30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:
    Bijdrager
    Siri

Beste router

Hallo.
    Aangezien onze router al flink is verouderd en niet op 802.11N werkt, zijn wij van plan om een nieuwe router aan te schaffen.
    Nou weten wij niet wat het slimste is om te kopen. We hebben 2 MacBooks, 2 iPhones, een iPad, 3 windowslaptops, 1 windows PC, een PowerMac en een draadloze printer aan het netwerk hangen, dus het is belangrijk dat we een degelijke, snelle router hebben, die met beide systemen goed werkt.
    Ook is het belangrijk dat we goed bereik hebben door heel het huis.

Koen.

Bijdrager
    iHam

Ikzelf gebruik de nieuwste fritzbox, zeer tevreden. Maar soms moet ik hem even van de stroom halen en restten omdat de provider raar doet.

Bijdrager
    Hansi2124

Een Time Capsule. Heeft een goed bereik. Maar dat hangt altijd af van de woning waar de router geplaatst wordt natuurlijk.

Bijdrager
    jobz

Airport Extreme

Bijdrager
    Hansi2124

Kan ook.:wink:

Bijdrager
    kogel

Er is geen zinnig antwoord te geven. Het is volledig afhankelijk van je huis. Zelf heb ik hier in huis twee extremes hangen. 1 doet de dhcp voor het hele huis en maakt een wireless netwerk en de andere hangt bedraad aan een switch en maakt op zolder nogmaals een zelfde genaamd netwerk.

Anders heb ik te weinig bereik.
    De AE is redelijk makkelijk in te stellen maar het blijft altijd even puzzelen. Bijvoorbeeld dat je in de AE moet instellen ‘deel een publiek ip adres’ . Dat ligt niet echt voor de hand.

Het is nogal afhankelijk allemaal van je wensen en eisen.

Moderator
    unSOUND

Airport Extreme heeft mijn voorkeur. Bijzonder makkelijk in gebruik, ideale samenwerking met OS X, en uit te breiden met Airport Expressen als je dat wilt.

Bijdrager
    polansky

Linksys E4200
    Geweldig ding! Mogelijkheid om je netwerk op te splitsen in een G en N netwerk.
    Heb je dus nog oude apparaten dan zet je die op het G netwerk en je macs op het N netwerk.
    Daarmee voorkom je dus dat het langzaamste apparaat de snelheid van je netwerk bepaalt.

Ook uit te breiden met een Airport Express als je dat wilt:)

Moderator
    unSOUND

Dat splitsen kan de Airport Extreme ook…

Bijdrager
    SunKeeper

Klopt, de 5de generatie Extreme (en de 4de generatie ook, maar weet niet zeker) kunnen de snelheid gewoon per apparaat bepalen.

Het verhaaltje over dat het langzaamste apparaat de snelheid van het netwerk bepaalt gaat dan niet meer op.
    Correct me if i’am wrong overigens, ik heb al meerdere malen meegemaakt dat dit een punt van discussie is.

Moderator
    unSOUND

Ander mooi voordeel van de Airport Extreme is het gastnetwerk, waarmee je visite kan voorzien van internet, zonder het wachtwoord van je netwerk te geven, of ze toegang te geven tot andere apparaten op het netwerk.

Bijdrager
    jobz

@unSOUND, hoe doe je dat eigenlijk, gastnetwerk maken?

Moderator
    unSOUND

Met het Airport Configuratie programma.

Bijdrager
    jobz

thanks, die optie mis ik volgens mij. En ik heb geen updates meer die ik kan doen.

Mijn setup: beneden de Extreme aan de modem en boven de Express in brugmodus.

Moderator
    unSOUND

Hangt de Extreme nog aan een andere router ? Meestal staat de optie Gastnetwerk er niet bij als de modem/router de IP adressen uitdeelt.

Bijdrager
    jobz

ja, dat zal het zijn, hangt aan kpn modem+router. Thanks!

Bijdrager
    jobz

ja aan een modem+router van KPN. Dat zal het zijn idd. Thanks.

