bestand, zet de letters om naar lettercontouren en exporteer het in elke versie (ook de oudere – gaat zelfs terug naar versie 3) eps die de ontvanger wil hebben.

Bijdrager
    karmijn

Weet inderdaad ook dat de 9.0 het stenen tijdperk is maar als de .eps moet dienen om een borduurmachine aan te sturen en enkel als laatste versie Illustrator 9.0 kan lezen ben je dat wel verplicht. Ik die de bestanden moet aanmaken werk alleen met CS2 en vind het gewoonweg vervelend dat die mogelijkheid niet meer bestaat en je alles 2 maal moet bewaren met het gevaar niet te weten wat de goede versie is of was.

Bijdrager
    salvatore
    ”karmijn”

Ik die de bestanden moet aanmaken werk alleen met CS2 en vind het gewoonweg vervelend dat die mogelijkheid niet meer bestaat en je alles 2 maal moet bewaren met het gevaar niet te weten wat de goede versie is of was.

Ik begrijp niet helemaal het probleem. De “originele” bestanden (*.ai) zijn altijd je uitgangspunt, de eps het bestand om met andere partijen te communiceren. In de layer van het *.ai bestand kun je eventueel verschillende versies opnemen waarbij het versienummer in de naam van de geexporteerde .eps is opgenomen. Prachtig toch, lekker gescheiden houden. Dit werkt overigens hetzelfde als in Photoshop. Hier moet je ook geen originele PSD bestanden gaan sturen naar de klant. Toch?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.