16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    gipsman

Betaalbare SSD voor backup

Beste forumleden,

ik moet overstappen naar ruimere backupdisks, voor mij en voor de macbook van mijn vrouw. We hadden 2 Buffalo disks 500GB, de ene is volvolvol, de andere doet niks meer. Ik wil eigenlijk terug naar de Rugged disks van Lacie, maar die SSD’s/1TB zijn nog steeds peperduur (€500?). Online backup ( bv. Backblaze) kan ook natuurlijk, maar is nogal beperkt, nl. alleen data, niet system en apps. Is er iets goedkopers en toch duurzaam/betrouwbaar naast Lacie?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@gipsman,

Over de betrouwbaarheid/duurzaamheid van LaCie is niet iedereen het eens…

Ik niet in ieder geval, met jaaaaaren evaring daarmee..

Uiterlijk is vaak wel fraai, doet er verder niet toe natuurlijk.

Een losse (zonder kastje) SSD van 1 TB. kost tussen 100 en 150 euro…

Bijdrager
    erwinde

Waarom wil je een SSD voor je backups? Een traditionele harddisk is toch snel genoeg daarvoor? En in de meeste gevallen ook nog betrouwbaarder.

Waarom denk je dat de Lacie’s betrouwbaarder zijn dan andere merken? (Dat is niet zo, er zitten gewoon drives in van een bekende derde partij).

Als je je backup systeem betrouwbaar wilt maken, is het zaak te kiezen voor een RAID systeem. Dat kan simpelweg een mirror zijn met 2 harde schijven, of als je meer capaciteit nodig hebt, een raid-5 of raid-6 over meerdere harde schijven. Op die manier kunnen, afhankelijk van de gekozen configuratie, één of meer harddisks kapot gaan, zonder dat je backup verloren gaat.

Bv een Qnap nas met server kwaliteit disks erin zou een goede keuze kunnen zijn.

Bijdrager
    EV90

Hier een prima SSD, voor een prima prijs:

https://tweakers.net/pricewatch/1300568/crucial-bx500-960gb.html

En een mooie behuizing die tegen vallen, stoten en water kan:

https://www.startech.com/nl/HDD/Behuizingen/usb-3-robuuste-externe-schijfbehuizing~S251BRU33

Bijdrager
    EV90

<p class=”cite”>erwinde op 4 maart 2019 om 15:50</p>
    Waarom wil je een SSD voor je backups? Een traditionele harddisk is toch snel genoeg daarvoor? En in de meeste gevallen ook nog betrouwbaarder.

Waarom denk je dat de Lacie’s betrouwbaarder zijn dan andere merken? (Dat is niet zo, er zitten gewoon drives in van een bekende derde partij).

Als je je backup systeem betrouwbaar wilt maken, is het zaak te kiezen voor een RAID systeem. Dat kan simpelweg een mirror zijn met 2 harde schijven, of als je meer capaciteit nodig hebt, een raid-5 of raid-6 over meerdere harde schijven. Op die manier kunnen, afhankelijk van de gekozen configuratie, één of meer harddisks kapot gaan, zonder dat je backup verloren gaat.

Bv een Qnap nas met server kwaliteit disks erin zou een goede keuze kunnen zijn.

Je was mij al kwijt op het moment dat je beweerde dat een HD betrouwbaarder is dan een SSD…

Als een HD ergens niet tegen kan is het wel vallen of stoten, en laat dat nou net iets zijn wat vaak gebeurt met een extern schijfje. Daarnaast kan de SSD veel sneller data heen en weer pompen.

Bijdrager
    gipsman

Dank voor de tips EV90. Wat betrouwbaarheid betreft: hebben ‘statische’ devices zoals ssd’s niet sowieso een langere levensduur dan andere? Snelheid maakt niet zoveel uit, omdat backup meestal in de achtergrond gebeurt.

