12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Alfalover

Beveiliging?

Hoi beste mede ‘”Mac-kers”

Ik heb even een vraag over de beveiliging van een Mac.
    Ik ben een tijdje een Mac aan het uitproberen.
    Het bevalt me prima, maar ik durf het nog niet echt aan om ook mijn bankzaken ermee te doen.
    Ik bedoel: met een Windows machine heb je tenslotte ook een firewall en een antivirus nodig
    om niet de dupe te worden van fishing sites e.d.

Kan iemand me hier een zinnig antwoord op geven.
    Bij voorbaat bedankt.

Bijdrager
    inawt

Het is best veilig.

Bijdrager
    sypie

Een FireWall heeft zeker niets uit te staan met phising sites. Een virus zou eventueel nog hosts bestand kunnen overschrijven. Daarvoor moet je echter wel een paswoord ingeven in je OS X. Als jij een paswoord geeft voor een applicatie dan moet je altijd goed kijken waarvoor je dat doet, en wat die applicatie doet natuurlijk.

Ik heb in mijn 3 jaar Mac nog geen enkele keer iets vreemds gezien op het gebied van bankzaken. Ik hou ook altijd een oogje op de URL die in de adresbalk staat. BIj de rabobank bijvoorbeeld is dat heel makkelijk te controleren. En vertrouw je het niet, dan bel je met de helpdesk van de betreffende bank.

Bijdrager
    Yannes
    ”inawt”

Het is best veilig.

Best veilig? Ik heb nog nooit een virus op mijn/een mac gezien. Gewoon bankzaken doen. Ik heb ook 2 dingen online gekocht met iDeal. Ik heb er geen problemen mee gehad.

Bijdrager
    JeePee

Het is heel veilig, maar ik zou een firewall altijd aanraden. Een antivirus is in principe (nog) niet noodzakelijk. Ik zou me veiliger voelen op mijn Mac, dan op mijn Windows-PC, ook al draait daar een firewall en antivirus op. Bij Windows zie je toch vaak dat je meer dan 1 antivirus moet draaien om alle virussen buiten de deur te houden (als dat al kan), want ze vinden niet alles, helaas.

In Mac OS X zit standaard een firewall. Ik persoonlijk gebruik NetBarrier X4, prima uitgebreide firewall, alleen wel betaald.

Ik doe al mijn financiële zaken op mijn Mac en inderdaad Phishing heeft niets met antivirus of firewall te maken.

Bijdrager
    basiel

ik wil toch even kwijt dat de paranoia van sommige mensen wel heel ver gaat hoor. Meer dan 1 firewall heb je toch nooit nodig tevens ben je al perfect beschermd door je router doordat die aan NAT doet. Dus als je in je router geen port forwarding doet is de kans dat een hacker binnen geraakt al vrij klein. Tevens is het helemaal absurd dat je denkt dat een professionele hacker hem gaat bezig houden om een thuis PC van iemand te hacken.

Het grootste veiligheids probleem zit tussen het toetsenbord en de stoel. Ja de mens achter de computer die is voor 99% van alle malware + phlishing + virus (trojan) schade verantwoordelijk.

Verder on topic: Netbanking is op een mac 100% veilig. Tevens als je een deftige netbanking site hebt dan kunnen ze niet aan phlishing doen want dat gaat die site over een SSL verbinding met certificaten en dan zal je browser je wel verwittigen dat het certificaat van de host niet in orde is.

Tot zo ver mijn mening
    Basiel

Bijdrager
    inawt

Je kan wel per ongeluk op een valse site komen. Ook ondanks certificaten enzo.

Bijdrager
    Gastonw

Zoals hierboven al werd gezegd: Een oog op de adresbalk zetten.

Bijdrager
    Regex
    ”basiel”

Tevens is het helemaal absurd dat je denkt dat een professionele hacker hem gaat bezig houden om een thuis PC van iemand te hacken.

Daar denken de verspreiders van de diverse botnets toch heel anders over.

Bijdrager
    Sama

Ik heb mijn firewall in de “Stealth” modus staan, maar ik heb eigenlijk geen idee wat die doet. Behalve dat je Mac voor de buitenwereld niet zou bestaan……. Kun je in die modus internet bankieren?

Bijdrager
    JeePee

Dit zou geen problemen moeten geven. Via MacMiep kun je meer lezen over beveiliging en o.a. Stealth modus, ook kun je zien hoe je dit test. Zie hier: http://macmiep.nl/10xveiligheid.html :D

Bijdrager
    Sama

Bedankt voor de informatie.
    Ik heb wat testen gedaan via “Shields UP” en daaruit blijkt dat mijn computer in de Stealth modus inderdaad onzichtbaar is.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.