25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    rgroen

Beste pakket voor osx beginners VIDEO BEWERKING

Ik ben inmiddels de trotse bezitter van een Imac 24″.
    Ben altijd windows XP gewend geweest.
    Onder XP werkte ik voor videobewerking met Pinnacle Studio 9.
    Dit was een redelijk eenvoudig te begrijpen programma, waar toch behoorlijk wat mogelijkheden mee te bereiken waren.
    Momenteel ben ik op de MAC begonnen met Imovie HD.
    Echter ben er al gauw achter gekomen, dat dit een redelijk beperkt programma is.
    Heb nu ook een kopie van Final Cut Pro om m’n osx draaien.
    Hier zijn de mogelijkheden legio voor, echter ziet dit er weer behoorlijk ingewikkeld uit.

Is er nu geen tussen oplossing…??
    Heb wel eens een naam Premiere voorbij zien komen, weet iemand of dit wat is..??
    En zijn er misschien dan ook nog andere opties..??

Bijdrager
    m0217585

Misschien eens kijken naar Final Cut Express? Is heel wat goedkoper dan z’n grote broer. Heb er zelf nog geen ervaring mee. Ik ben aan het wachten tot mijn exemplaar thuiskomt.

Greetz

Bijdrager
    Nietzman

Premiere zou ik niet aan beginnen, is oude koek. Of je iets vind wat echt het Pinnacle-gevoel zal wekken betwijfel ik, maar Final Cut Express is een mooi tussenstation tussen iMovie en Final Cut Pro.

Bijdrager
    Oppie

Misschien een open deur, maar onderschat de kracht van iMovie niet! Er zitten zoveel mogelijkheden in die je niet direct in de gaten hebt.
    Maar idd, met layers werken lukt niet.

Bijdrager
    Triumph

Pinnacle gevoel. Dat raak je kwijt bij een Mac. ZOveel crashes als ik destijds in 1maand windows XP met Pinnacle studio had dat haal je in het leven van je 24″ niet.
    Wil je een vergelijkbaar programma? Dat staat op je Mac.! iLife iMovie iDVD zijn heel wat beter dan Pinnacle!!!!

Bijdrager
    Dick de Roos

Pinnacle ken ik niet. Evenmin het gevoel daarvan.
    Er zijn op de Mac een aantal video-montage/bewerk-programma’s waarvan de genoemden iMovie, FCE en FCP de bekendsten zijn.
    Nu werkt iMovie anders dan FCE en FCP. Het ziet er ook nogal anders uit. Het is gewoon een ander programma.
    Qua gevoel en qua uitvoering anders.
    Kort gezegd komen de verschillen op het volgende neer:
    iMovie knipt en plakt (bijna fysiek) in de clips en de audio. Wat je wegknipt, is weg. (ik moet wel bekennen dat ik uitga van een oudere versie, maar dat zal in de nieuwe uitvoering nog wel zo zijn).
    Zoals Oppie al aangaf: met iMovie kan je meer dan veel mensen denken. Ik heb in elk geval frappante staaltjes van montage gezien. Maar er zijn grenzen in wat je met het programma kan doen.

FCE en FCP zijn beiden non-destructieve montage programma’s. Dat houdt kort gezegd in: je hebt een clip en je geeft aan welk deel van de clip gebruikt gaat worden. In feite blijft de clip intact. De grap daarvan is, dat je later meer van de clip zou kunnen gaan gebruiken dan je eerst dacht, door het verplaatsen van de in/uit-punten in de tijdlijn. (zoals eerder is aangegeven: bij iMovie is (was??) dat dus niet op deze manier mogelijk). Dat houdt dus ook een heel andere edit-techniek in.

