17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Mie

Beveiliging van Mac

Dag allen,

kan er mij iemand vertellen of het nu wel of niet nodig is om je iMac te beveiligen. Ik kwam toevallig terecht op MacKeeper die gratis te downloaden is maar vroeg me af, is dit goed en te vertrouwen, of is dit te weinig en zijn er betere systemen. Ik heb wel de gratis Avast versie maar volgens deze kan iedereen gemakkelijk mijn plaats bepalen van waaruit ik werk en is mijn internet bezoek online niet beveiligd.

Ik krijg dus steeds de vraag of ik deze beveiliging wil aankopen maar als Mackeeper goed is en gratis zie ik niet in waarom ik dit dan nog zou doen.

Daarbij zeggen velen dat Mac genoeg beveiligd is maar dat betwijfel ik toch.

Iemand die uitsluitsel kan geven?

bedankt,

Mie

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Bijdrager
    Shmoo

Niets van dat alles. Gewoon je Mac aanzetten en er mee werken.

Niet over nadenken, dat soort onzin. Als je extra beveiliging nodig hebt dan krijg je dat wel van het bedrijf met meer dan 300 miljard op de bank. Gewoon gratis bij het besturingssysteem meegeleverd.

Bijdrager
    KarelWillem

Firewall aan, beveiliging op je router voor elkaar. En that’s it.

Meer heb je niet nodig.

Bijdrager
    penseel

Je iMac beveiligen met je wachtwoord.

Bijdrager
    Mie

Bedankt voor jullie reacties. Ben blij dat ik die Mackeeper nog niet gedownload heb oef…Mie

Bijdrager
    Brombeer

D’r zijn wel meer van die managers en schoonmakers, waar je uiteindelijk meer last dan plezier van hebt.

De enige uitzonderingen zijn Etrecheck, dat niets doen behalve rondkijken en een rapport opmaken en adwaremedic, dat tegenwoordig Malwarebytes heet.

Bijdrager
    BigDog

wat ik doe op m’n mac:

• bios-wachtwoord, daarmee is admin account niet te resetten (diefstal)
    • werken onder een user met gebruikers rechten
    • gebruiker heeft wachtwoord
    • filevault aan
    • firewall aan
    • beschikbare patches zsm installeren

Bijdrager
    GoeieDag

Toch wel bizar dat mensen een dure Mac kopen, waar je dus ook betaalt voor een goed en veilig OS, en dan die veiligheid in handen willen leggen van een onbekend ander bedrijf, alleen maar omdat het gratis is. En in het geval van MacKeeper ook nog eens malafide is.

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>BigDog op 12 september 2018 om 18:03</p>
    wat ik doe op m’n mac:

• bios-wachtwoord, daarmee is admin account niet te resetten (diefstal)
    • werken onder een user met gebruikers rechten
    • gebruiker heeft wachtwoord
    • filevault aan
    • firewall aan
    • beschikbare patches zsm installeren

Showpikkie dat je bent.

**Shmoo steigert op zijn crossfiets voor de meisjes om ook een beetje indruk te maken.

Bijdrager
    Mie

Mijn Mac is beveiligd met een wachtwoord die alleen ik ken (een paar intimi niet te na gesproken maar die zijn het allang weer vergeten wat me soms wel bang maakt als mij ooit iets overkomt zij zelfs niet meer aan/op mijn computer, mails etc. kunnen), ook mijn Time Machine externe schijf is nog eens versleuteld met een ander wachtwoord.
    Mijn wifi is ook goed versleuteld dus dan zal het wel ok zijn zeker volgens de kenners onder jullie?

Bijdrager
    spelbook

<p class=”cite”>Mie op 12 september 2018 om 22:36</p>
    Mijn Mac is beveiligd met een wachtwoord die alleen ik ken (een paar intimi niet te na gesproken maar die zijn het allang weer vergeten wat me soms wel bang maakt als mij ooit iets overkomt zij zelfs niet meer aan/op mijn computer, mails etc. kunnen), ook mijn Time Machine externe schijf is nog eens versleuteld met een ander wachtwoord.
    Mijn wifi is ook goed versleuteld dus dan zal het wel ok zijn zeker volgens de kenners onder jullie?

Ik heb een envelop ergens achterin een laatje verstopt met daarin een paar belangrijke wachtwoorden, inclusief een verwijzing naar de Keepass file in mijn dropbox.

Als je encrypted backups gebruikt en FileVault dan kan niemand bij je gegevens zonder je wachtwoord, dus een offline password opslag is dan wel nodig.

Bijdrager
    BigDog

<p class=”cite”>Mie op 12 september 2018 om 22:36</p>

Wil niet impliceren ‘kenner’ te zijn, maar je vraag is moeilijk te beantwoorden, zonder zelf na te gaan: waartegen wil ik me beschermen?

• een geheime dienst => absoluut onvoldoende
    • om t interweb op te gaan => niet te zeggen met deze informatie
    • voorkomen van fysieke toegang => biedt beschreven oplossing matige bescherming. het WW is gewoon te resetten vanuit het EFI kost 5 minuten
    • voorkomen dat huisgenoten snel grapjes met je laptop uithalen => lijkt prima op orde

Bijdrager
    fixar

<p class=”cite”>BigDog op 13 september 2018 om 09:59</p>

• voorkomen van fysieke toegang => biedt beschreven oplossing matige bescherming. het WW is gewoon te resetten vanuit het EFI kost 5 minuten

Als Mie ervoor heeft gekozen om Filevault aan te zetten wordt het toch wel erg lastig om bij de gebruikersdata te komen hoor…. je zult dan met de lange recovery-key op de proppen moeten komen of over de Apple-ID gegevens van een eigenaar moeten beschikken (en die laatste mogelijkheid is ook nog eens uit te zetten)

Tuurlijk, je kan de schijf wissen en er een fris OS opzetten, maar daarmee wordt er geen informatie van de eigenaar prijsgegeven. En het onbevoegd gebruiken van de iMac wordt ook alweer een heel stuk lastiger als de eigenaar er ook nog een Firmware-password heeft opgezet.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd en dan hoor ik dat graag.;-)

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>KarelWillem op 12 september 2018 om 13:21</p>
    Firewall aan, beveiliging op je router voor elkaar. En that’s it.

Meer heb je niet nodig.

Hoe doe je de router beveiliging?

Bijdrager
    BigDog

Als Mie ervoor heeft gekozen om Filevault aan te zetten wordt het toch wel erg lastig om bij de gebruikersdata te komen hoor….

Eens, als Filevault aan staat kan je met de EFI geen toegang tot de data krijgen, wel tot het systeem en dus her-installeren

Mijn advies is, vraag je af waar je maatregelen tegen wilt nemen:

• diefstal
    • data in verkeerde handen
    • flauwe huisgenoten
    • geheime diensten <knipoog>
    • ….

Afhankelijk van wat je wilt voorkomen moet je je maatregelen op nemen

Bijdrager
    GoeieDag

Mijn advies is, vraag je af waar je maatregelen tegen wilt nemen:

• diefstal
    • data in verkeerde handen

Wie wil zich daar nou niet tegen beschermen?!

Dus gebruikerswachtwoord op account welke je meteen na sluimer/schermbeveiliging moet invullen. Plus FileVault aan, en een firmware password instellen. Zeker op een moblie device als een MacBook. Zou elke gebruiker moeten doen.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.