11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    inberlin

beste basisopname kwaliteit voor videoinstallatie?

Ik heb een opdracht voor een videoinstallatie, waarbij het opgenomen beeld verdeeld wordt over 6 in panorama geschakelde schermen. Het zijn sterk vertraagde beelden van natuurlandschappen, met veel overvloeiers. Het werk zelf zal een soort telkens veranderende wallpaper zijn.
    Qua techniek ben ik er uit, de schermen worden aangestuurd door individueel programmeerbare adtec “edje” mpeg players, die via lan op tijdcode gelijkgeschakeld zullen worden en dus synchroon lopende beelden garanderen.

Wel is het zo dat de uitsnede van 1 beeld opgeblazen gaat worden naar 6 . Tot nog toe heb ik gewoon gewerkt met een sony 3ccd dv camera, maar ik vraag me af of ik niet beter met HD aan de slag kan gaan om een zo hoog mogelijke eindkwaliteit te behalen. Ik sta open voor jullie deskundig advies…

Bijdrager
    Sen

In welke resolutie worden de plasma schermen aangestuurd? Als je standaard definitie 16/9 per scherm gebruikt dan kom ik aan een resolutie van 6144 x 576 vierkante pixels totale oppervlakte. Met dv op te blazen verlies je heel wat verticale resolutie omdat je op zo’n sterk panoramisch formaat werkt.

Ik weet niet of je je onderwerp in verschillende opnames kunt maken met een panoramakop maken en achteraf alles stitchen? Misschien kom je er wel mee weg omdat er nog een vrij dikke rand tussen de schermen zit. Wat je ook kan proberen als het time-lapsen zijn is om alles digitaal te fotograferen op hoge resolutie en achteraf te blenden met Twixtor.

Edit:

Moest even aan ‘The Path’ van Bill Viola denken. Making of…

Bijdrager
    8lux

Ik zou zeker geen DV materiaal 6x gaan vergroten. Dat wordt echt hopeloos. Maar hoe dat er uit komt te zien kun je vrij snel checken door gewoon even iets 6x op te blazen en dat op een televisie af te spelen…

Inderdaad is een (vorm van) HD sterk aan te bevelen, alhoewel 1920/6=320. Dat is dan weer in de buurt van VHS (niet helemaal waar, maar te vergelijken). Als het alleen om stills zou gaan, zou het alweer veel makkelijker zijn. Aangezien de edjes 720×576 als hoogste kwaliteit kunnen afspelen, is je ideale bronmateriaal 4320×576 met een aspect ratio van 1,422… Dus bijvoorbeeld een 8 MP still camera.

Ik heb eens een installatie gemaakt met 3 projectievlakken naast elkaar. De opnames daarvoor heb ik gemaakt met 3 camera’s naast elkaar, zodat de resolutie per projectie overeind bleef. Hierbij kreeg ik al snel last van vertekening. Als je zaken op grote afstand filmt, heb je hier al minder last van. Maar 6 camera’s is op z’n zachtst gezegd ook maar gedoe. Misschien 3 HD camera’s naast elkaar?
    Of op film draaien en dat laten scannen? Of een 4K camera gebruiken? Maar dat zijn dan wel weer de belachelijk dure opties…

Misschien dat draaien op HD en dan vergroten voor jou nog acceptabel is. Hangt ook van de content af. Door een beetje te blurren kun je ook wel wat te duidelijke pixels maskeren. Dingen als een pan maken met een camera en het resultaat over de schermen laten “lopen” kan soms ook een optie zijn. Wel een leuke uitdaging in ieder geval…

Bijdrager
    inberlin

met meerder camera’s simultaan heb ik geprobeerd en de vertekening/overlapping is idd een probleem.
    Digitale fotografie is natuurlijk ook een optie, maar dan heb je alleen maar de suggestie van bewegend beeld. Blury wordt het sowieso want plasma bedekt het met de mantel der liefde.

Ik denk wel dat ik uiteindelijk voor HD zal moeten kiezen, maar is er ook een mogelijkheid om DV materiaal enigzins op te peppen?