Verder is er met FCE en zeker met FCP veel heel veel te doen. Niet voor niets werken veel omroepen met FCP.
    En zoals met alles: iets wat veel kan, en dus veel mogelijkheden heeft, krijg je niet zomaar onder de knie. Er is, zeg maar, een zekere leercurve voor nodig. Maar als je eenmaal het programma FCE en/of FCP een beetje kent, ga je het steeds meer waarderen en wil je na een tijdje niet anders meer. Even doorbijten zeg maar. En even wat stoeien met het programma.
    FCE is (een stuk) goedkoper dan FCP. Het heeft wat minder mogelijkheden, maar voor een gemiddelde amateur meer dan voldoende. Voor het overige lijkt het qua werking sterk op FCP.

Ik weet niet wat jouw eisen zijn voor een video-programma, maar zoals al eerder is aangegeven: kijk eens goed naar iMovie, lees er wat over en als het inderdaad onvoldoende mogelijkheden heeft, zal FCE en zeker FCP aan jouw eisen kunnen voldoen.

Veel edit-plezier! :finderoud:

Bijdrager
    Annunaki

Beste,

Ik ben ook op een Windows gestart met Pnnacle. Nu denk ik dat je met de iLife applicaties al meer kan doen dan wat je met Pinnacle Studio 9 deed. iMovie, iDVD, iTunes, iPhoto samen vormen iLife ( met iWeb ) en stellen u in staat om heel mooie zaken te maken.

Als ik het mij goed herinner lijkt iMovie qua manier van werken op Pinnacle Studio. Ik zou dus ook aanraden om eerst wat te experimenteren met de iLife applicaites. Daar kan je echt wel heel veel mee, en het zou zonde zijn van het geld als je met iLife al kan doen wat je verwacht.

iMovie op zicht heeft heel veel mogelijkheden, misschien moet je eens verduidelijken wat voor u een Limiet is. Misschien kan het wel, maar weet je niet goed hoe.

FCP is inderdaad meer voor de gevorderde gebruikers. Je kan er veel meer mee, maar dat voel je ook onmiddellijk aan de leercurve. Ik heb zelf Final Cut Studio, en na een jaartje ermee werken durf ik zelfs nog niet te zeggen dat ik er veel van weet. Er zit zoveel in, en waarschijnlijk gebruik ik nog niet de helft.

Final Cut Express is inderdaad de middenweg tussen iMovie ( thuisgebruiker ) en Final Cut Studio ( professioneel gebruik ). Het is echter een Final Cut, dus opnieuw iets moeilijker in gebruik. Ik ben daar in het begin mee gestart, en het lijkt 99% op Final Cut Pro, maar bevat niet alle mogelijkheden ( bv multi- cam editing en zo ).

Ik zou dus eerst eens met de iLife applicaties proberen, en als je problemen hebt, hier even informeren. Misschien voldoet iLife wel aan uw eisen, maar weet je gewoon nog niet wat je waar kan vinden.

Groeten,

Stefaan

Bijdrager
    Oppie
    ”Dick

FCE en FCP zijn beiden non-destructieve montage programma’s. Dat houdt kort gezegd in: je hebt een clip en je geeft aan welk deel van de clip gebruikt gaat worden. In feite blijft de clip intact. De grap daarvan is, dat je later meer van de clip zou kunnen gaan gebruiken dan je eerst dacht, door het verplaatsen van de in/uit-punten in de tijdlijn. (zoals eerder is aangegeven: bij iMovie is (was??) dat dus niet op deze manier mogelijk). Dat houdt dus ook een heel andere edit-techniek in.

Inderdaad, in de laatste versies is dat veranderd.

Van de Apple site:
    En als je een fout maakt tijdens het bewerken, zorgt iMovie voor rugdekking. Dankzij niet-destructieve bewerking kun je audio- of videofragmenten die je hebt ingekort altijd weer in de oorspronkelijke staat herstellen. Bovendien biedt iMovie een aantal vangnetten. Je kunt onderdelen die je net iets te snel in de prullenmand hebt gegooid weer terughalen, je kunt bewerkingen bijna onbeperkt ongedaan maken en als je een film snel wilt herstellen, kun je terugkeren naar de laatst bewaarde versie van het project.

