20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Ciao

Beste set-up online navigatie op vakantie

Mijn TomTom is hopeloos verouderd en omdat ik dit jaar in een drukke periode naar Zuid-Frankrijk ga rijden, was ik op zoek naar een goede app.
    Ik wil graag gebruik maken van flitsmelding en vooral filemeldingen met suggesties voor alternatieve routes om tijd te besparen.

Nu heb ik gisteren op mijn iPhone 7 plus de TomTom Go app uitgeprobeerd van Amsterdam naar Utrecht centrum, omdat deze eigenlijk voor een redelijk bedrag alles biedt. De app ging alleen hopeloos de mist in, omdat het signaal tussen hoge gebouwen matig is en de app blijkbaar dan zelf gaat nadenken op welke weg je je dan bevindt.

Apple Kaarten en Google Maps gaven een veel exactere weergave, ook tussen hoogbouw.
    Nu mobiele data per juni in buitenland ook uit de bundel komt (en ik een ruime bundel heb), denk ik dat het gebruik van online navigatie wel een goede optie kan worden!

Ik ben van plan om Apple Kaarten icm Flitsmeister te gaan gebruiken. Een groot voordeel hiervan lijkt me dat Apple Kaarten de functie heeft om in het lock-screen te werken en het scherm dus gedurende de rit gewoon op zwart kan en bij afslagen vanzelf oplicht. Bij Google/Waze krijg je alleen een melding in je scherm als je dit doet en moet je de telefoon eerst ontgrendelen, hetgeen een beetje riskant is.

Ik ben alleen benieuwd naar de efficiëntie van de alternatieve routes bij files! Op internet vind je hier wisselende ervaring over.

Daarom ben ik benieuwd of mensen dit al uitgebreid hebben getest, of in de toekomst gaan doen en of mensen goede tips hebben.

Bijdrager
    Hansi2124

Bij mijn weten staat er een boete op het gebruik van flitsmeldingen via je navigatiesysteem.
    Je hebt vakantie. Stop dan eens met dat gejakker. Ga een uurtje eerder van huis, zou ik zeggen.

Bijdrager
    Ciao

Hansi2124 28 minuten geleden #

Bij mijn weten staat er een boete op het gebruik van flitsmeldingen via je navigatiesysteem.
    Je hebt vakantie. Stop dan eens met dat gejakker. Ga een uurtje eerder van huis, zou ik zeggen.

Als je je aan de wetgeving houdt, dan is het niet strafbaar:

https://nl.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/5567/~/tomtom-flitsers-en-de-wet

Het gaat mij er niet om om heel hard te rijden, maar ik ben altijd panisch om per ongeluk precies te hard te rijden en dan een flitser tegen te komen.

Het doel van dit topic is niet om een ethische discussie over hard rijden te starten, maar om tijdens/rond zwarte zaterdag niet te veel in de file te staan met behulp van je iPhone.

Bijdrager
    imathijs

Ik gebruik GPS Nav.

Heeft me tot nu toe overal in nauwkeurigheid gebracht (zelfs in de VS) en geeft de vaste flitsers aan. En werkt zowel online als offline. Hij update alle wegen, flitspalen etc. automatisch voordat je vertrekt.

Bijdrager
    pruus

Ik wil je Waze adviseren. Gratis en straks is de roaming ook uit het pakket. Dan helemaal goed. Ja, niet alle wegen staan er op. Maar wel heel veel. En actuele meldingen ivm auto op rijbaan. Ik heb Waze naast Here en TomTom. En Waze bevalt mij nu, na enige gewenning erg goed. Test het anders de komende tijd. Want op het laatste moment dit testen en zelfs onderweg, raad ik je niet aan; te veel stress.

Moderator
    Night

Waze is vooral sterk in filemeldingen en alternative routes.

Bijdrager
    Ciao

Dank voor de tips! Ik ga eens even verder verdiepen in Waze denk ik.

