27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Fietje1976

Beste muis voor lay-outprogramma's

Beste,

Ik ben op zoek naar een geschikte muis voor Mac OS X. De programma’s Photoshop, Bridge, Indesign en Illustrator gebruik ik alle dagen. Ik werk nu met een apple mouse waarvan het bolletje al tot op de draad versleten is. Dus hoog tijd voor een nieuwe. Thuis heb ik een magic mouse. De eerste maanden vond ik ze geweldig, maar nu vind ik ze nogal storend voor mijn pols. Soms werkt het geklik niet snel.
    Nu heb ik heel wat gesurft voor nieuwe muizen.
    – Trackball
    – ContourShuttle PROV 2
    – Expert Mouse Trackball Kensington
    – Kensington Slimblade Trackball

Zijn de bovenstaande muizen geschikt voor de grafische ontwerper?
    Kan iemand mij helpen?

Moderator
    Mac Daddy

Voor dit soort dingen heb je geen muis nodig. Wil je echt fijn werken in Photoshop of Illustator dan raad ik van harte een pen tablet aan. En wil je het goed doen, dan koop je een Wacom.

Wil je daarnaast nog een muis hebben, koop je een Logitech, Microsotf of Magic Mouse voor erbij.

Bijdrager
    1984
    Mac op 09 november 2010

dan raad ik van harte een pen tablet aan. En wil je het goed doen, dan koop je een Wacom..

Daar sluit ik mij bij aan : Welk tablet is geschikt voor u?

INTRODUCTION TO INTUOS4 WIRELESS

Bijdrager
    iep

Dan geef ik daar een waarschuwing bij: een tablet heeft een totaal andere manier van werken dan een muis. Een muis werkt absoluut terwijl een tablet relatief werkt. Dat heeft tot gevolg dat het schermoppervlak en tabletoppervlak met elkaar overeen komen. Bij een muis is dat niet zo, die kent eigenlijk geen grenzen. Dit werkt in het begin nogal onnatuurlijk en zorgt voor een steile leercurve. Je zult echt heel wat tijd moeten spenderen om zo’n tablet onder de knie te krijgen. Als je de verkeerde tablet koopt kun je ook nog eens het leuke effect krijgen van een verkeerd aspectratio. Dan is je tablet 4:3 maar je scherm 16:10. Als je dan een cirkel tekent krijg je geen cirkel op het scherm maar een ovaal. Koop het liefst een nieuw model en geen tweedehands, dan heb je dit probleem niet omdat ze tegenwoordig allemaal wel 16:10 zijn en je dit probleem niet zal hebben.

Voor een trackbal geldt hetzelfde verhaal. Gun jezelf dan ook wat tijd om te werken met zo’n ding en verwacht niet dat je in het begin er nauwkeurig mee aan het werk kunt. Je zult de muis een stuk nauwkeuriger vinden.

Verder zijn eigenlijk alle muizen wel geschikt voor een grafische ontwerper. Welke muis, trackbal, tablet, etc. het beste is voor jou is echter iets heel persoonlijks. Dat zul je voor jezelf moeten uitvinden.

Bijdrager
    Dr. Maddox
    Iep

Dan geef ik daar een waarschuwing bij: een tablet heeft een totaal andere manier van werken dan een muis. Een muis werkt absoluut terwijl een tablet relatief werkt. Dat heeft tot gevolg dat het schermoppervlak en tabletoppervlak met elkaar overeen komen. Bij een muis is dat niet zo, die kent eigenlijk geen grenzen. Dit werkt in het begin nogal onnatuurlijk en zorgt voor een steile leercurve. Je zult echt heel wat tijd moeten spenderen om zo’n tablet onder de knie te krijgen. Als je de verkeerde tablet koopt kun je ook nog eens het leuke effect krijgen van een verkeerd aspectratio. Dan is je tablet 4:3 maar je scherm 16:10. Als je dan een cirkel tekent krijg je geen cirkel op het scherm maar een ovaal. Koop het liefst een nieuw model en geen tweedehands, dan heb je dit probleem niet omdat ze tegenwoordig allemaal wel 16:10 zijn en je dit probleem niet zal hebben.

Daar kan ik me niet in vinden. Vooral omdat je zelf scherm en tablet oppervlak kan instellen. Tenminste, bij een Wacom dan. Het kost je een week of twee oefenen maar dan ben je ook twee keer zo snel.

Antwoord op de vraag moet dus zijn: Een Wacom tablet.

