23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    LX

Beste merk SSD in Mac mini (vervanging van Fusion Drive)

Heeft iemand ervaring met / tips voor de keuze van een merk SSD schijf? Ik wil de Fusion Drive van mijn Mac mini (“Late 2012”) vervangen door geheel SSD, maar twijfel over de beste merkkeuze? Reden van de vervanging is dat de Fusion Drive voor de tweede maal defect is. Op de ifixit site wordt bij de beschrijving van het zelf vervangen alleen expliciet OCZ genoemd als merk. Wellicht heeft iemand hier ervaring mee (goed of slecht) in combinatie met een Mac mini? Of weet een beter merk?

Bijdrager
    fnk

Samsung wordt door Apple gebruikt.
    Heb in mijn mini eentje ingezet.
    Werkt uitstekend.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik heb heel goede ervaringen met Samsung EVO 850, en ze zijn niet duur.(y)
    https://www.bol.com/nl/p/samsung-850-evo-interne-ssd-500-gb/9200000035651835/?suggestionType=suggestedsearch

Bijdrager
    krisrock

Ook hier goede ervaringen met de Samsung, alleen dan de 850 pro.

Bijdrager
    fixar

Samsung (Evo of Pro) is prima, maar ook Crucial maakt uitstekende SSD’s

Bijdrager
    Oldekamp

Jouw Mac Mini heeft een SATA III aansluiting. Om dit goed te benutten moet je dus kijken naar SATA III SSD’s, zoals de Samsung die hierboven gelinkt staat.

Ik ken niemand die problemen heeft met de Samsung SSD’s. Het zou in theorie ook absoluut geen verschil mogen maken welk merk je wilt gebruiken. Wil je echter toch liever shoppen bij een fabrikant die nauwe banden heeft met Apple, kijk dan eens naar de producten van OWC. OnlineMacWinkel is een Nederlandse supplier van OWC. De 500GB Mercury Electra 6G kost daar €219,-.

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door  Oldekamp.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Samsung is prima, Ik zou je alleen afraden om iets bij bol.com te kopen. Los van dat ik er zelf tot twee keer toe een slechte ervaring had, zijn ze recent in het nieuws gekomen doordat van de door hun verkochte Apple laadkabels 8 van de 9 nep waren. Eerder kwamen ze slecht in het nieuws met nagemaakte Samsung accessoires. Reactie van bol is dat ze zoveel producten verkopen, van zoveel verschillende leveranciers (ze zijn een soort doorgeefluik), dat ze deze niet allemaal kunnen controleren. M.a.w. bol.com staat niet in voor de kwaliteit.

https://www.nu.nl/ondernemen/4433964/duizenden-namaakproducten-verkocht-via-bolcom.html
    https://www.ad.nl/binnenland/kassa-bol-com-verkoopt-nep-opladers-onder-de-noemer-van-apple~a7019f09/

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door  EagerB0bNerd.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ooit heb ik een ander merk SSD gehad dan Samsung, ±1 jaar en dat ding was naar de hoeren.
    Alle iMac’s en Mac Mini’s in ons netwerk zijn uitgerust met SSD’s van Samsung, nooit een probleem gehad.

Bijdrager
    computer space

Een Samsun Pro. De EVO’s zijn een soort Fusion-drives onder de SSD: snelle en langzame SSD in combinatie.

Bijdrager
    Pivni Pes

Die EVO’s doen het ook niet slecht, het is maar net wat je met je systeem doet.
    Als je echt een poweruser best is een Samsung Pro misschien wel raadzamer inderdaad.

Bijdrager
    Shmoo

Precies, een poweruser met een Mac mini 2012. Da’s zoiets als een marathon in het bejaardentehuis.

Gewoon eentje pakken met de juiste aansluiting, capaciteit en goede beoordelingen dan komt het vanzelf goed. 500Gb voor ongeveer 150,- en je bent het mannetje.

Als je over dit soort dingen te lang gaat nadenken dan is je schijf straks duurder dan je hele computer bij elkaar.

Bijdrager
    Pivni Pes

O, een mini uit 2012……, had ik niet gelezen.
    Inderdaad, niet te lang over miepen, gewoon een EVO er in knallen en gaan(y)

Volgens mijn was de OCZ de SSD waarmee ik veel gezeik hebt gehad.