Bijdrager
    gipsman

Is er een online backup service die je hele systeem ( dus incl. apps, settings, passwords, etc.) meeneemt? Ik heb naast Time Machine>Time Capsule ( aflopend verhaal?) ook Chronosync maar het is niet duidelijk of hun cloud backup op dezelfde manier werkt als de backup op een fysieke disk. En hoe lang zou het duren om zo’n online backup terug te zetten ?

Bijdrager
    EV90

<p class=”cite”>gipsman op 4 maart 2019 om 16:24</p>
    Dank voor de tips EV90. Wat betrouwbaarheid betreft: hebben ‘statische’ devices zoals ssd’s niet sowieso een langere levensduur dan andere? Snelheid maakt niet zoveel uit, omdat backup meestal in de achtergrond gebeurt.

Je kunt per SSD inzien hoeveel geschreven data binnen de “norm” valt, en dus onder de garantie. Dat wordt voor het 960GB exemplaar:

960GB drive: 240TB Total Bytes Written (TBW), equal to 130GB per day for 5 years.

Dus als je 130GB per dag wegschrijft, ben je binnen 5 jaar door je garantie heen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@gipsman,

De Samsung SSD’s hebben een goede reputatie…

N.B. Kastjes met een rubberen stootrand zijn niet zo zinvol voor een SSD…

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

1 of 2TB kost bijna niks, neem een gewone HD voor je backup, geen SSD

je geeft zelf al aan dat die snelheid voor BU niet nodig is en dat je niet te duur wil,

zou ik ook zo doen

online zou ik niet doen  want veel te traag en ook niet heel goedkoop

Bijdrager
    KR1275

<p class=”cite”>EV90 op 4 maart 2019 om 16:17</p>

<p class=”cite”>erwinde op 4 maart 2019 om 15:50</p>

Je was mij al kwijt op het moment dat je beweerde dat een HD betrouwbaarder is dan een SSD…

Als een HD ergens niet tegen kan is het wel vallen of stoten, en laat dat nou net iets zijn wat vaak gebeurt met een extern schijfje. Daarnaast kan de SSD veel sneller data heen en weer pompen.

Vaak gebeurt…? Vaak? Wat is vaak?

Mij nog nooit overkomen. Ik ken ook niemand die dit heeft meegemaakt. De backupschijf laat je toch lekker op een vaste plek.

Een HD van 3TB kost minder dan 100€ en daar kun je heel wat historie (TimeMachine-versies) op bewaren.

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>gipsman op 4 maart 2019 om 16:35</p>
    Is er een online backup service die je hele systeem ( dus incl. apps, settings, passwords, etc.) meeneemt? Ik heb naast Time Machine>Time Capsule ( aflopend verhaal?) ook Chronosync maar het is niet duidelijk of hun cloud backup op dezelfde manier werkt als de backup op een fysieke disk. En hoe lang zou het duren om zo’n online backup terug te zetten ?

Er was hier pas een draadje over Backblaze, misschien is dat iets?

Bijdrager
    Fritsflow

Crashplan is een veel gebruikt platform onder fotograven. € 10 per maand.

Bijdrager
    nnsa

LaCie heeft behuizingen die tegen en stootje kunnen…

Bijdrager
    fixar

Een backup is het bewaren van belangrijke gegevens op méér dan 1 plaats….dus op de Mac en op een externe schijf is het absolute minimum. Ikzelf raad aan om het iets uitgebreider en veiliger te doen. Je hebt immers niets aan een backup-schijf die samen met de mac in een afgebrand huis lag.

Als het niet te veel mag kosten, maar wel veilig moet: neem 1 gewone externe HDD (1 of 2 TB kost echt bijna nix meer) én neem voor die 60$ per jaar een abonnement op Backblaze. Of koop twee externe HDD’s en rouleer die zodat er altijd één op een externe lokatie bewaard wordt.

Bijdrager
    Shmoo

Een backup is het bewaren van belangrijke gegevens op méér dan 1 plaats….

VIND IK ….

Stukje opslag.

https://www.backblaze.com/b2/cloud-storage.html

Karretje voor het vervoer van de bestandjes.

https://panic.com/transmit/

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.