5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Dick de Roos

"Beste" iMac voor FCPX en Photoshop

Onderstaand beeld heb ik geleend van een ander draadje (https://www.onemorething.nl/community/topic/welke-imac-12/page/2/#post-3103640), met ongeveer (maar niet geheel) dezelfde vraag en met dank aan Shmoo.:nerd:
    Shmoo gaf tevens het advies om een nieuw draadje te starten. Goed idee! Wat moeten we zonder Shmoo?:angel:

Hoewel ik, om volgens sommigen duistere reden, nog tevreden ben met mijn 27″ iMac van medio 2010, met een videokaart ATI Radeon HD 5750 met 1024 MB VRAM, met notabene een gewone HD 2 TB, (wel met 7200 rpm), begrijp ik zo langzamerhand dat ik niet goed bij mijn hoofd ben als ik niet snel een SSD in de iMac zet (laat zetten).
    Reden dat ik ook met een scheef oog kijk naar de nieuwe iMac’s, waarbij de beste natuurlijk de duurste zal zijn, maar er zal er ook een zijn met de beste kwaliteit/prijs-verhouding.
    Mijn vraag:
    Die processor uit bovenstaande plaatje zal het verschil niet zo uitmaken tussen de instap en de volgende modellen denk ik.
    Maar hoe zit het met de grafische kaart?
    Zitten er voor het werken met FCPX en Photoshop, belangrijke verschillen tussen de Radeon Pro 570/4GB de Radeon Pro 575/4GB en de Radeon Pro 580/8GB?
    En in hoeverre is deze voor FCPX en Photoshop van belang?
    Er zullen hier bij OMT vast slimme lezertjes zijn die hier een antwoord op weten.
    Dank alvast hiervoor.

• Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Dick de Roos.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Dick de Roos.

Bijdrager
    Furbz

Adobe is nog erg single thread gericht. FCPX heeft echt baat bij i7’s.
    Toch denk ik, mits je het niet voor geld doet en geen tijdsdruk hebt je niet aan een iy Radeon 580 hoeft.
    Persoonlijk heb ik hem wel: i7, Radeon 580 en SSD. Apparaat is ge-wel-dig!
    Maar je betaalt gewoon behoorlijk wat cash.
    Voor Photoshop maakt die Radeon 580 echt niets uit! Ik heb een MBP 2015 en die doet weinig onder
    in Photoshop. Vooral geheugen scheelt veel.
    Werk je met Lightroom, die de GPU gebruikt, zul je verschil merken. Maar niet bij een 575/580: dat verschil merk je niet denk ik.
    Liever 575 + SSD dan 580 met Fusion.

Bijdrager
    McPim

In een OpenCL benchmark scheelt dat per Radeon upgrade steeds ruim 10%. Wat je daar in FCP van terug ziet is dat het renderen wat vlotter zal gaan, het maakt voor de ‘werksnelheid’ weinig uit want FCP rendert op de achtergrond terwijl jij werkt. Ook de i7 processor zal voor meer snelheid zorgen in FCP, daar kun je benchmarks voor opzoeken, ik gok ook een procent of 10. Maar alle modellen zijn uitstekende FCP machines! Vooral de SSD (een must!) zal het grote verschil maken met je oude iMac in het dagelijkse gebruik. Denk voor FCP en Photoshop ook aan het RAM geheugen, ik zou zeggen minimaal 16 GB maar 32 GB kan geen kwaad. Niet bij Apple bestellen want gelukkig kun je dat op de 27” iMac weer zelf vervangen :wink: .

Een goed antwoord is er niet, welke je ook kiest: alles zal prima functioneren. Hoeveel geld je over hebt voor meer snelheid en comfort, dat kun je alleen zelf bepalen.

(edit: ik typte tegelijk met @furbz, denk dat de strekking aardig overeen komt..)

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  McPim.

Bijdrager
    Dick de Roos

Dank voor het duidelijke antwoord!

Moderator
    Night

Stuur anders eens een PM aan @Carp .
    Die heeft erg veel verstand van dit soort zaken. Denk er wel aan dat Carp ‘een bepaalde manier van reageren’ heeft. Als je daarmee kan omgaan kan hij een uitstekende bron van informatie zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 2 weken geleden door  Night.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.