23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    rudivd

Beste (betaalbare) monitor.

Hallo allemaal

Ik heb nu aan mijn mac mini een tweetal (oude) 20″ cinema displays
    (de versie met de alu rand, al plm 10 jaar oud denk ik). Nu wil ik deze
    vervangen door 2 st modernere 23-24″ schermen, voornamelijk ivm.
    stroombesparing en helderheid.

NU heb ik goede verhalen gehoord over DELL schermen, maar welke
    modellen zijn een goede keus, en niet te duur (ik denk dan iets van
    EUR 250 per stuk).

Wat zijn jullie ervaringen hierin ??

Groetjes, Rudi

Bijdrager
    tarun

Deze test beveelt inderdaad een Dell aan. Ook bij Pricewatch van Tweakers.net zijn Dells populair.

Bijdrager
    Nikita

De schermen van Dell zijn over het algemeen erg goed. Goede kijkhoek en kleurweergave.

Let wel op dat ze bij de goedkopere modellen wel een glossy paneel gebruiken, daar moet je maar netvan houden. De modellen rond de € 250,- hebben bij mijn weten allemaal een mat paneel en zijn ook in hoogte verstelbaar.

Kijk voor een goede test eens of je een model naar je keuze terug kan vinden op Hardware.info, die hebben vaak groeptesten van monitoren zodat je ze gelijk tegen elkaar kan afzetten.

Bijdrager
    rudivd

Hoi !

Bedankt voor de reakties tot nu toe, alleen ik zie door de bomen het bos niet echt in de DELL typenummers !
    Welke types hebben nu een mat scherm ?! en hebben jullie goede ervaringen met specifieke types ?

Rudi

Bijdrager
    computer space

Dell U2412M voor 233€. 1920×1200 blijft toch wel een van de fijnste werkresoluties. De 2413U kan ook als je AdobeRGB wil, maar dat kost 150€ meer.
    Beide zijn mat, zwart, goed uit fabriek gekalibreerd en uiteraard met IPS paneel.
    Overweeg ook één Dell U2713HM of het beest*: http://tweakers.net/pricewatch/410527/iiyama-prolite-xb3070wqs-b1-zwart.html
    2560×1600 blijft toch wel een enorme plens werkruimte, en icm met AdobeRGB: een retina iMac blijft daar klein en flets naast.
    * Er zijn meer monitoren met dit 2560×1600 IPS paneel, die van IIyama is het meest betaalbaar.

Bijdrager
    macpro

De goedkope DELL monitoren moet je niet nemen. Die zijn qua kleur een ramp.
    Ik werk dagelijks met een DELL U2412M en die is wel ok. Maar de kleuren zijn toch net iets anders dan op de MBP waar die monitor aan hangt.
    Voor mij acceptabel, want ik heb geen werkzaamheden waarbij de kleur perfect moet zijn.
    Maar op jouw Mac mini zul je dit niet merken.

Bijdrager
    Nikita

De oude goedkope hadden een TN paneel, maar de huidige lijn heeft ook een IPS paneel (maar wel glossy). Dat valt qua kleur / kijkhoek wel mee en is een prima ding voor thuisgebruik. Doe je fotobewerking, dan is het een ander verhaal natuurlijk.

Bijdrager
    computer space

Zat net nog eens te zoeken, maar PVA/MVA, het IPS alternatief is tegenwoordig zeldzaam geworden. Terwijl ik over mijn PVA Eizo’s nog altijd beter tevreden ben dan de meeste IPS’en. Contrast op IPS is zo beperkt…
    Schermen medio 2008 waren toch echt beter dan nu.

Bijdrager
    gerlof92

AOC i2369Vm. Erg tevreden mee, mooi beeld en ziet er ook nog goed uit (er dunne rand).

Bijdrager
    Shmoo

Mij zeggen die specs allemaal niet zo heel veel en ik ben bang dat ik ze ook niet nodig ga hebben. Ik bewerk nooit foto’s op die manier dat een monitor van top kwaliteit moet zijn en foto’s afgedrukt moeten worden – ook maak ik geen drukwerk dus al dat Adobe RGB, PMS en de rest van de profielen zegt mij allemaal niet zo heel veel. Ik wil gewoon een fatsoenlijke monitor met 1920 pixels breedte die leuk/aantrekkelijk geprijsd is maar niet zo goedkoop dat wanneer je hem aanzet je gewoon merkt dat deze de goedkoopste in zijn klasse was.
    Wat ik eigenlijk zoek is dus een monitor dat qua specs te vergelijken is met het display dat in een 21 inch iMac zou zitten. Daar zit volgens mij ook echt niet het neusje van de zalm in maar gewoon degelijke monitors en het Apple-praatje + design doet de rest.

