10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Fireman

beter/sterker netwerk maken

Momenteel heb ik in huis op de begane grond een airport extreme staan, op zolder (tweede verdieping) heb ik een airport express om boven in mijn huis het signaal te versterken. Toch is het soms niet je van het. Het kan beter, en mogelijk ook sneller (hoop ik)

Mijn extreme is van de een na laatste generatie en de airport express van de twee na laatste.

Kan ik, door bijvoorbeeld een nieuwe router aan te schaffen, mijn wifi netwerk in en om het huis verbeteren? Een collega van mij geeft aan dat hij sinds de aanschaf van de TP-link N900 een beduidend beter netwerk heeft in snelheid en in bereik. Is dit gewoon veel beter geworden allemaal en moet ik ook vernieuwen?

Inmiddels zijn er in huis diverse (zeg maar alle) apparaten die op het wifi werken. iPads (3 x) iPhone 4s + 5s, 2 x mobiel van de kids, mac mini op eerste verdieping, iMac in woonkamer, streaming audio (naim superuniti) met internet radio en muziek vanaf server (synology). Al net al veel mobiele apparaten.

Of wanneer dit niet noodzakelijk is, hoe kan ik mijn extreme en airport express beter/sneller afstellen.

Mijn opstelling is als volgt: Meterkast modem/router van UPC 120Mb internet abonnement => extreme => synoligy server (dit is allemaal bedraad), de airport express is draadloos “gebruld” en de rest van de apparaten uiteraard ook, zoals als eerder vermeld.

Zal bedraad gewoon veel beter kunnen/moeten werken? (Met de iPads en iPhones niet mogelijk)

Bijdrager
    iep

Een goed dekkend wifi netwerk binnenshuis is soms heel makkelijk te realiseren met een goede kwaliteit router of access point. Meestal heb je echter door de grootte en/of constructie van het huis en/of drukte in de ether meer access points nodig. Waar je die plaatst is vaak ook van belang. Controleer ook even op welk kanaal je uitzend, die kon wel eens teveel storing oppikken van naburige wifi netwerken. Zet het dan op een wat rustiger kanaal als dat kan, levert weer wat betere wifi op.

Heb je echter de mogelijkheid om kabels te trekken dan heeft dit sterk de voorkeur wegens snelheid, betrouwbaarheid, stabiliteit en ook capaciteit. Dat laatste is in jouw geval ook belangrijk omdat je inmiddels al 11 devices op wifi hebt zitten waardoor je met consumentenspul al snel tegen de grenzen aan zult lopen. Meer access points helpen hier ook in omdat je de devices dan over de access points verdeeld. Wifi is nogal complex om mee te werken en door allerlei storingsfactoren wordt dat alleen nog maar complexer. Je kunt het beter zo min mogelijk toepassen (bijv. alleen voor tablets en smartphones die alleen op wifi kunnen).

Anoniem

Het verbaast me echt dat de Airport Express nog in staat is om Ć¼berhaupt een werkbaar signaal op te pikken op zolder. Ik zou een kabel naar zolder trekken en die in de Airport Express doen.

Bijdrager
    madcat

het is inderdaad verstandig om de airport express op de 1e verdieping te zetten, of een kabel te trekken van de meterkast naar de zolder en de express daar direct in te priken.
    bij de meeste moderne huizen wordt namelijk gewapend beton gebruikt wat killing is voor wifi

De airport extreme kan volgens mij 50 clients aan en de express 10

Bijdrager
    iep

Op papier kunnen ze dat aan. In werkelijkheid haalt consumentenspul de helft of zelfs maar een derde van dat aantal (afhankelijk van de kwaliteit van het apparaat).

Bijdrager
    SunKeeper

Maximaal aantal clients is standaard 250 in een thuisnetwerk.:) Behalve wanneer je je
    DHCP-server anders instelt.

Enige wat je bij meer gebruikers gaat merken is dat de breedbandverbinding gedeeld moet worden over alle gebruikers, als ze allemaal tegelijk data van internet opvragen. Een snellere breedbandverbinding (glasvezel) lost dit gedeeltelijk op. Op het lokale netwerk hoef je niet zoveel te vrezen met N-Wi-Fi en Cat5E of Cat6-kabels.

Waar het hier om gaat is een slechte draadloze connectie. Op dat moment maakt het weinig uit hoeveel clients je dan daarop hangt, als (net als in dit geval de AirPort Express) het basisstation al weinig of niets te bieden heeft uit zijn bron, (binnenkomend signaal) gaat het altijd langzaam.

Bijdrager
    fred44nl
    madcat op 29 mei 2014

De airport extreme kan volgens mij 50 clients aan en de express 10

beide kunnen 50 clients aan:

http://www.apple.com/nl/compare-wifi-models/

Bijdrager
    iep
    SunKeeper op 30 mei 2014

Maximaal aantal clients is standaard 250 in een thuisnetwerk.:) Behalve wanneer je je DHCP-server anders instelt.

Dat aantal geldt dan ook voor wifi en bedraad; gewoon alles wat je maar op die router aansluit.

Waar het hier om gaat is een slechte draadloze connectie.

Definieer “slechte draadloze connectie”.

Op dat moment maakt het weinig uit hoeveel clients je dan daarop hangt, als (net als in dit geval de AirPort Express) het basisstation al weinig of niets te bieden heeft uit zijn bron, (binnenkomend signaal) gaat het altijd langzaam.

Dat is dus niet waar want dat ligt er maar net aan wat je definieert als slechte draadloze connectie. Jij doelt op ontvangst van het signaal. Bij teveel clients kun je een heel erg goed signaal hebben maar is de verbinding traag of gewoon afwezig. Dat komt omdat ofwel de bandbreedte niet genoeg is (dat is eigenlijk vrijwel nooit het geval, zeker niet met 802.11n en 802.11ac) ofwel de radio het aantal clients niet kan afhandelen. Dat laatste is hetgeen waar het vrijwel altijd mis gaat. Consumentenspul kan vrij weinig aan terwijl de professionele equivalent er heel wat meer aan kan zonder problemen. Niet zo raar want in een professionele omgeving is het vrij normaal om tientallen clients te hebben terwijl dat thuis eerder abnormaal is. Tien clients bedienen is daar vaak al ruim voldoende (hoewel dat tegenwoordig een beetje achterhaalt begint te worden met al die smartphones, tablets en laptops).

Thuis zijn er eigenlijk twee dingen waar het op misgaat: slecht ontvangst en teveel clients. Dan kun je overschakelen naar duur professioneel spul zoals van Ubuiqiti maar je kunt ook gewoon kabels gaan leggen. Dat laatste is aanzienlijk goedkoper en heel wat betrouwbaarder.

Bijdrager
    Fireman

Het is dus niet nodig om mijn airport extreme te vervangen voor een nieuwer exemplaar? De airport extreme staat op de begane grond, bekabeld achter de UPC modem (120Mbit ), om mijn radio en de talloze smartphones en tablets te voorzien.

Bijdrager
    MrBelloNLD

klopt fireman, naar verwachting hoef je deze niet te vervangen, wel het advies (zoals iep zegt) om je AE bedraad aan te sluiten (en opnieuw te configureren) mocht je bereik dan nog slecht zijn, extra AE aanschaffen en bekabeld te plaatsen op de 1e/2e verdieping.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.