10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Sipke

Bevoegdheden "Lezen en Schrijven" werkt niet

Ik heb 2 gebruikers op mijn Macbook. Gebruiker 2 maakt een map aan, en gebruiker 1 heeft daar geen schrijfbevoegdheden. Tot zover zoals het hoort.

Ik wil gebruiker 1 schrijfbevoegdheden geven, dus ik deel de map, voeg gebruiker 1 toe, stel in “lezen en schrijven”. Ik wissel naar gebruiker 1 en probeer een map te maken in de betreffende map. Lukt niet. Ik probeer er een bestand naartoe te kopieren. OSX vraagt om gebruikersnaam/wachtwoord om de finder-actie uit te kunnen voeren. Als ik naam+wachtwoord van gebruiker 1 daar invul, wordt het bestandje wel verplaatst. Maar een nieuwe map aanmaken kan ik nog steeds niet.

Wanneer ik terugwissel naar gebruiker 2 en ik ga in de map naar Get Info, kan ik ook de bevoegdheden instellen. Daar staat gebruiker 1 al keurig netjes in, met “Lezen en schrijven”.

Wat doe ik niet goed?

Bijdrager
    iNicky

delen heeft er niets mee te maken. Je kunt bv iedereen lees en schrijfrechten geven of de groep waar dat andere account toe behoort.

Bijdrager
    Sipke

Ik heb nu een groep aangemaakt waar beide gebruikers op de macbook in zitten. Ik heb de groep toegevoegd onderin het “get info” schermpje. Ik kan als gebruiker 1 nog steeds geen map aanmaken.

Bijdrager
    iNicky

Ik heb het idee dat je die groep hebt aangemaakt in het adresboek. Klopt dat?

Bijdrager
    Sipke

Nee hoor, bij accounts.

Bijdrager
    Sipke

Da’s gek, mac herstart, nu werkt het wel…..:slant:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Bedenk wel even dat gebruiker 1 schrijfrechten op het hele pad naar de map van gebruiker 2 moet hebben — als er een map tussenzit waar gebruiker 1 alleen leesrechten op heeft, kan hij of zij niet schrijven naar dieper liggende mappen. Alleen-lezen op een hoger niveau gaat altijd vóór lezen-en-schrijven op een lager niveau.

Bijdrager
    Sipke

Inderdaad, daarom heb ik ook nog “Pas toe op alle ingesloten onderdelen” gedaan. Tussendoor geslapen, dus ik zal eens kijken of alles nu werkt.

En nog wat anders: ik wil eigenlijk ook bij die map kunnen vanaf mijn *andere Macs*. En dat zijn andere accounts (dwz andere namen en passwords) die dus niet te selecteren zijn op mijn Macbook. Moet ik dan gewoon een nieuwe standaard gebruiker aanmaken om de Macbook? Dan krijg ik ook een extra thuismap en dat wil ik niet.

Bijdrager
    iNicky

Nee, vanaf andere macs moet je dat regelen bij delen en gebruik altijd een account dat bekend is op de mac waarop je wilt inloggen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Sipke op 24 februari 2012

Inderdaad, daarom heb ik ook nog “Pas toe op alle ingesloten onderdelen” gedaan.

Dat is niet echt de beste manier om dit voor elkaar te krijgen, behalve als je zéker weet dat je andere gebruikers toegang wilt geven tot de héle inhoud van de map.

Sipke op 24 februari 2012

ik wil eigenlijk ook bij die map kunnen vanaf mijn *andere Macs*. En dat zijn andere accounts (dwz andere namen en passwords) die dus niet te selecteren zijn op mijn Macbook.

Dan zet je bestandsdeling aan (? -> Systeemvoorkeuren -> Delen -> vinkje zetten voor Bestandsdeling), kies je de mappen die je wilt delen, en ga je op de andere computer in de Finder naar die gedeelde map.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.