14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    dani64

Besturingssysteem updaten, maar welke versie?

Ik heb even een vraagje. Ik heb een macbook uit 2010 en deze draait op Mountain Lion. Omdat ik geen beveiligingsupdates meer krijg wil ik graag upgraden naar een recenter besturingssysteem. Wat raden jullie mij aan, de laatste versie?

Bijdrager
    SunKeeper

Indien je nooit op jouw Apple ID (andere Macs) Mavericks (10.9) of Yosemite (10.10) hebt gedownload, kun je dat nu ook niet meer doen.

Dus je kunt alleen naar de nieuwste, El Capitan (10.11).

Tip: als je terug wilt kunnen, maak dan op een lege externe harde schijf eerst een opstartbare kopie met Carbon Copy Cloner. http://www.bombich.com/ (eerste dertig dagen gratis)

Verder adviseer ik je nog 2-3 weken te wachten, houdt hier op OMT in de gaten wanneer de officiële versie van 10.11.4 beschikbaar komt.
    10.11.3 lijkt over het algemeen hier en daar wat raar gedrag te vertonen.

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou Yosemite doen.. Dat vond ik persoonlijk een van de betere systemen van de afgelopen jaren.

Bijdrager
    SvS
    Shmoo op 23 februari 2016

Ik zou Yosemite doen.. Dat vond ik persoonlijk een van de betere systemen van de afgelopen jaren.

Grappig, ik heb Yosemite door de verhalen bewust helemaal overgeslagen. El Capitan bevalt hier mij erg goed. Ook op iMac van Late 2009. Verder eens met Sunkeeper.

Bijdrager
    Balsjer

Ik heb afgelopen zondag OSX 10.10.5 (Yosemite) geïnstalleerd op mijn Macbook Pro 13″ mid 2010 2,4GHz Core2Duo, zit wel 16GB intern geheugen en 500GB SSD in. Tot opheden ben ik er tevreden mee, het draait stabiel tot nu toe. Over El Capitan kan ik niets zeggen, maar wat ik tot nu toe lees aan ervaringen, heb ik besloten nog even de kat uit de boom te kijken. Zoals SunKeeper al aangeeft, als je Mavericks of Yosemite tot nu toe niet hebt gedownload, dan kun je alleen El Capitan installeren.

Bijdrager
    Beech

El Capitan op een late 2009 iMac (12 GB) zonder problemen. Alleen is iMovie ontzettend traag met het bewerken van mijn videomateriaal van een moderne Sony camcorder. Maar dat heeft niets met het besturingssysteem te maken.

Bijdrager
    dani64

Is het echt niet mogelijk om Yosemite toch te downloaden?

Bijdrager
    Shmoo

Er zal vast wel iemand zijn die je even een kopie van Yosemite wilt downloaden uit de Mac App Store. Ik zal zo eens kijken of ik hem kan downloaden. Ben alleen bang dat dit van Apple niet mag wanneer je El Capitan op je computer hebt staan.

Hij’s aan het downloaden.

Bijdrager
    Franky Mac

Wat Sunkeeper zei klopt, als je in het verleden Yosemite niet heb gedownload, dus als ie niet tussen je aankopen staat, dan kun je hem ook niet downloaden.

In februari heb ik diverse oudere OS X versies weer opnieuw gedownload, vanwege het probleem met de certificaten die waren verlopen. Dat downloaden heb ik met een Mac gedaan die El Capitan draait, maw. je kunt eerdere OS X versies met El Capitan weer opnieuw downloaden.

Bijdrager
    Shmoo

@dani64, je download staat klaar. Check je pm.

Bijdrager
    dani64

Bedankt voor de download! Raad jij mij ook eerder Yosemite aan ipv El Capitan?

Bijdrager
    Shmoo

Ja, zeker..

Volgens mij is alleen Notities anders. Als je de Notities app van Apple gebruikt op iOS 9 en OS X dan moet je volgens mij El Capitan hebben vanwege een iCloud -upgrade dingetje dacht ik. Mocht je die app niet essentieel gebruiken dan zou ik 100% zeker voor Yosemite gaan.

Ik vond:
    – Tiger prima!
    – Leopard prima maar echt wow anders!
    – Snow Leopard zeer kleine update op Leopard maar vooral speelgoed gehalte, veder goed om mee te werken.
    – Lion vond ik een van de aller beste systemen ooit gemaakt qua stabiliteit.
    – Mountain Lion heb ik overgeslagen omdat Lion zo geweldig was en ML niet op mijn MacBook Air kon draaien en een hoop native iCloud rotzooi kwam er toen in dat eigenlijk al klaar was om gewoon via een update in Lion te bouwen.
    – Mavericks, Mmmah.. het gaat, in Mavericks begon Apple het RAM geheugen te comprimeren omdat het de apps zoals Safari niet meer lean kreeg in Lion en Mountain Lion, deze + al het iCloud gedoe begon zoveel geheugen te vreten dat ze iets moesten gaan doen om te voorkomen dat mensen straks 32GB RAM nodig hadden in hun computers richting de toekomst. Daar ben ik nooit een fan van geweest, al werkt het hier prima maar dat is makkelijk lullen met 16GB RAM in mijn Mac mini.
    – Yosemite vond ik weer perfect al begon daar wel goed duidelijk te worden dat je software van Apple beter langzaamaan kunt beginnen te vervangen door 3rd party apps maar OS X ( de basis van je computer ) was gewoon mega stabiel.
    – El Capitan het slechtste systeem dat ik tot nu toe heb meegemaakt en ik weet niet eens waar ik moet beginnen met alle problemen opsommen. Dan heb ik het vooral over OS X onderdelen, niet over een Voorvertoning app die helemaal niets meer op een handige manier kan doen tegenover een 3rd party app dat je voor 2,- kunt oppikken en dan krijg je gewoon een glimlach op je gezicht tijdens het gebruik.

Normaal wacht ik altijd een aantal maanden met upgraden van het OS totdat de eerste solide 10.X.1 versie uitkomt, dan zijn de lijstjes met verbeterpunten vaak zo lang en serieus dat je wel veilig kunt upgraden. Bij El Capitan heb ik zelfs nog langer gewacht ergens in januari of februari ben ik pas overgegaan van Yosemite naar El Capitan omdat er zoveel slechte reviews/beoordelingen in de Mac App Store stonden. Ik bedoel Apple kan het systeem amper boven de 3 sterren waardering krijgen in de Mac App Store. Verschrikkelijk om zoiets iet zien.
    Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die gewoon 1 ster geven omdat de app niet download. Zoiets onnozel is geen review maar er zijn vaak ook net zoveel mensen die al 1 uur na het downloaden een 5 sterren review geven – dat klopt ook niet, want in zo’n korte tijd kun je niet zoiets groots en complex beoordelen.

Bijdrager
    GoeieDag
    Shmoo op 24 april 2016

– Lion vond ik een van de aller beste systemen ooit gemaakt qua stabiliteit.

Grappig, ik vond nou juist Lion het allerslechtste Apple OS ooit, op alle fronten.

@dani64
    : gewoon El Capitan draaien. Prima OS en het meest recente, met bijbehorende voordelen.

Bijdrager
    dani64

Hallo,

Ik zou eerder dit jaar mijn Macbook upgraden maar heb dit tot op heden nog niet gedaan. Nou wil ik via de App Store El Capitan downloaden maar daar staat hij niet tussen. Heeft iemand misschien een link waarmee ik El capitan wel kan downloaden? Yosemite zou ook kunnen…. Wat het beste werkt op mijn Macbook uit 2010.

Alvast vriendelijk bedankt.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.