7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Max_G

Beste WordPress workflow?

WordPress-deskundigen,

Ik ben nu een paar weken op-en-af aan het stoeien met WordPress (WP) op AMPPS (virtuele server). Slechts de basics van WP heb ik doorgewerkt. Complete newbee dus. Ten overvloede, ik oefen met twee thema’s: ‘Twenty Twelve’ en ‘Virtue’.

Met de plugin ‘Duplicator’ heb ik een proefsite van AMPPS naar mijn hoster ge-upload. En van mijn hoster deze site weer gedownload en op AMPPS gezet.

Nu zoek ik naar de beste workflow om lokaal posts/pagina’s voor te bereiden en deze te uploaden, zonder dat ik de comments die op de ‘live site’ zijn verschenen kwijtraak.

• Moet ik eerst de live site downloaden en op AMPPS zetten en dan na aanpassing/aanvulling weer terugverhuizen? Wat doe ik dan met comments die tijdens het werken nieuw worden gepost?

• Moet ik alleen ‘live’ de zaken aanpassen? Of denk ik überhaubt verkeerd?

• Kortom, is er een gangbare manier van werken met een zelf-gehoste WP-site? Zijn er plugins voor dergelijke zaken?

(NB. Ik heb uitgebreid gezocht op de WP-fora, geGoogled etc. maar ik vind niet wat ik zoek.)

• Tenslotte, ik ben niet erg gecharmeerd van de gebruiksvriendelijkheid van de WP-fora. Zijn er elders betere fora, NL of Engels?

Bijdrager
    computer space

Een niet-wordpress workflow? Wat voor site wil je maken?
    Wordpress is een soort Leatherman geworden: alles zit er op, maar een gewone schroevendraaier werkt toch beter om schroeven te draaien. En het is ZO traag. Laatst voor iemand even een WP site op een Raspberry Pi server geparkeerd. Pagina’s hebben dan 5 seconde laadtijd! Nu zul je zeggen dat ligt aan de Pi. Maar die draait andere PHP/MySQL sites prima. En de site in kwestie stelt helemaal niks voor. Als je m platslaat naar HTML zijn de laadtijden <0.1 seconde.

Je benoemt precies de achilleshiel van WordPress: migratie!
    Even de map met content naar je server slepen, in een config bestand ROOT locatie en DB usernaam/pw aanpassen en de database vervangen gaat helaas niet werken. De eigen backup en restore functie is ook heel erg beroerd en werkt maar halfbakken: tempates, plugins, plaatjes: wordt allemaal niet meegenomen.

Bijdrager
    Max_G

Dank computer space voor je reactie. Ik maak een site met een blog, ecommerce, video’s, member area etc. Al doende wil ik zelf een professionele site maken voor mijn nieuwe bedrijf en deze goed kunnen onderhouden.

Voor migratie gebruik ik, zoals gezegd, de plugin ‘Duplicator’. Die werkt prima.

En nu wil ik dus graag van doorgewinterde WordPressers weten wat goede manieren van werken zijn ten aanzien van mijn eerder gestelde vragen.

Moderator
    Raymon Mens

Deze site draait ook op WordPress. Wel een zwaar gemodificeerde WordPress, maar ok.

Je kan een pagina/post al op je live-omgeving maken en de zichtbaarheid op privé zetten of ze de status ‘concept’ laten behouden. Als beheerder kan je ook gewoon concepten bekijken, als je er tevreden over bent publiceer je de pagina of post pas.

Dit is volgens mij de workflow waar WordPress voor gemaakt is.

Bijdrager
    Max_G

Dank voor je reactie Raymon. Ik had inderdaad die simpele link niet gelegd. Maar zo kan het bij eenvoudig werk natuurlijk heel goed.

Maar wat als je zwaardere modificaties wilt doen? Doe je die dan ook online? En zo niet, wat doe je met nieuwe comments die verschijnen? Zitten comments in een apart file dat je later kunt integreren o.i.d?

Bijdrager
    digilb

De live-omgeving = Productie
    De prive-omgeving = Acceptatie

Als je tevreden bent over Productie, dan gooi de Acceptatie weg (files + database) en kopieer je Productie naar Acceptatie.
    Grote wijzigingen (plugins etc.) kun je dan op Acceptatie uitvoeren, waarna je hetzelfde ook op Productie uitvoert (dus niet Acceptatie naar Productie kopieeren!).

Redactionele wijzigen doe je alleen maar op Productie; en zo nu en dan kopieer je Productie naar Acceptatie.

Qua comments hoef je nergens bang voor te zijn: WordPress bestaat uit 2 onderdelen: de files en de database. Alle redactionele inhoud + comments staan in de database.

Zelf werk ik 100% in de live (Productie) omgeving. Ik laat elke week een backup van de database naar mezelf mailen (is een plugin voor).
    Bij groot onderhoud kun je de site even in onderhoudsmodus zetten (bezoekers zien dan een “Even geduld aub” melding).
    Voor rampen maak ik soms een kopie van alle files op Productie naar Acceptatie.

Bijdrager
    Max_G

Helder verhaal digilb, dankjewel!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.