Bijdrager
    snowjunk

wat gebeurt er als je 70mm imax film laat digitaliseren. ik weet niet precies wat de resolutie is van imax, maar ik kan me voorstellen dat dat genoeg is om over meerdere schermen uit te smeren.

andere optie is om niet te filmen, maar in zee te gaan met een (hele goede) 3d en aftereffects artiest.. dan kan je laten renderen wat je wilt…

filmen op dv is geen optie.. kwaliteit is te laag.

Wat je zou kunnen proberen is op een goede cam een 8 of 10bit SD opname laten maken en kijken wat er overblijft bij oprekken. begin dit jaar een presentatie gehad in de bios van almere met de opening van het stadshart voor de bobo’s. was hd projectie (1920*1080) van (onder andere) digi-S SD opname wat soms opgerekt werkt tot HD. zag er goed uit, maar dat was projectie (en ik zat achter de regie helemaal achter in de zaal) en ik weet niet hoe dat er uit gaat zien op plasma.

qua HD zou ik ook niet uitgaan van HDV (de hd vorm van dv), maar een echte HD- set huren

Bijdrager
    Conker T. Squirrel

Als je het goed wil doen moet je dit draaien op 1920×1080. Dit kan uiteraard op HDV maar als er budget is zou ik het doen op HDCAM. Of op 35mm draaien. Dat heeft een bruikbare resolutie van 4K. Maar je mag me bellen om het in detail te bespreken. Ik heb precies het zelfde gedaan voor de Binale in 2004 in Rotterdam.

Bijdrager
    inberlin
    ”Conker

Als je het goed wil doen moet je dit draaien op 1920×1080. Dit kan uiteraard op HDV maar als er budget is zou ik het doen op HDCAM. Of op 35mm draaien. Dat heeft een bruikbare resolutie van 4K. Maar je mag me bellen om het in detail te bespreken. Ik heb precies het zelfde gedaan voor de Binale in 2004 in Rotterdam.

Nou denk ik dat HDV nog wel budgetair te doen is, HDcam denk ik niet. Er moet veel op locatie geschoten worden en voornamelijk op exotische plekken :D. Ik zal je een PB sturen.

Hoe zit dat eigenlijk precies met de Sony HVR A1E, die kan technisch zowel HDV als HDCAM aan?

Bijdrager
    8lux

De HVR-A1E doet HDV / DV / DVCAM. Géén HDCAM dus, dit is toch een iets ander formaat en gebruikt ook een andere tape. HDV is bij Sony trouwens 1440×1080, dit ter info.
    Zie op http://www.8lux.nl een voorbeeldplaatje van mijn ding in het Van Gogh Museum. Mocht je nog iets willen weten over de opnames en de montage daarvan, neem maar contact op. Dat ding draaide ook op edjes. Ik ben zelf vrij lang bezig geweest om de beelden te “matchen” qua overscan van de projectoren. Verder duurt het uploaden van materiaal naar de edjes eeuwig, omdat dit via een 10 Mbit verbinding gaat.
    Als je assistentie nodig hebt in de tropische oorden hoor ik het ook wel :)

Bijdrager
    inberlin

bedankt voor jullie info. Er zijn nu 3 opties :

[*:695e9b1a20]alles bouwen in Bryce of een ander 3d pakket in 4320×576 uit draaien
      [*:695e9b1a20]met de fotocamera “stills” op de tijdlijn zetten met overvloeiers in de volle resolutie
      [*:695e9b1a20]toch met 2 HDV cameraatjes parallel opnemen en het eindresultaat 150 % vergroten
      [/list:u:695e9b1a20]

of een combinatie van deze drie. Ik ga volgende week met die Sony HVR-A1E aan de gang om te zien of dat acceptabel materiaal opleverd.

Bijdrager
      Conker T. Squirrel
      ”inberlin”

[*]toch met 2 HDV cameraatjes parallel opnemen en het eindresultaat 150 % vergroten
      [/list]

Dat moet geen probleem zijn.

Bijdrager
      kevkoptel

Ik zou het ook gewoon opnemen met 2 HDV camera’s. Als de kwaliteitseisen groter zijn moet er maar een groter budget verzien worden! Je kan geen wonderen verrichten zonder de apparatuur hé.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.