20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Steo

Beste macOS versie voor iMac late 2013

Op dit moment draait onze iMac late 2013 (2,7 Ghz i5, 16GB, 500GB SSD) op macOS Catalina.

Eigenlijk vind ik hem gewoon traag. Het wisselen van gebruiker duurt lang, opstarten programma’s duurt lang, enzovoort. Ik heb het idee dat Catalina gewoon te veel vergt van mijn toch inmiddels wel wat oude computer.

Is het verstandig om een eerdere macOS versie te draaien? En zo ja, van welke versie heb ik dan het meeste profijt?

Inactief
    Anoniem

Das is wel gek met een SSD en 16 GB, daar zou je meer van verwachten. High Sierra zal misschien wat vlotter* zijn maar of je dat nou wil..? Hoop gedoe om te ‘downgraden’ en die krijgt geen security updates meer. En Mojave of Catalina zal zeker weinig verschil maken. Ik zou eens kijken naar de Mac zelf, of daar niet van alles draait (op de achtergrond?) wat ‘m traag maakt. Een EtreCheck rapport kan veel info geven.

* dat is nog maar de vraag, de verschillen zijn minimaal, soms zelfs in het voordeel van Catalina. Zie hier bijvoorbeeld.

Bijdrager
    FABMAC

Ik draai Catalina op late 2013 met 32 gb. Werkt nog prima. Ik heb wel een I7.

Bijdrager
    Steo

Hmm… dus downgraden is niet direct de beste optie? Ik zal EtreCheck eens proberen.

Als je eenmaal aan het werk bent onder 1 gebruiker, dan gaat het allemaal redelijk prima. Alleen meerdere gebruikers (en wisselen daartussen) gaat traag.
    Misschien komt het ook doordat ik ook nog op een vrij rappe (nieuwe) laptop werk en dat het verschil nu duidelijker is.

Bijdrager
    Steo

EtreCheck
    Vintage hardware: “This computer may be considered vintage.”

Haha. ok.

Inactief
    Anoniem

Ja dat is wel vintage ?..

Andere gebruikers uitloggen kan helpen?

Bijdrager
    fixar

<p class=”cite”>Steo op 10 februari 2021 om 16:28</p>
    EtreCheck

Haha. ok.

Ja dat is wel een beetje confronterend he…;-)

Meerdere gebruikers met meerdere programma’s open zal altijd zorgen voor een zwaardere belasting van het systeem, en dus voor wat vertraging. Net als in je oude Corsa gaan rijden met 4 volwassenen ipv alleen, dat scheelt wel bij het optrekken.

Bijdrager
    sedikit

Ach, wat is het gemakkelijk (EtreCheck),  om een apparaat van net 8 jaar oud, modieus als vintage te bestempelen! Van Dale “vin·tage (de; v(m)) 1voorwerpen die door hun ouderwetse uitstraling modieus zijn“. De aanduiding vintage is dus sowieso al fout, want de iMac uit 2013 ziet er precies zo uit (uitstraling weet je wel ?) als de iMac 2020.

Ik heb precies dezelfde iMac (16GB 1 terabyte SSD) als de TS. Ik draai er moeiteloos de El Capitan op. Het zal mij worst wezen dat El Capitan geen veiligheid-updates meer heeft (die klantvriendelijkheid van Apple laat ik maar buiten beschouwing).

Advies aan de TS:

-wis je HD

-zet er het systeem ònder Catalina op (Sierra schijnt uitstekend op onze o zo ouderwetse iMac te werken ?)

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 3 dagen geleden door sedikit.
    Bijdrager
    TheBigZ

sedikit op 10 februari 2021 om 18:00
    Het zal mij worst wezen dat El Capitan geen veiligheid-updates meer heeft (die klantvriendelijkheid van Apple laat ik maar buiten beschouwing).

Tuurlijk!:-)

https://tweakers.net/nieuws/177898/apple-repareert-kritieke-sudo-kwetsbaarheid-in-macos.html

Op Macs heb je ook nog System Integrity Protection. Sinds Catalina is het root filesysteem niet meer zonder meer schrijfbaar (ook niet voor de root user). Met default settings moet je hard je best doen om daar blijvende wijzigingen te doen…

Inactief
    Anoniem

Heb je nog genoeg ruimte op de ssd?

Bijdrager
    Steo

El Captain draaide idd altijd prima. Echter vind ik beveiligingsupdates ook wel van belang. Ik heb nog de helft over van de SSD.