Maar het gaat wel op een iets andere manier als FCE/P dat doen.

Bijdrager
    Dick de Roos

Mooie aanvulling! (eigenlijk een terechtwijzing :oops: )
    kan je nagaan hoe lang het geleden is dat ik met iMovie heb gewerkt!
    Straks met mijn nieuwe iMac :wink: ga ik er weer eens naar kijken!

Anoniem

Pinnacle Studio 9 is mid-level video-editing software… Apple’s antwoord erop is Final Cut Express (al zou ik inderdaad iMovie ook nog een kans geven).

Bijdrager
    Oppie

En voor die kans, lees maar eens de site door:
    http://www.apple.com/nl/ilife/imovie/

Bijdrager
    hobbes2210

Hi,

Ik wil je echt adviseren om FCP een kans te geven.
    Imovie is aardig, maar zoals jezelf al aangeeft is dit wat beperkt.

Of je nu FCP of FCE gebruikt, dat is eigenlijk gelijk. FCP heeft gewoon wat extra aan boord.

Als je eenmaal FCP onder de knie hebt wil je njooit meer anders:-)
    Ik heb jaren met Premiere gewerkt maar sinds ze niet meer voor de mac updaten, ben ik over gestapt naar FCP en een echte fan geworden.

De learning curve is in het begin wat stijl, maar zodra je wat extra info hebt gekregen (eventueel via internet sites) dan is het echt een prachtig programma.
    ik zou zeggen: even volhouden en dan ga je helemaal los in FCP en wil je niks anders meer

Bijdrager
    Oppie

Heb je wel eens een projectje gedraaid met iMovie?

Ik geef toe: FCP heeft alles wat een veeleisende (semi-)prof nodig heeft, maar…
    van de andere kant heeft iMovie leuke features die je niet zo makkelijk in FCP terug vindt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Het is maar net wat je wilt doen natuurlijk. Als geld en tijd geen rol spelen, dan zou ik zeggen koop FCP. Anders gewoon lekker met iMovie filmpjes maken.

Anoniem
    ”hobbes2210″

Of je nu FCP of FCE gebruikt, dat is eigenlijk gelijk.

Buiten het gegeven dat FCE 299 Euro kost en FCP 1.299…:?

Bijdrager
    hobbes2210

Tja, dat is waar.

Voor amateurs is FCP eigenlijk niet bereikbaar…..

Wat ik bedoelde te zeggen is dat FCP en FCE gelijk werken, je hebt alleen niet alle mogelijkheden met FCE, maar voor de Prosumer wel genoeg.

Bijdrager
    elpaso

Ben al een tijd bezig met iMovie met diverse updates en zeer tevreden.

Er zijn ook interessante boeken over iMovie zoals:

iMovie en iDVD in 24 uur
    Leerboek voor gebruikers, geschikt voor beginners en gevorderden

In 24 lessen van elk één uur leert u op praktische wijze hoe u iMovie en iDVD gebruikt om flitsende videoproducties te maken

EUR 27,95 incl. BTW (EUR 26,37 excl. BTW) – ISBN: 904300751X | 9789043007511

Bijdrager
    jm

Ik begin net aan FCE, ben al een enthousiast gebruiker van iMovie. Wat ik wel mis zijn templates bijvoorbeeld voor titel-sequences. Zijn die er ook voor FCE?

Bijdrager
    Annunaki

Hallo,

Ik geloof dat bij FCE ook LiveType zit ( alle was toch zo toen ik FCE kocht ). Dat is een pakket waarmee je allerhande tekst effekten en zo kan verwezenlijken ( voor titels en zo ).

Je hebt echter wel gelijk, er zijn geen ‘templates’ voorzien waar je gewoon drop zones hebt om alles in te gooien. Een positieve nooit is echter dat je al die zaken toch nog zelf kan maken mocht je dat willen.

