11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Yost

Beveiligde PDF's uit TeleTop niet te lezen op Mac

Mijn dochter gebruikt via haar middelbare school een leeromgeving van TeleTop ( http://www.teletop.nl ). Dit is een online applictie (website) waarop ingelogd moet worden. Op deze site staan dan ondersteunende leermiddelen, waaronder PDF-bestanden. Als zij deze PDF-bestanden op haar MacBook opent, zijn ze leeg (blanco pagina’s). Safari geeft standaard geen melding wat er aan de hand is, maar na installatie van de Adobe Reader plug-in krijgt ze de volgende foutmelding bij het openen van een PDF: “U kunt dit document alleen openen als deze computer is verbonden met het netwerk”. Openen in FireFox geeft dezelfde foutmelding.

Het lijkt er op dat de PDF’s beveiligd zijn, en dat de server wil verifiëren dat de client de bestanden mag inzien. Deze check kan de server niet succesvol afronden. Heeft iemand een idee of dit op te lossen is? De school weet het niet.

PS. Op een Windows XP machine met IE 8 werkt het gewoon. Maar ik was net bezig met die PC weggooien, aangezien ik ook een Mac voor mijn vrouw heb gekocht…

Bijdrager
    Pieterr

EDIT: foutje.

Bijdrager
    Pieterr

Werkt het ook op een Windows XP machine in Firefox?

Als het echt alleen in IE werkt, ben je nat (dwz op Windows aangewezen).

Bijdrager
    computer space

Als het alleen op school werkt is het blijkbaar niet nodig de bestanden ook buiten school te bekijken. Toch jammer die nieuwe PDF DRM’s. Oude beveiligde PDF’s waren met OSX altijd makkelijk te kraken, maar nu zie je blijkbaar niks meer.
    Moet de mac mee naar school, dan wordt het virtual-boxen denk ik.

Bijdrager
    Yost

@ computer space: het werkt wel gewoon thuis, maar alleen op met Windows XP / IE8.
    @ Pieterr: ik moet even testen of op Windows onder Firefox werkt. Update volgt.

Bijdrager
    sedikit

Misschien dat er een demo bestaat van PDFKey Pro. Dat kan elke PDF “unlocken”:
    http://www.macupdate.com/info.php/id/17114/pdfkey-pro

Bijdrager
    Yost
    Pieterr op 19 september 2010

Werkt het ook op een Windows XP machine in Firefox?
    Als het echt alleen in IE werkt, ben je nat (dwz op Windows aangewezen).

Ondertussen kunnen testen dat het met Firefox onder Windows XP gewoon werkt zoals bedoeld. Als er op de PDF-bestand geklikt wordt, opent het bestand in een nieuwe tab en wordt de inhoud gewoon getoond.

PS. PDFKey Pro kan de betreffende PDF’s niet unlocken.

Bijdrager
    joostovermars

Hoi

Ik ben leraar en bij ons op school werken we ook met teletop. Teletop is 1 van die websites die niet 100% netjes geprogrammeerd is en dus niet helemaal goed werken met Safari. Vaak zit hem dat in de manier waarop Java gebruikt is. Zo heb ik heel lang niet kunnen uploaden in Safari. Teksteditors verschijnen niet enzovoort. Systeem beheerders op scholen zijn bijna altijd helemaal op Windows georiënteerd en kunnen je dus niet helpen.

Inderdaad, Firefox gebruiken is de enige oplossing. Zucht……..

Ik moet wel zeggen, het helpt om je Mac software goed up to date te houden. Soms werken daardoor dingen plotseling weer wel in Safari.

Bijdrager
    computer space

Blijkbaar zijn er onder Windows DRM-modules voor PDF’s. Aangezien de PDF weergave in Firefox ook gewoon door AdobeReader wordt afgehandeld is het daar wel te zien. Heeft te maken dat Windows goede DRM opties in het OS aanbiedt, en die zijn Windows only. Apple ondersteunt enkel wat iTunes DRM opties, meer niet. Je hebt zelfs kans dat het onder een virtuele machine ook niet werkt. Het heeft niks met het PDF formaat zelf te maken. Open een gedrm-de PDF eens in texteditor. Wat zie je dan? “%PDF-1.6” of iets dergelijks hoort op de eerste regel te staan.

Je school heeft gewoon de verkeerde inkoop van lesmateriaal gedaan en niet goed op de toegankelijkheid gelet! Dikke pech met je mac.

Bijdrager
    Yost

Hierbij een update met hoe ver ik zelf nog ben gekomen.

1. Op de Windows XP (service pack 3) machine bij ons thuis werkt het, zowel met IE als met Firefox (beide de laatste versies). Het ligt dus niet aan mijn thuisnetwerk.
    2. Op de MacBook van mijn dochter werkt het niet (10.5 Leopard): niet onder Safari en niet onder Firefox (beide versies), en niet met Voorvertoning (Preview) en niet met Adobe Reader.
    3. Omdat het met Firefox onder Windows wel werkt, dacht ik zelf dat het misschien aan de netwerkinstellingen van de MacBook lag. Dus heb ik de firewall en “stealth mode” uitgezet. Maar dit heeft geen effect.

De TeleTop helpdesk meldt ondertussen terug dat het op hun test-Mac wel werkt in Adobe Reader en Preview. Maar zij kunnen, terecht, geen support leveren op mijn persoonlijke computers. Dus het lijkt er nu op dat het een cookie-, certificaat-, protocol- of poort-probleem is: de server denkt dat de client niet binnen een vertrouwd netwerk zit, of ziet niet (meer) dat de gebruiker is ingelogd op TeleTop.

Heeft iemand nog een suggestie waar ik zou kunnen kijken of welke instelling ik zou kunnen veranderen?

Bijdrager
    Yost
    computer op 21 september 2010

Blijkbaar zijn er onder Windows DRM-modules voor PDF\’s. Aangezien de PDF weergave in Firefox ook gewoon door AdobeReader wordt afgehandeld is het daar wel te zien. Heeft te maken dat Windows goede DRM opties in het OS aanbiedt, en die zijn Windows only. Apple ondersteunt enkel wat iTunes DRM opties, meer niet. Je hebt zelfs kans dat het onder een virtuele machine ook niet werkt. Het heeft niks met het PDF formaat zelf te maken. Open een gedrm-de PDF eens in texteditor. Wat zie je dan? “%PDF-1.6” of iets dergelijks hoort op de eerste regel te staan.
    Je school heeft gewoon de verkeerde inkoop van lesmateriaal gedaan en niet goed op de toegankelijkheid gelet! Dikke pech met je mac.

De PDF begint inderdaad met “%PDF-1.6”. Kan ik daar wat mee? Verder ben ik er ook achtergekomen dat er contact wordt gezocht met een Adobe LiveCycle Rights Management server. Daar komt een foutmelding van terug.

Als ik overigens een op de Mac gedownloade PDF naar een Windows-gebruiker e-mail, kan ie daar gewoon geopend worden. Zonder dat ingelogd wordt op de leeromgeving.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.