Bijdrager
    KR1275

Sinds 2012 zit er een OCZ Vertex 4 in mijn mini en tot op heden geen enkel probleem mee gehad.
    Mijn ouders hebben een Cruzial in hun Mini 2011 en eveneens nooit een probleem gehad.

Volgens mij zijn de bekende merken allemaal wel goed.
    In mijn mini 2012 die bij de tv staat een Samsung 250Evo gestopt (sinds een week), ik had een tegoedbon van 30€ excl btw van Staples, zomaar… omdat ik al zo lang niet meer geweest was. Moeten ze vaker doen!

Bijdrager
    Pivni Pes

Het zal niet allemaal slecht zijn, alleen had ik er een slechte ervaring mee.
    Met de Samsung SSD’s heb ik nooit een probleem gehad, natuurlijk zijn er ook wel SSD’s van Samsung die uitvallen.
    Maar over het algemeen zie ik niks dan positieve reacties over de SSD’s van Samsung.

Shit, nu lijk ik wel zo’n Samsung fanboy8-O

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Een Samsun Pro. De EVO’s zijn een soort Fusion-drives onder de SSD: snelle en langzame SSD in combinatie.

?

Hier een tabelletje met resultaten:

https://tweakers.net/reviews/3599/9/samsung-gaat-3d-de-nieuwe-850-pro-getest-conclusie-een-nieuwe-weg.html

Lees ook even de conclusie onderin

Bijdrager
    TheBigZ
    Shmoo op 16 oktober 2017

Gewoon eentje pakken met de juiste aansluiting, capaciteit en goede beoordelingen dan komt het vanzelf goed. 500Gb voor ongeveer 150,- en je bent het mannetje.

+1. (€146 voor 525GB) Crucial MX300.

https://tweakers.net/pricewatch/525475/crucial-mx300-2-komma-5-inch-525gb.html

Bijdrager
    MrBelloNLD

@eager: in die tabel staat de 850 evo niet vermeld….

dasnie eerlijk:-)

Bijdrager
    computer space

Een EVO heeft een klein stukje geheugen afhankelijk van model, stuk of 8GB dat heel snel 2 bit TLC geheugen is. Rest is 3-4 bit MLC. Dat is een stuk trager. Dat de storagemark sneller is komt omdat het kleine beetje TLC inderdaad sneller is dan de bulk TLC in de Pro. Maar buffel je een 20GB file op je schijf (dat doen ze nooit bij Tweakers en Storagemark, daar doen ze 4k/16k/64k writes LOLZ!!!, codegeeks schrijven enkel githubsnippets, maccers verstouwen 4K video en 50mpixel foto’s), dan haakt de EVO toch echt af, en zakt ie tot 7200rpm achtige snelheden.

Unless you have a habit of writing large quantities of incompressible data to the SSD, or will frequently be writing lots of large files to the SSD the speed difference is not noticeable in real-world use.

Technically:

The Pro uses a slightly different controller which can better handle incompressible data.
    The Pro uses MLC NAND (2 bits per NAND cell). The EVO uses TLC NAND (3 bits per cell). MLC is faster than TLC. So the EVO initially writes data to NAND in MLC mode (or even SLC mode – I’ve read conflicting reports). Then while the drive is idle it rewrites this MLC data in TLC mode. If you’re writing a lot of large files or continuously writing a lot of data, you can exhaust the space the EVO has reserved for MLC writes, and it’ll end up writing in slower TLC mode.https://www.pcworld.com/article/2998497/storage/tlc-nand-ssds-the-crippling-problem-storage-makers-dont-advertise.html

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 1 week geleden door  computer space.

Bijdrager
    Facundo

Past die 1 TB Samsung ook in die Mini?

Bijdrager
    Shmoo

Makkelijk, die parkeer ik er gewoon blindelings achteruit in.

Bijdrager
    Brombeer

En @lx71, wat ga je doen met de reacties?

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 4 weken geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    Shmoo

We hadden eigenlijk eentje moeten adviseren die ontploft na 8 uur gebruik. ?

Bijdrager
    McPim

Misschien kan iemand deze Wiki pagina aanvullen met:
    – iemand die één post plaatst op OMT en nooit meer van zich laat horen

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 4 weken geleden door  McPim.
23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.