7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    ExtraLarge

Betekenis pijltjestoetsen op aluminium toetsenbord

Kan iemand mij vertellen wat je met de pijltjes kan doen die zich onder F14 en F15 bevinden op het aluminium toetsenbord?

Ik gebruik vaak de home en end functie die zich op een windows computer op deze plaats bevinden, maar hier doet het niets, ook niet in combinatie met alt-, cmd-.

Deze functie zit op dit toetsenbord in de normale pijltjestoetsen beneden op het toetsenbord (alt-pijltje)

Bijdrager
    Mac-Eddy

In etappes scrollen door je browser-pagina… of in één keer naar beneden.

Bijdrager
    ExtraLarge

o.k. bedankt, dus alleen voor je browser. Zal ik niet vaak gebruiken denk ik.

Bijdrager
    Lutjemac

In meerdere programma’s bruikbaar.
    Onder F14, bovenste pijltje = naar het begin van een pagina in bv Pages.
    onderste pijltje = naar het einde van een pagina.

Onder F15, bovenste pijltje = page up in gedeeltes. (zoals je ook in windows gebruikt)
    onderste pijltje = page down in gedeeltes.

mvg LutjeMac

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”ExtraLarge”

o.k. bedankt, dus alleen voor je browser. Zal ik niet vaak gebruiken denk ik.

Niet helemaal … met die pijltjes bedien je de (verticale) scrollbalk van een venster of tekstvak — niet alleen in een webbrowser, maar in zo’n beetje elk ander programma behalve als het van Microsoft afkomt (want daar werken ze meestal net als Page Up, Page Down, Home en End op een Windows-PC). Dit zijn echter de normale functies:

↖ Knop van scrollbalk helemaal bovenaan zetten
    ↘ Knop van scrollbalk helemaal onderaan zetten
    ⇞ Knop één schermhoogte naar boven verplaatsen
    ⇟ Knop één schermhoogte naar beneden verplaatsen

Bijdrager
    ExtraLarge

Dank je wel. Hoe kom je nou achter dit soort zaken? Is dat gewoon uitproberen? Dit moet toch ergens in een handleiding of zo ook te vinden zijn?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”ExtraLarge”

Dank je wel. Hoe kom je nou achter dit soort zaken? Is dat gewoon uitproberen?

Gewoon je ogen openhouden als je op een toets drukt;) Mij viel het al heel snel op dat met die toetsen wel de schuifbalk maar niet de invoegpositie veranderde, bijvoorbeeld.

”ExtraLarge”

Dit moet toch ergens in een handleiding of zo ook te vinden zijn?

Je krijgt een beetje een idee door in de Finder op het menu Help te klikken en dan “toetscombinaties” op te geven als zoekterm, maar gewoon uitproberen is volgens mij het handigst.

Nog wat combinaties die je waarschijnlijk wel wilt weten als (ex?-)Windowsgebruiker:

⌥← Eén woord naar links
    ⌥→ Eén woord naar rechts
    ⌥↑ Naar begin van alinea
    ⌥↓ Naar einde van alinea
    ⌘← Naar begin van regel*
    ⌘→ Naar einde van regel*
    ⌘↑ Naar begin van tekst*
    ⌘↓ Naar einde van tekst*

En met ⇧ (shift) erbij, selecteer je natuurlijk de tekst.

* In een tekstvak met maar één regel kun je dit ook doen door alleen ↑ of ↓ in te drukken.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.