23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Kareld

Beveiliging mac

Staat er een beveiliging op de mac of is het de bedoeling dat je dat koopt bv. Norton?

Bijdrager
    pruus

Ik zou er niets op zetten. Koop een pet en zet daarop Hoofd Beveiliging en draag hem. Want jij bepaalt wat je doet. Standaard heeft de Mac een aantal systemen ingebouwd. Kijk naar de bronnen van installatie, AppStore=veilig. Veel plezier van de Mac zou ik zeggen.

Bijdrager
    Maurits

+1 voor pruus

Een uitgebreide uitleg van mac security staat hier:Mac Security Guide
    met name deze pagina How do I protect myself?
    Deze guide is geschreven door een techie, die niet probeert dingen te verkopen (veel google searches naar security komen uit bij verkopers van security software …) en hij heeft een goed doortimmerd betoog:
    -OS X is uit zichzelf erg veilig.
    -installeer alle updates die er zijn (OS X, office, firefox etc)
    -wees argwanend voor alles, emails, website, installers dus:
    -wees voorzichting met plugins, en software vooral van dubieuse websites. (softonic.com enzo)
    -als je jezelf heel onveilig voelt kan je anti virus software gebruiken, maar als je bovenstaande doet is het niet nodig volgens hem.

Bijdrager
    Domtoren

Als je die niet per se nodig hebt verwijder dan de Java Internet Plugin uit Macintosh HD/Bibliotheek/Internet Plug-Ins/ (en let op, bij elke Java update wordt die weer teruggezet, blijven verwijderen). Of installeer gewoon helemaal geen Java als je niet nodig hebt.

Hou je Flash up-to-date. Het is nog lastig om helemaal zonder Flash te werken, veel sites zijn er van afhankelijk.

En inderdaad, een gezond wantrouwen voor dubieuze mailtjes, sites en downloads.

Inactief
    Anoniem
    pruus op 30 april 2014

Ik zou er niets op zetten. Koop een pet en zet daarop Hoofd Beveiliging en draag hem.

Dat is wel erg kort door de bocht.

Als je Mac voor privégebruik is zou ik niks gebruiken, de kans is niet groot dat je iets oploopt. Zakelijk gebruik is een ander verhaal. Alle laptops die Apple aan haar personeelsleden verstrekt draaien verplicht een virusscanner, onder het mom van “better safe than sorry”. De kans is klein, maar als je toegang hebt tot belangrijke data is het wellicht verstandiger om toch maar een virusscanner aan te schaffen.

Bijdrager
    Robbie122

Maak mijn opa maar eens wijs dat er geen virusscanner op de iMac hoeft, elk gesprek maar weer…

Bijdrager
    Ravenshield

Het is een kleine moeite om avast! te installeren. Dit is zeer goede anti-virus Software(zie o.a. http://www.thesafemac.com/mac-anti-virus-testing-2014/ voor testresultaten)
    Bovendien is het gratis voor een jaar (na dat jaar installeer je het gewoon opnieuw en kan je weer een jaar zonder zorgen verder).
    Als je echt op safe wil spelen, of gewoon houdt van overkill, kan je naast avast! ook BitDefender for Mac draaien. Een licentie kost 30 euro voor 1 jaar per mac en draait perfect naast avast!. Het heeft ook een extensie voor al je geïnstalleerde browsers, waarmee het je waarschuwt of een site -voor je deze opent- betrouwbaar is of niet. Het toont je ook welke software ondertussen je handelingen tracked (Google Analytics zit er altijd wel tussen…toevallig…)

Zo is het hoe ik het doe en ik ben er zeer tevreden van.

Bijdrager
    Domtoren
    Robbie122 op 30 april 2014

Maak mijn opa maar eens wijs dat er geen virusscanner op de iMac hoeft, elk gesprek maar weer…

Als je opa graag zijn geld uitgeeft aan een virusscanner moet hij dat vooral doen. Het kan waarschijnlijk geen kwaad maar het heeft weinig aantoonbaar nut.

Bijdrager
    Ir.Bob
    Robbie122 op 30 april 2014

Is goed, laat hem maar komen;-)

Er zijn voor de Mac wel wat virussen in omloop. Het aantal daarvan wat op dit moment zichzelf actief verspreid is op een hand te tellen. Het is wel belangrijk om te weten dat er voor zover ik weet geen virussen zijn die zichzelf installeren op de Mac. Met andere woorden er zal altijd een vorm van een installatie-venster getoond worden die je probeert te verleiden op ‘OK’ te drukken en je wachtwoord in te vullen. De beste beveiliging ben je dus zelf. Als er een website vraagt om iets te installeren, ga dan altijd naar de fabrikant van het geen zogenaamd geïnstalleerd moet worden. Dus zegt en website c.q. programma dat je Java nodig hebt, dan ga je naar Oracle; heeft een website Flash nodig, ga je naar Adobe etc. Google is je vriend hier.

