5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Damio

Beveiligde verbinding

Hoi,

Ik zat eens op de website van Bol.com en op die van iPayLater (Zie hierboven ^) en bij Bol zie ik in Firefox een groen balkje met dat ik een beveiligde verbinding heb, en bij iPayLater zie ik een blauw balkje. Wat is nu het verschil?
    Bol.comiPayLater
    Groetjes Max

Moderator
    Strifer

Dat heeft met het certificaat te maken en hoeveel ervan bekend is. Basically is groen diegene waarvan ze het meeste weten, van blauw hebben ze alleen basis informatie en van grijs (die is er ook) weten ze niets.

http://support.mozilla.com/en-US/kb/Site%20Identity%20Button

Bijdrager
    Damio

Ah, zo. Dus dan weten ze bepaalde informatie niet van iPayLater. Dankjewel;-)

Bijdrager
    borisboef

Nouja, niet alleen ‘ze’, ook vooral hoeveel jij ‘zekerheid’ hebt dat je met de juiste eigenaar van die site te maken hebt.

Bij groen (banken, grotere webwinkels, etc.) + controle op de juiste gegevens in het certificaat (klik er maar eens op) dan weet je dus (bijna) zeker dat je op dat moment je wachtwoord, credit card, etc. etc. aan de juiste partij verstrekt.

‘Groene’ certificaten zijn overigens ook het duurste van alle.

Bijdrager
    iep

En ook de meest nutteloze omdat het exact dezelfde informatie bevat als de gewone certificaten die een blauwe knop opleveren. Er zit daarin qua informatie dus absoluut geen verschil in. Het verschil zit ‘m in de mate waarin de identiteit van de houder van het certificaat is gecontroleerd. Die certificaten die een groene knop opleveren (de zogenaamde EV certificaten) zijn een slim marketing bedenksel van o.a. Thawte om gewoon meer geld in het laatje te brengen. Ze zeggen dat ze nog meer controles uitvoeren terwijl dit eigenlijk al de standaard procedure is bij de gewone certificaten. Overigens kan iedereen die maar wil een certificaat aanvragen, ook zo’n dure EV versie die in Firefox een mooi groen knopje opleveren.

Als je online banking doet of je wil iets in een webshop bestellen dan is het hebben van een groene of blauwe knop wel van belang omdat het aangeeft dat de verbinding beveiligd is en je niet zomaar afgeluisterd kunt worden. Groen heeft echter geen meerwaarde boven blauw qua veiligheid. Dus mocht je ooit een certificaat willen aanschaffen…

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.