Bijdrager
    1984
    Dr. op 09 november 2010

En kies je invoerapparaten voor Intuos4 tabletten, eventueel met Intuos4 Mouse of welke andere muis,

Moderator
    Mac Daddy

De waarschuwing is geheeld terecht. Het is een andere manier van werken en niet iedereen kan er mee werken, maar het merendeel wel.
    Ik ben het alleen niet eens met de steile leercurve. Ik had een week nodig. (Maar dit is uiteraard mijn ervaring.) Na die week was ik verkocht en wilde niet meer terug naar de muis. Ik heb hem er nog steeds naast liggen voor de afwisseling, maar als je eenmaal gewend bent om in Photoshop met Wacom te werken dan mis je hem enorm als je hem niet bij de hand hebt.

Je geeft ook in de openingspost aan dat je last van je pols hebt. (RSI?) Ook daarvoor is een Wacom goed. Je hebt een andere houding met je hand die natuurlijker is.

Met die verhoudingen 4:3/16:10/16:9 houdt Wacom sowieso rekening mee. Je moet het alleen even instellen.

Bijdrager
    Tbastard

Ik vond tablets inderdaad een behoorlijk steile leercurve hebben. Moest mezelf ook echt dwingen om de muis er niet bij te pakken. Voor wat betreft de RSI heb ik wel een waarschuwing. Lang geleden heb ik de inkleurders van de Donald Duck getraind in het digitaal inkleuren waarbij een tablet werd gebruikt. Toen ik daar na een jaar weer eens binnen liep, bleek iedereen vertrokken met RSI als belangrijkste reden.

Mijn advies tegen RSI is ook altijd om regelmatig te wisselen van muis, naar trackball of tablet.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Dat zeg ik!;)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik heb hem standaard hier op staan:

Ik lever er wat resolutie voor in maar ik gun mezelf wel wat meer ruimte om mijn hand op te laten leunen. Een luxe die je je niet kan veroorloven bij een A6 formaatje.. Ik zou voor minimaal A5 gaan.

Bijdrager
    1984
    Dr. op 09 november 2010

Ik zou voor minimaal A5 gaan.

Welk tablet is geschikt voor u?

Bijdrager
    Ir.Bob

Toen ik daar na een jaar weer eens binnen liep, bleek iedereen vertrokken met RSI als belangrijkste reden

Als je RSI van een tablet krijgt, dan je krijg je ook RSI van een potlood of een pen. Verder kan ik onderschrijven dat het even wennen is, maar zelf had ik het met 2 dagen wel onder de knie.

Dat verhaal over relatief of absoluut kan ik me ook niet helemaal in terug vinden. Bij Wacom kan je dat ook voor je tablet instellen. (ja, ook als je een pennetje gebruikt)

Het enige waar ik zelf last van heb bij een tablet is als je heel exact op een punt je muisknop moet loslaten (is pen op tillen op tablet). Dan merk ik dat het met een muis beter gaat dan met een pen.

Moderator
    Mac Daddy

Dat laatste punt herken ik ook. Ir.Bob. Daarom ligt die muis er bij mij ook nog naast. Maar ik werk nog met een Graphire en heb laatst al gevoeld dat een Intuos 4 een veel stroefer opperlvlak heeft dan de Intuos 3.

@1984: Die adviseur werkt ook niet helemaal top. Ik heb mijn gegeven opgegeven en hij adviseert een A4 tablet of de Cintiq modellen. Ik geef op dat ik een 15-17 inch scherm heb. Dan lijkt mij een A5 ook een prima keuze.

Bijdrager
    Dr. Maddox

@ Ir.Bob – Leun op de muis van je hand en kantel over je pink om te enteren. Dat werkt perfect bij mij!

Toen ik daar na een jaar weer eens binnen liep, bleek iedereen vertrokken met RSI als belangrijkste reden.

Vreemd verhaal inderdaad. Ik werk al tien jaar met Wacom tablets en heb nergens of nooit ergens last van. Werkhouding en stress zijn meer voor de hand liggende factoren als je het mij vraagt.

Bijdrager
    1984

Toen ik daar na een jaar weer eens binnen liep, bleek iedereen vertrokken met RSI als belangrijkste reden.