Uiteraard kan je bovenstaande ook voorkomen door een virusscanner te draaien, maar de vraag is of je wilt dat je systeem voor een deel in beslag genomen wordt daardoor. En of je bereid bent daarvoor in de meeste gevallen jaarlijks te betalen. Het antwoord van die vraag hangt af van het risico dat je besmet wordt, maar ook van de gevolgschade bij een besmetting. Dat eerste risico is vrijwel nihil*, dat tweede kan (zeker bij bedrijven) heel groot zijn. Vandaar dus dat veel bedrijven ook op de Mac een virusscanner verplichten. (Ook omdat Macs niet besmet raken door Windows virussen, maar deze wel kunnen doorgeven)

Als laatste zijn er nog een tweetal risico’s waartegen geen enkele scanner beveiligd: Fysieke toegang tot het systeem en lekken in OS X of de componenten daarvan. Een virusscanner geeft dus ook geen 100% garantie.

Als je al het bovenstaande gelezen hebt snap je misschien dat de meeste Mac gebruikers geen virusscanner gebruiken; de lasten overstijgen de baten.

Disclaimer: Ik heb hier de term virus gebruikt, er zullen daar zometeen een hoop forum-leden over struikelen omdat er volgens de strikte definitie van virus er geen virussen in omloop zijn voor de Mac. Voor hen die daarover struikelen, lees voor het woord virus ‘ongewenste software’.

*Terzijde: als ik een grove schatting moet maken is dit risico ongeveer net zo groot om te overlijden in het verkeer. Niet echt nihil dus, maar voor de meeste mensen ook niet reëel. Een kans die vele male groter is dan het winnen van de hoofdprijs in de loterij, dat dan weer wel.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

lees voor het woord virus ‘ongewenste software’.

Dat heet met een keurig net woord ‘malware’.8-)

————————————–
    Dat is de verzamelnaam voor virussen, adware, wormen, trojans etc. (Daar hoort dus niet bij de z.g.n. ‘exploit’ want dat is het misbruiken van de zwakheid van een systeem of applicatie d.m.v. die malware.)

De reden dat we gemakshalve over virussen spreken komt uit de Windows wereld waar die dingen niet uit te roeien zijn en als gevolg daarvan spreekt men over virusscanners en niet over malwarescanners.

Tijdens het pre-OS-X tijdperk waren er virussen (80-100), maar ook toen zaten daar vrij weinig gevaarlijke bij. Sinds OS-X zijn er een stuk of 3,4 geweest die de media haalden, maar later werden het vanwege de moeite die het kost om een ‘goed’ virus te maken voornamelijk Trojans die opdoken.
    Ook die kun je nog wel op de vingers van één hand tellen, maar omdat elke malware dat specifiek voor de Mac werd gemaakt een opzienbarende verschijning op zich is lijkt het net alsof we plotseling net zoveel gevaar lopen als bij Windows. Dit is dus niet waar. In de praktijk gebeurd er zeer weinig en zelfs zakelijke Macs zijn net zo veilig. Dat men dan toch een virusscanner draait is eerder bedrijfspolicy dan dat er een concrete reden voor is.
    Je hebt b.v. een veel grotere kans geplunderd te worden doordat je in een telefonische babbeltruc of een phishing mail bent getrapt.

Sleutelbeheerder
    Night

Toch zijn die virusscanners opd e Mac vooral in een gemixte bedrijfsomgeving niet geheel overbodig: een virus dat op een Mac wordt binnengehaald zal hoogstwaarschijnlijk niet schadelijk zijn voor de Mac, maar wel voor de PC’s binnen het netwerk. Op het moment dat het virus binnen het bedrijfsnetwerk is opgedoken, kan het al te laat zijn. Vandaar dat ook Macs met antivirussoftware uitgerust worden, zodat deze bv mails of USB sticks etc. “onderscheppen” en het virus kunnen intomen voordat het probleem een probleem kan worden.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Er zullen best wel mensen zijn (dus niet alleen binnen een bedrijf) die op hun Mac AV software hebben draaien om maar geen PC’s te besmetten. Maar hoeveel zoden zet dit aan de dijk? Wereldwijd wordt de Mac voor nog geen 10% gebruikt t.o.v. Windows en is er voor elke 20 pc’s 1 Mac. Zodra deze Mac AV gaat draaien is dat een positieve invloed van 1/20 of te wel 5%.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    hendrik op 01 mei 2014

Wereldwijd wordt de Mac voor nog geen 10% gebruikt t.o.v. Windows en is er voor elke 20 pc’s 1 Mac.