Bijdrager
    Siri

Kan het aantal apparaten wat aan de router hangt invloed hebben op het signaal?
    Want, heeft de Airport Extreme een goed bereik vergeleken met andere routers?

Moderator
    unSOUND
    macgac312 op 16 oktober 2011

Kan het aantal apparaten wat aan de router hangt invloed hebben op het signaal?

Niet op de sterkte / bereik. Wel op de topsnelheid, omdat de bandbreedte verdeeld wordt.

Bijdrager
    Siri

Hmm,
    Op mijn MacBook heb ik altijd gewoon vol signaalsterkte in de serre, maar toch heb ik als ik in de woonkamer ben (dat scheelt zo’n 5 meter, zonder muur ertussen) heb ik veel sneller internet dan in de serre.

Moderator
    unSOUND

Nu heb je het ineens over afstand en objecten ( muren e.d. ) die het signaal beïnvloeden. Net vraag je enkel of het aantal aangesloten apparaten invloed heeft, en dat is een totaal andere vraag.

Bijdrager
    Siri

Dat klopt, maar ik weet niet hoe het komt dat het signaal zo onregelmatig is.
    In de serre is het signaal (volgens het icoontje in de menubalk) gewoon 100%, maar het is wel veel trager, en onstabieler.
    Het is over het algemeen al heel wat trager, maar is dat te verhelpen met een nieuwe router?

Moderator
    unSOUND

Waarschijnlijk niet. Dit soort problemen komen meestal door:

• Hoeveel meter het signaal af moet leggen.
    • Welk kanaal je gebruikt. ( Niet te dicht bij dat van andere netwerken in de buurt )
    • Welke storings-bronnen je hebt. ( dikke muren, staal, DECT telefoons, magnetron… )
    • Welke beveiliging je gebruikt ( Zwaardere beveiliging geeft eerder problemen )

Een andere router veranderd daar weinig aan. Meestal moet je eerst proberen bovenstaande punten te optimaliseren, mocht dat niet voldoen kun je een Airport Express als uitbreiding op het signaal overwegen.

Bijdrager
    Siri

Maar, het internet is sowieso traag omdat we geen 802.11N hebben. We maken inderdaad gebruik van DECT telefoons, dikke muren weet ik niet precies. De router is ook best oud, zo’n 4 jaar denk ik.
    Maar, wat jij bedoeld is dat het niet uit maakt hoeveel apparaten er aan het netwerk zitten op het gebied van signaalsterkte?

Moderator
    unSOUND
    macgac312 op 16 oktober 2011

Maar, het internet is sowieso traag omdat we geen 802.11N hebben.

Hoe kom je daar bij ? Een G netwerk kan nog steeds sneller dan de gemiddelde internet-verbinding…

Bijdrager
    Siri

Hmm, ik dacht dat N sneller was?
    Heb er niet heel veel verstand van om eerlijk te zijn.

Moderator
    unSOUND

De topsnelheid van N is hoger, die is ongeveer 120 MB/s, terwijl een G netwerk 54 MB/s is. Maar als jouw internetverbinding niet sneller is dan een 54 MB/s, maakt het dus helemaal niks uit of je G of N hebt.

Het is te vergelijken met file-rijden. Als je in een file staat die 20 km/uur gaat, maakt het niet uit of jouw auto 140 of 340 km/uur kan halen…

Bijdrager
    Siri

Daar heb je een punt.
    Maar, is het logisch dat oude routers minder aankunnen dan nieuwere?

Moderator
    unSOUND

Nee, want draadloze routers hebben een wettelijk vastgesteld maximum qua zendsterkte. Nieuwere routers kunnen dus niet verder zenden dan oudere, omdat ze zich aan het vastgesteld maximum moeten houden.

Bijdrager
    Siri

Ok. Maar, is het de moeite om een nieuwe router te kopen als je een 4 jaar oud apparaat hebt staan waar flink veel apparaten aan hangen?
    Als je bijvoorbeeld een klein ding download, werkt het netwerk op de andere apparaten vrijwel niet meer.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.