Mensen die veel achter een computer werken hebben soms last van Repetitive Strain Injury (RSI). RSI is een pijnlijke en hinderlijke aandoening die het gevolg is van vaak herhaalde, enigszins krampachtige uitgevoerde, bewegings-patronen. Mensen met RSI kunnen vaak geen normaal gebruik meer maken van de computer. Toetsenborden en muizen, in combinatie met een slechte werkhouding en hoge werkdruk, zijn vaak de boosdoeners.

http://www.tablet4u.nl/rsi.html

Met een Wacom tablet heeft u wel een nauwkeurig aanwijsinstrument, en bovendien kunt u afwisselend de muis en de pen gebruiken waardoor u niet voortdurend dezelfde spiergroepen belast. Mensen die tengevolge van RSI niet meer met een muis overweg kunnen, zeggen baat te hebben bij een WACOM pen

Bijdrager
    MacMartino

Intuos 3, A5. Wij werken met 21″ en 27″ schermen. A4 werkt naar mijn idee minder prettig, en je maakt veel meters extra. Wij werken van 9.00u – 22.00u elke werkdag, en na klachten door veelvuldig muisgebruik werkt dit super. Soms wat last van de pols, of van het te hard vasthouden, maar goed dat heb je met alles
    wat je zo lang beet hebt. Soms je tip vervangen, en na een paar jaar je schrijfvlak. En als je ooit je pen verliest, is het goedkoper om die in NewYork te bestellen dan bij Wacom, maar dat terzijde;)

(En maak niet de fout om voor een bamboo te gaan, prijsverschil is er niet voor niets)

Bijdrager
    iep
    Dr. op 09 november 2010

Daar kan ik me niet in vinden. Vooral omdat je zelf scherm en tablet oppervlak kan instellen. Tenminste, bij een Wacom dan. Het kost je een week of twee oefenen maar dan ben je ook twee keer zo snel.

Een week of twee oefenen is voor een invoerapparaat een zeer steile leercurve. Het is zeker niet iets wat je in 10 minuten leert. In de eerste 10 minuten (althans, dat is wat ik merk bij mensen die een tablet proberen) vinden ze het vaak helemaal niets omdat ze totaal niet snappen hoe het werkt en ze kunnen er ook niet echt mee omgaan. Vaak komt dat juist doordat ze een muis gewend zijn.

Invoerapparaten zijn persoonlijk, dat kun je niet voor iemand bepalen. Als je kijkt naar wat diverse mensen in de grafische sector gebruiken dan zul je zien dat het heel erg uiteenloopt tussen muis, trackbal, tablet en die 3D dingen van o.a. 3Dconnexion.

Het instellen van de tablet qua ruimte is nogal problematisch. Ofwel kun je een deel van je scherm niet gebruiken, ofwel een deel van je tablet niet. Dat zul je dan ook weer moeten oefenen zodat je gevoel hebt waar de grenzen liggen. Dat maakt het leren weer wat lastiger omdat een principe als “punt op tablet = punt op scherm” een veel makkelijker ezelsbruggetje is.

@Ir.Bob: relatief is de standaard modus van praktisch iedere tablet die je kunt kopen. Je kunt het op absoluut instellen maar dat maakt het er niet gemakkelijker op. Voor sommige mensen werkt zo’n tablet in die modus prettig en zijn ze er sneller aan gewend. Maar ja, die relatieve modus is nou net het grote voordeel van een tablet en de reden waarom je zo’n ding koopt. Niets is zo irritant als tijdens het tekenen tegen de rand aan te lopen waarna je weer terug moet. De pen werkt namelijk alleen in het actieve deel van de tablet.

Ter aanvulling op MacMartino: vergeet ook niet extra puntjes te bestellen want die dingen lijken tegenwoordig veel harder te slijten dan een paar jaar geleden. Geldt overigens ook voor het oppervlak van de tablets, gelukkig kun je die ook vervangen (het is een sticker). Bij de Intuos moet je ook opletten op de penpunt, er zijn aardig wat reports dat die na verloop van tijd er losjes in lijkt te zitten. Als je dan op basis van de pendruk tekent levert je dat problemen op. Ik merk dat mijn Bamboo 2 dat ook heeft. So much voor het prijsverschil…

Bijdrager
    bhv

Wat over de opmerking van Mac Daddy dat de Intuos 4 een veel stroefer opperlvlak heeft dan de Intuos 3?

Zijn ze überhaupt nog nieuw te krijgen?

Bijdrager
    iep

Je kunt natuurlijk altijd ook een stukje plakplastic erop doen. Dat is gladder namelijk.

