20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    mac-addict

Beste fontmanager + vraag

Beste mense ik heb even vraag wat is de beste manier om je fonts te beheren of is de beste manier al geprogrameert in leopard zelf of is er nog een handig programma’tje die het makkelijker maakt?

En ik vroeg mij zelf ook af wordt je mac langzamer als je veel fonts in je systeem hebt ?
    Want ik ben van plan om een groot aantal fonts toe te voegen aan mijn systeem zodat ik ze in geval van nood bij de hand heb.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik gebruik Suitcase. Geen idee of het de beste is, maar die gebruik ik nu eenmaal al sinds 1899.

En nee, je systeem wordt niet langzamer van veel fonts.
    Daar heb je die fontmanager dan ook weer voor.
    Je laadt ze niet allemaal tegelijk dus.

Bijdrager
    fozzy

Denk dat je door de bomen dan het bos (lees overzicht) kwijt raakt als je dr veel in smijt.

Ik gebruik gewoon standaard de lettertype catalogus, en hou die zo schoon mogelijk.
    DWZ, na gebruik van een apart font gooi ik die er weer uit. Mocht ik hem dan weer nodig hebben komt de melding wel dat het font ontbreekt, en kan je hem snel genoeg even weer laden.

Bijdrager
    sturb

al een geruime tijd gebruik ik de linotype font explorer. Doet precies wat je nodig hebt, en je kan zelfs sets maken en deze allemaal tegelijk laden of on(t)-laden/de-laden…

Je systeem met veel actieve fonts word wel degelijk langzamer.

Bijdrager
    Grisolda

En het leuke van die laatste… het is gratis, voor nop. Dat en het weer zoals we dat vandaag hebben… wat een dag!

Bijdrager
    Yachtbrochure
    ”sturb”

al een geruime tijd gebruik ik de linotype font explorer. Doet precies wat je nodig hebt, en je kan zelfs sets maken en deze allemaal tegelijk laden of on(t)-laden/de-laden…

Je systeem met veel actieve fonts word wel degelijk langzamer.

Gebruik ik ook, en ik vindt het ideaal dat fonts die ontbreken automatisch geladen worden als je een document opent!

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    mac-addict

Okay dus wat ik hier uit begrijp is dat er een groep is die linotype font explorer gebruikt en er is een groep die suitcase gebruikt en der is ook een partij die de standaard lettertype catalogus gebruikt van leopard zelf. :|

Bijdrager
    macsterdam

Hier een liefhebber van FontAgent Pro. Mijn ervaring is dat FAP netter en beter met fonts omgaat dan FontExplorer, maar de interface van FE is weer wat fraaier. En ja, FAP is niet gratis……

Kijk hier eens: 25-font-management-tools-reviewed

Bijdrager
    MacMartino

Suitcase is denk ik het meest gebruikte. Loopt al heel wat jaren mee, ik geloof dat ik het sinds
    mijn IIsi al gebruik… werkt allemaal prima en handig is dat hij een ‘Vault’ aanmaakt met al
    je lettertypekes erin.

Bijdrager
    mooirood

Niet twijfelen, deze gebruiken.

Stabiel
    Overzichtelijk
    Gratis
    Niksmeeraandoen

:)

Bijdrager
    semt-x

Ik gebruik op me werk Suitcase. Ik werkte er vroeger ook al veel mee en heeft in mijn ogen altijd best lekker gewerkt.
    Later hoorde ik Linotype Fontexplorer en geprobeerd. Werkt eigenlijk ook best prima. Welke het beste is, kan ik je niet vertellen. Beide werken best goed en 1 daarvan is gratis.
    Ik zou zeggen probeer linotype, kijk of deze is wat je wilt en verwacht van een fontmanager. Doet deze dit niet, stel dan je eisen op het forum en misschien kan je dan beter je keuze bepalen. Ik zou zeggen als het geen geld mag kosten, kies voor linotype. Anders geeft suitcase een draai en kijk of deze is wat je zoekt.

Bijdrager
    mac-addict

khad nog een vraag over fonts hoe haal ik deze fonts weg (het gaat over de chinese fonts) ?

Uit mijn font lijsten in al mijn grafische programma’s want ik gebruik ze nooit ?

Ik ben trouwens gegaan voor fontagent pro, maar ik snap niet echt hoe ik der mee moet werkenn en wat precies de bedoeling is want hoe maak ik bijv mijn font lijst korter?

Ik had gedacht dat een fontmanager gewoon de fonts opzoekt in je systeem en dat je ze dan stuk voor stuk kan aanvinken of je ze actief wil maken of uit wil zetten zodat je je font lijst zo kort of lang wil maken als je wilt.