Ik heb maar twee eisen.
    – Monitor moet je 90 graden kunnen draaien zodat ik 1920 hoogte hebt ipv breedte.
    – Geluid in de monitor – dit hoeft geen top kwaliteit geluid te zijn voor het afspelen van muziek en films maar ik wil wel in normale/acceptabele kwaliteit OS systeemgeluiden kunnen horen.

De volgende twee vielen mij op vanwege de goede reviews en die zijn netjes geprijsd alleen zit er veel verschil in de refresh rate en reactie snelheid.

http://tweakers.net/pricewatch/375631/iiyama-prolite-gb2488hsu-b1-zwart/reviews/
    http://tweakers.net/pricewatch/362311/dell-ultrasharp-u2414h-(860-bbcw)-zilver-zwart/specificaties/

Bijdrager
    Shmoo

Is dit trouwens iets ipv twee monitoren naast elkaar.

http://tweakers.net/pricewatch/375824/lg-25um65-p-zwart/specificaties/

Dan laat ik de pivot mogelijkheid vallen omdat ik met deze monitor met twee vensters 1280px naast elkaar kan werken. Nadeel is dat andere monitoren in dat segment zo’n 75 – 95 meer kosten dat vertrouw ik niet zo goed.

Bijdrager
    TheBigZ

Ja de 21:9 LG schermen zijn erg goed. (Ook de grotere 34″ versie is erg goed maar daar moet je wel een recente 15″ MBP of MP voor hebben.)

Bijdrager
    Shmoo

Dus ik kan die 21:9 niet gebruiken op een nieuwe 2014 Mac mini?

Via de Mactracker app had ik dit gevonden bij aansluitingen.

Bijdrager
    Shmoo

Bijdrager
    TheBigZ
    Shmoo op 29 november 2014

Dus ik kan die 21:9 niet gebruiken op een nieuwe 2014 Mac mini?

Ja hoor dat kan zeker. Alleen kun je de native resolutie van de duurdere 34″ versie alleen in 30Hz (ipv 60Hz) gebruiken met de nieuwe Mac mini.

Voor de 25″ versie die jij noemde is er geen probleem. Die werkt op 60Hz.

Bijdrager
    Shmoo

Oke bedankt, ik schrok al..

Dan gaan we die maar eens bestellen.

Bijdrager
    TheBigZ

http://www.prad.de/new/monitore/test/2014/test-lg-25um65-p-teil10.html

Die sehr wirksame Entspiegelung und auch der Blickwinkel konnten überzeugen, auch wenn ab gewissen Winkeln ein Glow-Effekt sichtbar wird. Die Farbdarstellung ab Werk überzeugt und auch bei der Farbraumabdeckung gibt es nichts auszusetzen. Wer einigermaßen farbverbindlich seine Urlaubsbilder bearbeiten möchte, kann dies bedenkenlos tun.

Mit einem Straßenpreis von derzeit knapp unter 200 Euro sind die gebotene Ausstattung und die Bildqualität große Klasse. Wer im Budget-Bereich kauft, muss einfach an der einen oder anderen Stelle Kompromisse eingehen oder eben deutlich mehr Geld ausgeben. Wer einen günstigen 21:9 Monitor mit feiner Pixelstruktur sucht, kann hier ohne große Bedenken zuschlagen.

Zo te zien ook een mooi MAT scherm:

Bijdrager
    Usain

Goed scherm, heb ze allebij. De grote en de kleine. Heb ze wel moeten openmaken en het standby lichtje eruit gesloopt. Want die is echt knijter irritant.

Bijdrager
    ArthurM.
    Usain op 30 november 2014

Goed scherm, heb ze allebij. De grote en de kleine. Heb ze wel moeten openmaken en het standby lichtje eruit gesloopt. Want die is echt knijter irritant.

Heb jij ze allebei aan je MBA hangen? trekt ‘ie dat een beetje?

Bijdrager
    Usain

Nee de grote hangt aan mn air, dat gaat echt nog maar net. Officieel word het niet ondersteund maar met wat hackjes kom je er wel. Dan moet je niet vervolgens nog eens zwaar grafisch werk gaan doen want dan onploft die air zo wat. Die kleine gebruik ik eigenlijk niet en heeft mijn zusje in bruikleen.

Bijdrager
    Shmoo

Ja klopt, volgens mij ga ik daar veel plezier van hebben wanneer ik twee vensters naast elkaar kan openen in Safari + Coda. Wanneer ik dan met Sketch 3 werk kan ik gewoon de volle breedte (full-screen mode) gebruiken en 100% van mijn canvas zien waarschijnlijk veel meer..

Op dit moment heb ik een 1680 breedte en als ik dan een canvas van 14440 ontwerp past deze niet helemaal op het beeld in 100% view omdat de sidebars van het programma Sketch ook een x ruimte innemen.

View post on imgur.com

Bijdrager
    Usain

Het is wel even een andere manier van werken daar moest ik erg aan wennen, maar voor de prijs van die 25″ is het een investering die zichzelf zeker waard is.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.