Moderator
    Mac Daddy
    Mac op 09 november 2010

Dat laatste punt herken ik ook. Ir.Bob. Daarom ligt die muis er bij mij ook nog naast. Maar ik werk nog met een Graphire en heb laatst al gevoeld dat een Intuos 4 een veel stroefer opperlvlak heeft dan de Intuos 3.

Ir.Bob zijn punt was dat het soms lastig is om met je Wacom ergens precies een punt neer te zetten. Bijvoorbeeld als je een uitsnede exact wilt doen. Dan heb je wel eens dat je klikt en de pen verschuift. Dan gebruik ik soms de muis daarvoor.
    De Graphire heeft een keihard plastic oppervlak en is zodoende nog gladder dan de Intuos 3. De Intuos 4 heeft echter een stroever oppervlak wat sowieso alweer meer op papier lijkt, maar wat dus ook kan helpen bij het precies plaatsen van een punt o.i.d.

Dat is één van de redenen waarom ik graag een Intuos 4 wil hebben. Dat staat dus los van het feit of de Intuos 3 nog te koop is. Wat waarschijnlijk niet het geval is.

Maar volgens mij wil je juist een stroever oppervlak i.p.v een gladde.

Nu kan ik wel een papiertje op mijn Wacom plakken, maar daar prik je snel doorheen denk ik.:wink:

Bijdrager
    bhv

Dank voor je nadere uiteenzetting, MacDaddy. De MacPro vraagt pixelprecieze handelingen. Met veel te veel beslag op mijn peesjes en spieren in mijn hand en armen na verloop van tijd. De motorische aansturing is mijn grootste probleem met de MacPro, (te) snel, te precies, keihard. Dat gaat ook op voor werken met de muis.

De vraag is ben ik er met een Intuos4 Medium? Bestrijkt dat voldoende het veld van het beeldscherm? Ik hou het liefst de afstand die mijn hand moet afleggen binnen de perken.

Moderator
    Mac Daddy

Het ligt ook aan de grootte van je scherm. Maar ben je bekend met het werken met een Wacom? Het is namelijk anders dan met een muis. Hoe kleiner de Wacom, hoe meer je vanzelf uit je pols gaat werken, maar hoe grote de Wacom, hoe meer je je hele arm gebruikt.
    Maar je hele houding van je arm en de bewegingen zijn dus anders.

Normaal is het zo dat hoe groter het scherm, hoe groter je Wacom ook zou moeten zijn. Dat werkt namelijk gelijk. Als jij je Wacom ben in de linker bovenhoek van je tablet hebt staan, dan staat de cursor daar ook op het scherm. Als jij dus een 30 inch scherm hebt en je werkt op een A6 formaatje Wacom. Als je dan precies in Illustrator, Photoshop, CAD of wat dan ook een lijn moet zetten, dan zal je heel erg moeten inzoomen om dat nog precies te kunnen doen.

Maar ik heb tot nu toe enkel met A5 modellen gewerkt i.c.m. een 19 inch Apple CRT, MBP 15 inch scherm en een (ik schat) 22 inch Dell scherm. Dat werkte allemaal prima.

Moderator
    Mac Daddy
    Mac op 10 november 2010

Nu kan ik wel een papiertje op mijn Wacom plakken, maar daar prik je snel doorheen denk ik.:wink:

En terwijl ik dit gisteren bedacht, dacht ik ook. Waarom eigenlijk niet?
    Dus zie hier: een papiertje op mijn Wacom.

Ik ben zeer benieuwd wat dit oplevert en hoe snel het blaadje scheurt.

Bijdrager
    iep
    Mac op 10 november 2010

Ir.Bob zijn punt was dat het soms lastig is om met je Wacom ergens precies een punt neer te zetten. Bijvoorbeeld als je een uitsnede exact wilt doen. Dan heb je wel eens dat je klikt en de pen verschuift. Dan gebruik ik soms de muis daarvoor.

En dat bedoelde ik nou o.a. met steile leercurve. Je kunt prima heel precies met zo’n tablet werken maar dat is niet iets wat je zo eventjes lukt. Je moet daar aardig wat kunde voor hebben. Ik werk zelf ook al jaren met zo’n ding en bij mij gaat het soms ook nog wel de mist in. Dan grijp ook ik naar de muis, dat is een stukkie nauwkeuriger (en ja, dat is een pebkac kwestie :P). Wellicht dat een groter model deel is aan de oplossing.

Maar volgens mij wil je juist een stroever oppervlak i.p.v een gladde.