Volgens mij klopt er daar iets niet aan je berekening — of probeer je te zeggen dat de gemiddelde Mac twee keer zo intensief gebruikt wordt als de gemiddelde Windows-PC?:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb het over het aantal verkochte Mac’s en PC’s. Dat schommelt natuurlijk dus die verhouding is ook maar een gemiddelde, maar voor elke verkochte Mac worden er al gauw enkele tientallen PC’s verkocht. Het jaar 2004 spant met een verhouding van 1:60 de kroon. Hoe het nu ligt weet ik niet, maar het was enkele jaren geleden gedaald naar een verhouding van 1:17. Het percentage van ±10% lijkt verkeerd i.c.m. met die ’20’ die ik noem, maar dat komt omdat het twee bronnen zijn.
    Enerzijds de gepubliceerde verkoopcijfers en anderzijds de metingen via internet. (Daarin zijn dus niet de Mac’s verwerkt die toevallig uit staan of die om wat voor reden dan ook niet op internet zijn aangesloten.)

Bijdrager
    12345dan

Helaas staan er steeds meer virussen op een (i)Mac. Echter zijn dit vaak onuitvoerbare Windows-virussen, ook zijn de Mac-gebruikers vaak en dan vooral de iMac gebruikers veel te laxoniek met de beveiliging. Ze denken dat ze het veiligste besturingssysteem van de wereld hebben, of weten geen eens de gevaren van het internet:( .

Ik ben het eens met de meeste zaken die hoger staan. Daarop wil ik nog het volgende toevoegen:
    Doe dit nooit

1. Klik nooit op scareware, advertenties die dingen zeggen als ´Je versie is verouderd!´, ´Je PC werkt niet goed!´ of ´Je hebt virussen!´. Klik nooit op dat soort advertenties, meldingen komen nooit zo op een website voor. Dit geldt uiteraard eveneens voor ´Je hebt geld gewonnen!´ of iets in die richting.
    2. Installeer nooit add-ons (programmaatjes in de browser) die beweren jouw systeem sneller te maken, dit geldt eveneens voor normale programma´s. Wees sowieso voorzichtig met add-ons, en insalleer alleen betrouwbare en niet teveel.
    3. Download nooit via een onofficiële pagina, of een downloadwebsite zoals Softonic. Weet je niet hoe je de officiële webpagina vindt? Meestal staat op Wikipedia mits het bekend is een link.

Doe dit graag

1. Installeer de add-ons MyWOT, AdBlock Plus en Ghostery. Zij zullen het web wat veiliger maken.
    2. Bezoek mijn webpagina erover (met externe links en andere tips)
    Inactief
    Anoniem
    12345dan op 04 mei 2014

laxoniek

Mooi nieuw woord, ik ga het zo vaak mogelijk gebruiken.8-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Helaas staan er steeds meer virussen op een (i)Mac. Echter zijn dit vaak onuitvoerbare Windows-virussen, ook zijn de Mac-gebruikers vaak en dan vooral de iMac gebruikers veel te laxoniek met de beveiliging

Hoezo voornamelijk de iMac gebruikers? Het maakt namelijk helemaal niet uit met welk model Mac je werkt. De potentiële gevaren zijn even groot. Ik denk dat juist veel Macbooks die vaak gebruikt worden door schoolgaande (dus vaak onervaren) jongeren over het algemeen juist slecht of minimaal beveiligd zijn. Dat vindt je terug in topics over dit onderwerp.

Download nooit via een onofficiële pagina, of een downloadwebsite zoals Softonic

De site softonic kom ik nooit, maar volgens myWOT is deze site ‘groen’ en dus per definitie veilig.

Ter aanvulling:
    De meest Windows virussen die op een Mac terecht kunnen komen doen dit vooral via torrents. Sites zoals Softpedia is overigens erg betrouwbaar. En ook moeten we niet vergeten dat zodra je via Bootcamp of een via een virtuele Windows emulatie Windows gaat gebruiken de Mac net zo gevoelig wordt voor Windows malware als een ‘echte’ PC.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Zakske op 04 mei 2014
    12345dan op 04 mei 2014

laxoniek

Mooi nieuw woord, ik ga het zo vaak mogelijk gebruiken.8-)

Was er niet een laxeermiddel dat zo heette?8-)

Bijdrager
    12345dan
    hendrik op 04 mei 2014

Helaas staan er steeds meer virussen op een (i)Mac. Echter zijn dit vaak onuitvoerbare Windows-virussen, ook zijn de Mac-gebruikers vaak en dan vooral de iMac gebruikers veel te laxoniek met de beveiliging

Hoezo voornamelijk de iMac gebruikers? Het maakt namelijk helemaal niet uit met welk model Mac je werkt. De potentiële gevaren zijn even groot. Ik denk dat juist veel Macbooks die vaak gebruikt worden door schoolgaande (dus vaak onervaren) jongeren over het algemeen juist slecht of minimaal beveiligd zijn. Dat vindt je terug in topics over dit onderwerp.