Bijdrager
    vincentvega

ik heb nog nooit problemen gehad met TomTom. zou ik na 1 slechte ervaring nog niet afschrijven als ik jouw was

Bijdrager
    sedikit

Ik ben het met vincentvega eens. Als je nog de zgn ‘classic” TomTom hebt, b.v. de versie West Europa (perfect!), dan zou ik daar in ieder geval t/m/ deze zomer gebruik van blijven maken. Hij is ± een maand geleden geupdate, en blijft dat t/m juni of juli. Daarna stopt de ondersteuning. Daarna zien we wel weer verder!

Bijdrager
    RMX-001

Sluit mij aan bij Pruus, waze is heel erg fijn.

Bijdrager
    GoeieDag
    Ciao op 22 mei 2017

De app ging alleen hopeloos de mist in, omdat het signaal tussen hoge gebouwen matig is en de app blijkbaar dan zelf gaat nadenken op welke weg je je dan bevindt.

Ik denk dat er geen enkele nav app is wel zinnige dingen kan doen als geen valide signaal (positie) heeft.

Bijdrager
    KarelWillem

Apple Kaarten en Google Maps gaven een veel exactere weergave, ook tussen hoogbouw.

Bijdrager
    HJ

Ja want onze overheid beschermt haar gegarandeerde bron van inkomsten.

Leuk “fun” factje, verkeersboetes en overtredingen, daar is bij wet geregeld
    dat omkering van bewijslast mogelijk is gemaakt en toegestaan door de ‘wet Mulder’ uit 1988,
    je bent bij voorbaat al schuldig. En die wet wordt natuurlijk misbruikt door onze overheid .

De Wet Mulder, Afschaffen Die Handel?!

Bijdrager
    T-sec

In Frankrijk mag je inderdaad gebruik maken van services zoals TomTom gebruikt, waarbij gevaren zones worden gemeld.
    Software zoals Flitsmeister of flitspaal locaties (POI) is verboden en strafbaar. Maar goed, het is vakantie, rij lekker rustig..

Zelf heb ik op vakantie, ook in Frankrijk, met Apple’s “Kaarten” en Google “Maps” gereden en dat gaat beiden prima.
    Files worden netjes real time gemeld evenals wegblokkades en alternatieve routes. Beiden gratis en prima navigeren.
    Het enige wat Google “Maps” voor heeft op Apple’s “Kaarten” is Lane Assist, dat is erg handig op onbekende meerbaanswegen.
    Momenteel heb ik een Kenwood 2DIN radio met Carplay, dus ik hoop dat Apple’s “Kaarten” ook snel Lane Assist zal krijgen…

Bijdrager
    hatolex

@HJ, ik zou mij eerst eens inlezen en dan pas wat roepen. Het verbod op gebruik van dit soort zaken is vrijwel in heel Europa verboden. ?

En in welk opzicht wordt de wet Mulder misbruikt door de overheid?

Bijdrager
    KarelWillem

Her verbod is verboden? Heb je daar een bron voor?

Want vooralsnog worden we om de oren geslagen met onderstaande waarschuwingen.

Bron:
    https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/verbod-flitspaalsignalering-op-navigatie

Bijdrager
    hatolex

@ KarelWillem, inderdaad onjuist geformuleerd door mij. Het gebruik is verboden, dat bedoelde ik te zeggen. ?

Bijdrager
    KarelWillem

Hè jammer. Ik hoopte op een leuke dwaling der wet.:)

Bijdrager
    MevalonicAcid
    KarelWillem op 24 mei 2017

Her verbod is verboden? Heb je daar een bron voor?

Want vooralsnog worden we om de oren geslagen met onderstaande waarschuwingen.

Bron:
    https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/verbod-flitspaalsignalering-op-navigatie

Waze-Flitsmeister-Wekango-… van je telefoon halen als je door Duitsland rijdt, en er in Oostenrijk terug op zetten…?

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, en je dashcam even van je spiegel afslopen, en laten weer terug zetten. Etc.

Leve een verenigd Europa!

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.