12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Dick de Roos

Beste USB-C hub/adapter

Op mijn 27″ iMac wil ik, behalve de externe monitor, ook en een aantal externe schijven aansluiten.

Ik ben dus op zoek naar een USB-C hub (of USB-C-adapter??) met een HDMI-aansluiting, 3 USB-3.0 aansluitingen en als het kan ook nog een SD-lezer, die goed werkt op mijn iMac.

Nu is op internet de wereld aan USB-C-hubs te vinden: van goedkoop naar duur, of er tussenin bijvoorbeeld zoiets.

Ik lees in een enkele review dat zijn hub (erg) warm wordt. Misschien maakt dat voor de werking niet uit, maar het lijkt mij geen prettig idee.

Enfin, mijn vraag is dus of iemand goede ervaringen heeft met een dergelijke USB-C-hub.

Bijdrager
    feek

Nadeel van de door jouw genoemde hub is dat hij niet over een eigen power supply beschikt.

De CalDigit TS3 komt overal erg goed uit de testen. Wel prijzig…..

Bijdrager
    fixar

Welke aansluitmogelijkheden heeft het externe scherm? Dikke kans dat je hogere resoluties kunt halen wanneer je dat scherm kunt aansluiten via Thunderbolt- of  (Mini-)Displaypoort. Kijk anders even in de handleiding van het ext scherm. Genoemde feit dat de hub geen eigen powersupply heeft is eigenlijk alleen een probleem wanneer je items (USB-Sticks, Scanners, HDD’s) aansluit die zelf niet over een voeding beschikken. Je kunt natuurlijk bij de al aanwezige schijven de veel gebruikte kabels met USB-A aansluiting vervangen door een soortgelijke kabel, maar dan met eenUSB-C connector. Maar op de iMac zelf zitten gelukkig ook nog eens 4 USB-A aansluitingen… Zijn die allemaal al vol?

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik ging er van uit dat de USB-C aansluiting (op de iMac) voldoende stroom levert voor de USB-A-aansluitingen.

Bijdrager
    fixar

Ja, dat zou ik ook vermoeden… en je kunt zeurderige USB-A devices altijd alsnog rechtstreeks op de iMac aansluiten;-)

Zelf heb ik wel goede ervaringen met Satechi adapters, en ook de HyperDrive 8 kan een prima keuze zijn (ook mini-display poort, naast HDMI)

Bijdrager
    Dick de Roos

Op dit moment zal de keuze op deze of op deze vallen.

Tenzij ik nog ergens tegenaan loop.

In elk geval dank voor de antwoorden.

Bijdrager
    Ome Kor

Zo’n USB hub heb ik ook overwogen voor mijn iMac, helaas hebben ze allemaal een te kort kabeltje. Niet handig voor een iMac, zijn denk ik bestemd voor MacBooks en laptops. Uiteindelijk deze gekocht

https://www.amac.nl/satechi-usb-c-clamp-hub-pro-silver

Geen HDMI aansluiting, ik gebruik daar een losse USB-C adapter voor.

Bijdrager
    Dick de Roos

Dat van die korte kabeltjes was mij ook opgevallen.

Blijkbaar is de iMac geen doelgroep voor de USB-C-hubs.

Maar goed, het zal wel werken lijkt mij. 🤓

Bijdrager
    Ome Kor

Als je het niet erg vindt dat één kant van de hub omhoog hangt. Ik heb er twee teruggestuurd, die hadden allebei een te kort kabeltje (ong. 15 cm).

Bijdrager
    willemk
    Bijdrager
    Dick de Roos

Goed idee!

Maar heeft USB-C ook kwaliteitseisen, anders dan de gebruikte materialen?

M.a.w.: kan er verschil in snelheid/datadoorvoer zijn tussen een dure -en een goedkopere USB-C-kabel?

Edit: ik ben er intussen achter dat het verlengen van een USB-C-kabel geen goed idee is.

Verder kan je nogal snel verdwalen in de USB-C-hel heb ik gemerkt. De ene kabel is de andere niet qua doorvoersnelheid en zelfs of er wel data kan worden getransporteerd.

Enfin, ik moet me nog meer gaan bezinnen dus. 🤨

Bijdrager
    Shmoo

Dat heeft niets met USB-C te maken. C is het type aanduiding, zeg maar welk type stekkertje er gebruikt wordt.

Binnenin de structuur (kabel) kun kun je dan Thunderbolt [versie] en of USB [versie] hebben. Dat zal de snelheid van je overdracht bepalen. Het lijkt mij wel heel aannemelijk dat hoe beter of hoe hoger de snelheid en of licentiekosten hoe prijziger het zal worden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.