Een stroever oppervlak zoals papier geeft je wat meer grip zodat je niet met je pen alle kanten op glijdt. Een te stroef oppervlak is echter ook niet prettig werken omdat je dan juist heel veel moeite moet doen om die pen te bewegen. In beide gevallen is de kans op uitschieters groot. Er is dan ook best wel wat discussie bij Wacom gebruikers onderling. De ene vindt de nieuwe oppervlakken van de huidige tablets prettiger omdat ze wat stroever zijn. De ander vindt juist weer het tegenovergestelde en heeft ze liever wat minder stroef. Bij die laatste groep zie je nog wel eens dat ze van dat plakfolie gebruiken om het wat gladder te maken.

Moderator
    Mac Daddy

Ligt er ook aan wanneer jij vindt dat die leercurve voltooid is. Ik bedoelde in dit geval het wennen en hoe snel je hem in plaats van een muis kan gebruiken. Dat duurde bij mij een week, maar maak er maximaal een maand van. Ik zou zeggen. Als je er dan nog niet aan gewend bent, is het niet de tool voor jou.
    En nu gebruik ik al het woord tool (dus gereedschap). Een Wacom moet je zien als gereedschap en zoals elk gereedschap (penseel, krijt, hamer, muis, mes en wat nog meer niet) heb je dat ook niet snel onder de knie.
    En verfijnde dingen kostten inderdaad tijd met zo’n Wacom ja. Dat is zeker waar. Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor echt tekenwerk nog steeds papier en potlood pak en het daarna overtrek met mijn Wacom in Photoshop/Illustrator. Gewoon omdat het oppervlak van die Wacom niet overkomt als papier. Voor mij persoonlijk zou dat stroevere oppervlak van de Intuos 4 dus denk ik erg handig zijn. Maar ik snap ook dat sommige mensen dat juist niet wensen.

Mijn baas van mijn oude stage volgde een keer een uitgebreide storyboard tutorial. De man die de tutorial gaf, zei ook dat hij eerst ging trainen in Photoshop. Eerst enkele lijnen trekken. Kromme en rechte, zodat je een goed gevoel in de Wacom krijgt.

Maar eigenlijk ben ik inmiddels ook wel benieuwd of de topicstarter al wijzer is geworden, of zoekt hij toch echt een muis i.p.v. een tablet?

Bijdrager
    Fietje1976

Beste mensen, bedankt voor de uiteenzetting over de werking van de Wacom. We hebben het ook hier, maar gebruiken het eigenlijk veel te weinig. De reden is natuurlijk omdat het ingewikkeld is en je moet ook van ene kant naar de andere kant schuiven met een pen wat niet altijd eenvoudig is. Bovendien kunnen we niet met de wacom gebruiken voor Indesign of Aperture of Bridge.

En ik ben eigenlijk nog niet uit over de keuze van de muis. We willen ook de muis hebben naast de wacom aangezien de onze versleten zijn.

Wat mij wel opvalt dat niemand de namen van de muis kent (behalve magic mouse). Heeft echt niemand ervaring met Trackball of andere muizen?

Bijdrager
    iep

Trackbal is een ander soort invoerapparaat netzoals een tablet dat is. Feitelijk is het een omgekeerde muis. Je hebt ruwweg twee modellen: eentje waarbij je de bal met je duim beweegt (met als gevolg dat mensen rsi in hun duim krijgen, vergelijkbaar met de sms-duim) en eentje waarbij je de bal met je andere vingers beweegt (een ietwat natuurlijker houding). Ook een trackbal vergt de nodige gewenning. Ik weet dat luchtverkeersleiders nogal veel van die dingen gebruik maken (hun terminal is daar nou eenmaal mee uitgerust) hoewel dat tegenwoordig ook vaak een gewone muis is. Bij CAD mensen heb ik het ook gezien. Je kunt er dus ook wel creatieve dingen mee doen. Maar ja, zoals gezegd het vergt gewenning waardoor je beter even zelf aan zo’n trackbal moet gaan voelen. Ik vind ze persoonlijk een lagere leercurve hebben dan een tablet omdat het de muis het dichtst benaderd.

Als je op zoek gaat naar een gewone muis is het handig om te kijken naar de nauwkeurigheid. Als vuistregel kun je hanteren: hoe hoger het aantal dpi, hoe nauwkeuriger de muis. Die dpi slaat op het aantal punten wat de muis kan scannen. Hoe meer hij kan hij kleiner je de bewegingen kunt maken en kleinere bewegingen betekent nauwkeuriger werken.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.