Groeten,

Stefaan

Bijdrager
    jm

Inderdaad LiveType zit erbij, daarmee kun je wel bewegende letters maken, maar niet het soort kant en klare titelschermen dat in iMovie zit. Misschien bestaan er plug-ins voor?

Bijdrager
    Annunaki

Hallo,

Wat jij bedoelt is een volledig kant en klare ‘Title Sequence’ zoals in iMovie waar je dan d.m.v. drag en drop een klip kan inplaatsen. Dat zit dus niet in FCE, maar dat kan je wel zelf maken. Bij Final Cut Studio ( de professionele versie van FC ) heb je dan wel weer Motion waar je dan wel weer een aantal voorgedefinieerde templates hebt voor zo’n zaken. Final Cut Studio kost dan ook wel een ganse bom meer of course:-)

Je zou trouwens ook de Title Sequence in iMovie kunnen maken, exporteren naar een QuickTime movie die overeenkomt met de settings van uw Sequence en deze dan importeren in FC. De QuickTime clip kan je dan weer in uw Sequence vooraan op de tijdslijn plaatsen he.

Groeten,

Stefaan

Bijdrager
    jm

Dank. Vooralsnog lijkt me importeren vanuit iMovie naar FCE het beste, en dan maar eens aan de slag gaan om ze zelf te maken in FCE – lijkt me niet eenvoudig (ik zou niet eens weten hoe te beginnen) maar wel leuk.

Bijdrager
    MacbookTo

Ook wij – mijn man en ik – zijn overgestapt naar een Mac. Wij filmen al 30 jaar en monteren al jaren met Pinnacle. De laatste tijd met Pinnacle 9. We willen een Mac Pro kopen maar wachten eerst nog op Leopard. Wel vorige week een macbook gekocht waar ik erg blij mee ben.
    De eerste dagen heb ik erg zitten mopperen op iMovie. Niets lukte er. Maar…….. door trial and error bleek dat er heel veel inzit. Zeker niet minder dan in Pinnacle 9!!!!! Ik zou niet weten wat hier niet in zit en ….. veel logischer. Voorlopig houden wij het bij dit programma. Ik ben wel benieuwd of het terugschrijven naar tape e.d probleemloos verloopt evenals het maken van een DVD. Tot onze grote verbazing lukt HD monteren ook op de Macbook. Wel extra geheugen bij laten plaatsen.
    Geweldig zo’n Mac. We hadden het jaren eerder moeten doen.

Bijdrager
    hobbes2210

@ Macbookto:
    Welkom. Je zult erg blij zijn met je mac.
    En hopelijk zien we je veel op het forum.

Er zijn hier een paar kanjers actief, dus mochten er problemen zijn, hier lossen we het op!!

Bijdrager
    Annunaki

Welkom MacbookTo,

Je zal zien dat het bouwen van een DVD even makkelijk en mooi verloopt als het monteren van uw film in iMovie. Eens je klaar bent met uw iMovie montage kan je immers het resultaat gewoon exporteren naar iDVD. Met iDVD kan je dan de volledige menu structuur van uw DVD aanmaken, eventueel aan de hand van hetzelfde thema dat je gebruikt in iMovie om die Title Sequences en zo te maken. Met iDVD kan je dan ook nog Foto Montages / Slideshows toeveogen in uw DVD op basis van een aantal foto albums uit iPhoto. Je kan er dan ook de muziek uit je iTunes bibliotheek gaan gebruiken als achtegrondmuziek, …

Zoals je ziet, alle iLife applicaties werken bijzonder vlot met elkaar samen. En het is echt heel makkelijk om content uit 1 van de iLife applicaties in een andere te krijgen.

Zoals reeds gezegd, mocht je vragen hebben, dan kan je die op dit forum altijd stellen.

Groeten,

Stefaan

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.