Kan iemand mij een beetje opweg helpen want ik ben nieuw in dat hele font gebeuren, en stiekem hoop ik der ook nog een beetje snelheid mee te winnen (d.m.v. mijn font lijsten in te korten) want mijn mac is steeds trager aan het worden met photoshop, illustrator etc.

En hoe krijg ik bijv al mijn standaard fonts die ik nu al heb in font catalogus in dit programma moet ik dan gewoon die systeem map fonst in font agent pro gooien ?

Het is niet heleaal duidelijk voor mij

Bijdrager
    Basse

Linotype!

werkt erg goed. En je kun lettertypes meteen zien zonder dat je ze moet laden. Ik weet niet of ATM / Suitcase dit inmiddels ook doen, maar dit vind ik een erg groot voordeel van Linotype. (Heb eigenlijk altijd wel problemen gehad met het werken in Suitcase en ATM, maar nu niet meer…)

dus mijn advies Linotype downloaden

Bijdrager
    Erikaatje

http://www.fontcaseapp.com/

ziet er veel belovend uit 8)

Bijdrager
    reaction

FontExplorer – zeker weten.

Heb diverse software gebruikt voor fonts op mijn werk,
    maar dit is de enige stabiele software waarbij ik nog nooit een programma eruit heb zien klappen door
    fontconflicten of wat voor soort foutmeldingen dan ooit. (Dit tot tegenstelling met Suitcase).

Bijdrager
    Spleet

Ik heb met suitcase het probleem dat als ik fonts laad terwijl ik met Illustrator bezig ben eerst Illustrator moet herstarten voordat de fonts zichtbaar zijn in het progamma(met andere progamma’s heb ik hier geen last van).

Als ik overstap op fontxplorer heb ik hier dan geen last meer van, of heeft het met illustrator te maken??

Bijdrager
    sidartha

In Illustrator; activeren met Fontexplorer en meteen zichtbaar, deactiveren en weg zijn ze. Geen herstart nodig dus.

Bijdrager
    MouseMighty
    ”Remly”

khad nog een vraag over fonts hoe haal ik deze fonts weg (het gaat over de chinese fonts) ?
    Ik ben trouwens gegaan voor fontagent pro, maar ik snap niet echt hoe ik der mee moet werkenn en wat precies de bedoeling is want hoe maak ik bijv mijn font lijst korter?
    Het is niet heleaal duidelijk voor mij

Na 5 antwoorden die absoluut deze vraag niet gezien hadden(?) Er zit in FontAgentPro een prachtige Hulp Functie. Daar betaal je namelijk ook voor. Normaal gesproken kan je inderdaad met Fontmanagers aangeven welke fonts je standaard wil laden en welke niet. Ik heb geen ervaring met FonAgentPro maar weet van een aantal collega’s dat het een fijn programma is. Zelf gebruik ik Linotype FontExplorer na jaren met Suitcase gewerkt te hebben. Suitcase heeft voor mij afgedaan met de overgang naar OSX en de integratie met InDesign, voor mij dramatisch (Suitcase, niet InDesign), ik spreek daarom ook wel van Shitcase :wink:

Bijdrager
    macsterdam

na installatie van een systeem, schoon ik altijd eerst de OS X fonts folders op, en haal weg wat niet nodig is. Daarna ‘gooi’ ik al m’n fonts, dus ook de ‘overbodige’ systeem fonts in m’n fontmanager, in mijn geval, FontAgent Pro.

Meer info over welke systeem fonts wel en welke niet nodig zijn vindt je hier: uApple Knowledge base.

hier alvast een kort overzicht van wat ik zelf aanhou:

/System/Library/Fonts does contain fonts that are absolutely necessary, but not all of them are; some can be removed.

You can remove:
    -The Hiragino fonts
    -AppleGothic
    -AppleBraille
    -LeHei Pro
    -Thonburi
    -STHeiti fonts
    -Shogakukan

You can also remove some standards like Courier, Times, Zapf Dingbats, etc – but you shouldn’t because they’re used all over the place and you should have them; they’re just not necessary to the system.

So, you need:
    AquaKana
    Geneva
    HelveLTMM, Helvetica LT MM
    Helvetica
    HelveticaNeue
    Keyboard (won’t show in Font Book)
    LastResort (won’t show in Font Book)
    Lucida Grande
    Monaco
    Times LT MM
    TimesLTMM

Dit is éénmalig een handmatig klusje, daarna kan je alles aan je fontmanager overlaten

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.