Download nooit via een onofficiële pagina, of een downloadwebsite zoals Softonic

De site softonic kom ik nooit, maar volgens myWOT is deze site ‘groen’ en dus per definitie veilig.

Ter aanvulling:
    De meest Windows virussen die op een Mac terecht kunnen komen doen dit vooral via torrents. Sites zoals Softpedia is overigens erg betrouwbaar. En ook moeten we niet vergeten dat zodra je via Bootcamp of een via een virtuele Windows emulatie Windows gaat gebruiken de Mac net zo gevoelig wordt voor Windows malware als een ‘echte’ PC.

De iMac-gebruikers (meestal families of mensen die zeggen ‘Ik doe al genoeg hoor!’) zijn uit mijn ervaring veel minder op veiligheid gericht. Softonic zelf (de website) is veilig, maar de downloads niet. En vertrouw natuurlijk ook niet blindelings op MyWOT.

P.S. Ik bedoelde laconiek:P .

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

MyWOT is ook maar een soort van ‘richtlijn’, maar kom ik op een site die volgens WOT gevaarlijk is (al zal dat dan voornamelijk op Windows malware slaan) ga ik er toch niet naar toe. Doe je dat wel, dan kun je net zo goed de WOT add-on verwijderen.

Verder is het volkomen ongefundeerd om te stellen dat iMac gebruikers minder aan veiligheid doen dan b.v. MacBook of Mac Pro gebruikers. Want jou ervaring op dit punt is niet het grotere plaatje. Immers: er zijn genoeg iMac eigenaren die professioneel bezig zijn waaronder ik. In ieder geval is hier nog nooit onderzoek naar gedaan. Als er plotseling vrij veel Macs besmet zijn en b.v. in een botnet zitten gooit men logischerwijs alle Macs op één hoop.

Bijdrager
    Obi

‘Virussen’ in de klassieke zin zoals die voor een PC vaak voorkomen
    kunnen niet op een mac systeem werken. Dat heeft grotendeels te maken met de
    ‘architectuur’ van het onderliggende besturingssysteem en de manier waarop Apple
    OS X heeft gemaakt.

Dat neemt niet weg dat er af en toe mac specifieke malware opduikt, en de
    laatste jaren is er ook een opkomst van zgn ‘cross-platform’ aanvallen/malware
    (die erg geavanceerd zijn) waarbij het niet uitmaakt of het een PC, Mac of Linux
    machine is. bv Java is een bekende ‘vector’ maar er zijn ook andere diensten /software
    die mogelijk kunnen dienen als ‘vector’ voor software die je niet wilt.

Daarnaast, wat al eerder is aangegeven, alhoewel een Mac geen last heeft van
    PC virussen kan het in theorie goed mogelijk zijn dat een Mac als vergaarbak
    kan gaan dienen voor ‘PC virussen en malware’ die mogelijk in sommige bestanden
    kunnen zijn verstopt die zijn gedownload. Als die bestanden worden uitgewisseld met
    bv een vriend met een PC kan dat mogelijk problemen geven op zijn PC.

Voor de mac zijn er een aantal gratis Malware/virus scanners beschikbaar
    die goed werken ondanks dat het ‘light’ versies zijn, zoals: Avast, iAntivirus,
    Bitdefender, ClamXav, Sophos, Avira, Comodo,

Met de standaard firewall aangezet, een gratis virus scanner en eventueel
    Little Snitch of Handsof, en met FileVault aangezet dan is de mac zeer goed
    beveiligd.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Even een opmerking over filevault:
    Dat doe je eigenlijk alleen als je niet wilt dat anderen je bibliotheekinhoud kunnen zien.
    Het draagt verder niets bij tot de algehele beveiliging inzake malware.
    Dus bevat je HD geen ‘gevoelige’ informatie en mag iedereen in je bibliotheek kijken dan is het aanzetten van filevault niet nodig.

Bijdrager
    Kareld

Ok, aangezien ik het gebruik in de privé zal cat. niet nodig zijn.
    Bedankt om me te helpen!

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.