Bijdrager
    sedikit

Het kan zijn dat ik permanent iets over het hoofd heb gezien. Ik sluit dat niet uit. Maar ik ben nòch hier, nòch bij de buren, noch op het internet “slachtoffers” tegen gekomen van een niet beveiligd systeem, zoals in dit geval b.v. El Capitan. En wat zou er dan precies kunnen gebeuren? Of mis ik iets?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

opstarten programma’s duurt lang

Geef eens een voorbeeld. Ik start op vanaf een externe SSD via TB3.

Programma’s als Photoshop CC (2018) en Logic Pro (beiden met aardig wat plug-ins) zijn in 5 resp. 8 sec klaar voor gebruik.

Bijdrager
    RW076

Mountain Lion was voor zijn tijd een super OS, dat gezegd hebbende is Mavericks de laatste versie die je op deze machine kunt gebruiken.

Bijdrager
    computer space

Een van de golden oldies kiezen:

El Captican of Mohave.

Bij El Capitan is het wel zo dat nieuwe Apple-software niet meer ondersteund wordt, maar alle andere softwaremakers draaien gewoon nog alles voor El Cap (dankzij Electron).

Heb je dus nieuwe Apple titels nodig zoals FCP 10.4 , dan zou ik voor Mohave gaan.

Maar ik vind het wel heel vreemd. Met een SSD draait een Mini 2009 nog rap, ook met maar 2GB geheugen, en daar zit dus een Core2Duo in van 2,26GHz!

Lijkt of je SSD zo gaar als boter is. Zit er toevallig een pruts-SSD zoals een budget Kingston of WD Green, van die SSD’s met slechte TLC cellen?

Een Samsung 830 of 840Pro zou zich zo niet mogen gedragen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 3 dagen geleden door computer space.
    Bijdrager
    sedikit

<p class=”cite”>RW076 op 11 februari 2021 om 10:06</p>
    Mountain Lion was voor zijn tijd een super OS, dat gezegd hebbende is Mavericks de laatste versie die je op deze machine kunt gebruiken.

RW076, Ik meldde hierboven al dat ik, op dezelfde iMac als de TS, de El Capitan draai. Later dan de Mavericks. dus. En ik weet zeker (via Google) dat de Sierra (zo niet nog hoger) het ook nog prima doet.

Bijdrager
    GoeieDag

Steo op 10 februari 2021 om 16:28
    EtreCheck

Haha. ok.

Maar waarom zet je dat rapport niet meer hier? Daar kunnen we tenminste wat mee.

Inactief
    Anoniem

sedikit op 11 februari 2021 om 10:32

RW076, Ik meldde hierboven al dat ik, op dezelfde iMac als de TS, de El Capitan draai. Later dan de Mavericks. dus.

RW076 bedoelt laagste versie (klopt ook niet trouwens, want 10.8.4 kan ook op deze Mac). Vrij onzinnig om te downgraden naar Mavericks als je nu Catalina draait. Plaats het rapport inderdaad @Steo want het OS zal niet het probleem hier zijn. Zoals ik al zei, een Mac met die specs hoort prima te draaien met Catalina. Hoeveel gebruikers zijn er eigenlijk tegelijk ingelogd? Dat lijkt me veel belangrijker.

Bijdrager
    RW076

<p class=”cite”>sedikit op 11 februari 2021 om 10:32</p>

<p class=”cite”>RW076 op 11 februari 2021 om 10:06</p>

RW076, Ik meldde hierboven al dat ik, op dezelfde iMac als de TS, de El Capitan draai. Later dan de Mavericks. dus. En ik weet zeker (via Google) dat de Sierra (zo niet nog hoger) het ook nog prima doet.

Ik wil ook niet zeggen dat het niet kan, ik had mijn info echter van Mactracker gehaald en daar staat dat Mountain lion erbij zat als je hem kocht.
    Ik vond het persoonlijk een van de beste versies (al kun je er vandaag de dag minder mee dan toen) van OS X.
    Supersnel (net als Snow Leopard, ook zo’n top versie) vreselijk betrouwbaar en heerlijk in het gebruik.

Bijdrager
    RW076

Hmm de bewerkknop doet raar, sterker nog het hele forum doet raar.
    Maar idd correctie, ik schreef wel degelijk dat het het laatste OS was, dat was niet juist.
    Er zat eerst 10.8 en daarna zelfs een tijdje 10.9 bij deze Mac, je kunt er zelfs nog de laatste versie (Big Sur weet ik niet zeker) op zetten staat er bij.
    Verkeerd gelezen, maar geloof me het kwam uit een goed hart.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.