10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Maarteb

Beste -betaalbare- 'single cable setup' voor 2016 MacBook Pro!

Een tijdje terug startte ik dit draadje: http://www.onemorething.nl/community/topic/usb-c-monitor-voor-2016-macbook-pro/ over mijn overwegingen/twijfels rondom een USB-C monitor van LG die NIET in samenwerking met Apple is gemaakt, maar wel 27″, 4K, USB-C en ‘maar’ €600,- kost en daarmee een ‘single cable setup’ kan worden met stroom, data en beeld.

Inmiddels kan ik melden dat ik de gok gewaagd heb en de LG 27UD88 heb aangeschaft bij mijn nieuwe MacBook Pro. Hieronder mijn bevindingen nNa een week):

Schermkwaliteit:
    TOP! Erg mooi scherp (4K) dat niet onderdoet voor mijn MBP. Prachtige kleuren en matte finish, dus nauwelijks spiegeling, wat ik prefereer boven glanzend.

Bouwkwaliteit:
    Veel plastic, maar wat geeft het. Ik kom er in principe niet aan, en het ziet er allemaal goed strak uit, zéker de dunne bezel.

Aansluitingen:
    Mijn doel was ‘single cable setup’ en dat leek even te werken met volgende opstelling:
    – In de 2 USB-3.0 aansluitingen op de monitor heb ik m’n mouse-receiver van m’n Anker ergonomische muis en een 500GB Gdrive Mobile USB, met klitteband bevestigd aan de achterkant van het scherm (zie je niets van dus!) voor m’n Time Machine
    – USB-C kabel (meegeleverd) naar MBP.

Alles leek te werken, totdat ik erachter kwam dat de MBP soms WEL oplaadde, maar soms ook NIET! En ik kwam er niet achter wat het verschil maakte.. De MBP leek op te laden in het icoontje, maar het percentage liep terug. LG kon me geen goede verklaring geven. Ik heb het met en zonder de harddisk geprobeerd, nog steeds leek het opladen willekeurig.

Via een forumpost elders heb ik de gok gewaagd om een Thunderbolt 3-kabel te proberen ipv USB-C (van Belkin, net nieuw bij A-Mac, €30,- voor 1m) en nu lijkt het gelukt. Alle verbindingen (beeld, data en stroom) doen het! Ik ben dus een tevreden man!

OPMERKING: Het is nog wel even uitproberen met energy-modus van het scherm EN van de MacBook want:
    – Als het MBP-scherm uitgaat, gaat de LG ook in standby en werkt je TM-disk dus niet meer…:) Geen groot probleem, maar dan LAADT HIJ OOK NIET MEER OP! En daar moet je dus even rekening mee houden..

Conclusie: Uiteindelijk heel tevreden met deze setup! (Al duurde het even) en volgens mij de enige mogelijkheid voor 4K, USB-C, 27″ en ‘maar’ 600 euro!

Bijdrager
    Maarteb

En zó staat het erbij..

Geblokkeerd
    Anoniem

Erg mooi, minimalistisch en lekker strak!!!

Wat is overigens de applicatie die je gebruikt voor je email melding?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik vermoed GeekTool.

Geblokkeerd
    Anoniem

Maakt het de investering in de LG 5K nauwelijks meer waard naar mijn mening. Goede oplossing! Zelf ga ik eerst eens met alleen de laptop werken, kijken of dat ook uit te houden is. MacBook Pro is toch wel het beste mét de Touch Bar en ook het scherm moet eigenlijk benut worden. Het is een dure hobby…

Bijdrager
    Maarteb

@Shyos Je doelt waarschijnlijk op het icoontje rechtsboven op het bureaublad? Dat is gewoon een map die ik ‘bureaulade’ genoemd heb en een icoontje gegeven heb van een bureaulade/postvak. Als ik m’n Mac aan een beamer hang wil ik graag een schoon bureaublad en gooi ik alles in de ‘bureaulade..:) Geen speciale app dus!

@no_poo Eens, wat je vooral extra krijgt bij de 5K van LG/Apple zijn 4 TB3-poorten voor toekomstige randapparatuur en 85W output om een 15″ MBP te voeden. Het voordeel van de 27UD88 is juist weer om huidige apparatuur direct aan te sluiten zonder adapters door de twee USB 3.0-poorten (en 3,5-jack). Wat betreft de dichte MBP, inmiddels staat hij wel weer vaak open in het midden ervoor. Het LG-scherm kan precies hoog genoeg en sluit dan perfect aan op de bovenrandvan de MBP. En je hebt dan weer die mooie Touch Bar!

Bijdrager
    koen

Of bedoelt hij misschien “Nieuw Bericht”, linksonder?

Bijdrager
    Maarteb

Oh!:-? Natuurlijk.. Dat is geen app, maar het logo / de naam van m’n eigen bedrijf..

Bijdrager
    Matthijs83

@maarteb

Hallo Maarte,

Heb zelf het scherm gister binnen gekregen en kan mij goed vinden in je bevindingen.

Echter vind ik wel dat het scherm redelijk wat backlight bleeding / IPS glow heeft.
    Dit is zeker goed te zien al je bv een film kijkt in het donker…
    Heb jij deze ervaring ook met de LG 27UD88 of totaal geen last van?

Gr Matthijs

/uploads/community/384e4a30a29985871b304a049d1bae8737ae1b58_89638.JPG

Bijdrager
    Maarteb

Hi Matthijs,

Ik snap wat je bedoelt. Als het donker is in de kamer en het scherm is hoofdzakelijk zwart, dan heb ik dat ook wel inderdaad. In vergelijking met een oud Dell-scherm(7 jaar oud) wat ik hiervoor gebruikte is het echter een stuk minder, en als ik aan het werk ben (hoofdzakelijk grafisch ontwerp) dan heb ik er helemaal geen last van. Maar ik weet niet hoe ‘erg’ dit scherm is in vergelijking met andere schermen (in deze prijsrange).

Goed om te horen dat je je wel herkent in de rest van mijn bevindingen!:)

Groet,
    Maarten

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.