11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    jgiessen

Bevoegdheden gastaccount externe hd

Sinds een aantal dagen ben ik toch maar eens gebruik gaan maken van het gastaccount in Leopard. Een uitkomst moet ik zeggen!

MAAR, ik krijg de bevoegdheden van de gastaccount met betrekking tot een externe hd nog niet helemaal naar mijn zin. Het lukt mij namelijk niet om de gastaccount alleen lezen bevoegdheden te geven op de externe hd.

De twee onderstaande manier heb ik geprobeerd:
    1. Inloggen met gastaccount. bevoegdheden bij de externe hd van gast(ik) alleen lezen bevoegdheden gegeven, hiervoor heb ik de beheerdersnaam en het wachtwoord opgeven om te kunnen wijzigen. Dit werkt perfect, totdat ik inlog met het beheerdersaccount. Op het beheerdersaccount is vervolgens ook jgiessen(ik) veranderd naar alleen lezen.
    2. Inloggen met beheerdersaccount (met wachtwoord) en op dezelfde manier bevoegdheden willen veranderen, maar hier staat nergens de gastaccount? Slechts jgiessen(ik), staff en everyone staan aangegeven.

Dus mijn vraag is nu dus: hoe krijg ik het voor elkaar dat alleen de gastaccount alleen lezen bevoegdheden krijgt en het beheerdersaccount lezen en schrijven.

Hopelijk weten jullie de oplossing hiervoor?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Hansi2124

Kan je staff en everyone dus niet “alleen lezen” geven?

Bijdrager
    jgiessen

Beiden staan automatisch al op alleen lezen.

Er is ook geen mogelijkheid om de gastaccount toe te voegen aan de bevoegdheden door middel van het + teken, want de gastaccount komt dan niet voor in het rijtje keuzemogelijkheden.

Bijdrager
    madcat

everyone is het meest “lage” recht wat je kan geven, daardoor is gast ook lid van everyone.

wat je dus moet doen is “everyone” op read only zetten en enkel jou account op read/write

Bijdrager
    jgiessen

Ik zal het nog even duidelijk de bevoegdheden van de externe hd in de huidige situatie schetsen:

1. Bij inloggen met jgiessen
    jgiessen(ik) (beheerder) > lezen en schrijven
    staf > alleen lezen
    everyone > alleen lezen

2. Bij inloggen gastaccount
    gast (ik) > lezen en schrijven
    (onbekend) > alleen lezen
    everyone > alleen lezen

Wat er nu dus moet veranderen is dat wanneer de gast inlogt, de bevoegdheden van de gast op alleen lezen komen te staan.

@madcat
    : “everyone” staat dus al op alleen lezen. Het gaat om een D2 quadra Lacie schijf, die out of the box op bovenstaande manier ingesteld en HFS+ geformatteerd is. Kun je iets met bovenstaande informatie?

Bijdrager
    jgiessen

Is er niemand die weet hoe ik de bevoegdheden zodanig kan instellen zoals bedoeld in mijn eerste post?

Bijdrager
    jgiessen

Inmiddels is het een tijdje geleden, maar er moet toch iemand zijn die weet hoe ik dit op moet lossen?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Nielso

Ik heb hetzelfde probleem. Zonder enige aanleiding (althnas geen die ik kan verklaren) heb ik alleen nog maar “alleen lezen” rechten voor mijn Lacie HD. Heeft iemand misschien een oplossing hiervoor. Want nu kan ik geen backup’s meer maken. De HD is NTFS geformateerd, omdat ik bestande groter dan 2gb moet kunnen kopieren en, omdat de HD weleens aan een WIndows pc hangt.

Ik heb verder niets met de harde schijf gedaan.. Iemand die iets weet.

Nielso.

Bijdrager
    Nielso
    ”Nielso”

Ik heb hetzelfde probleem. Zonder enige aanleiding (althnas geen die ik kan verklaren) heb ik alleen nog maar “alleen lezen” rechten voor mijn Lacie HD. Heeft iemand misschien een oplossing hiervoor. Want nu kan ik geen backup’s meer maken. De HD is NTFS geformateerd, omdat ik bestande groter dan 2gb moet kunnen kopieren en, omdat de HD weleens aan een WIndows pc hangt.

Ik heb verder niets met de harde schijf gedaan.. Iemand die iets weet.

Nielso.

iemand iets?

Bijdrager
    bassmac

Het lijkt me niet een probleem van de harddisk, maar meer iets van je OS. Een update gedaan die zo’n bij-effect had misschien? Helaas ben ik niet zo technisch met die zaken…
    iemand anders nog?

start eens op met een gast account op je mac, die mag misschien wel wat bekijken. Dan ligt het aan je normale gebruikersaccount

Bijdrager
    Nielso
    ”bassmac”

Het lijkt me niet een probleem van de harddisk, maar meer iets van je OS. Een update gedaan die zo’n bij-effect had misschien? Helaas ben ik niet zo technisch met die zaken…
    iemand anders nog?

start eens op met een gast account op je mac, die mag misschien wel wat bekijken. Dan ligt het aan je normale gebruikersaccount

Bij de gastaccount is de Lacie ook alleen lezen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.